Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Få enheter koblet til ruteren

Anbefalte innlegg

De siste årene, spesielt etter at vi har fått en ny internettleverandør, har nettet blitt mer og mer ustabilt. Det føles som om ruteren ikke deler ut flere IP addresser enn den tåler. Vi klarer ikke å koble til flere enn 4-5 enheter til ruteren om gangen. For at datamaskinene skal være koblet til ruteren må mobiltelefonene lide, og når telefonene skal være koblet til nettet må datamaskinene være avkoblet.

Er det mulig at ruteren kan bare "holde på" et par enheter om gangen, og er det ruteren eller nettleverandørens feil?

Vi bruker en Belkin N Wireless Router (F5D8233-4)

41-UtQ2sIDL.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye bør jeg punge ut for en grei ruter? Og hvordan får man tilgang til ruteren gjennom nettleseren? Jeg har prøvd å plotte inn ruterens IP adresse til nettleseren, men jeg får ikke tilgang.

Vel, hvordan utarter det seg? Mister enheter tilkoblingen til ruteren eller til nettet?

Hvis x enheter er koblet får ikke neste enhet kobling til nettet, men bare ruteren. X enheter kan bare være koblet til omgangen. For å koble til neste enhet må en enhet koble seg av ruteren (slå av wifi).

Er modem koblet i WAN (internettporten) på routeren?

Ja.

Lenke til kommentar

Når du ikke klarer å koble til routerens webinterface via nettleser, så må det være noe feil et sted.
Belkin bruker normalt 192.168.2.1.
Hvis du går i "CMD / dosvindu" i windows og skriver ipconfig , så skal du få opp IP 192.168.2.xxx med gateway 192.168.2.1.

Her er link til Asus RT-N66U den er veldig stabil og god. http://www.prisjakt.no/product.php?p=1021218

Det lønner seg å legge noen kroner i en skikkelig router, siden det er den klart viktigste boksen for stabilitet i et nettverk.

Lenke til kommentar

Får TS en offentlig eller privat IP-adresse på enheter som kobles til Belkin? Hjalp en nabo en gang og det viste seg at hennes ruter sto i Bridge mode og alle enheter som ble koblet til fikk en offentlig adresse. Da kom man heller ikke inn på ruterens webside.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Får dine enheter IP som starter på 192.168. eller 10.? Hvis ikke, er det noe feil i oppsettet av din router.

Start med en reset to factory defaults av router, og sette den opp på nytt, ihht manualen.

Dersom du har kabelmodem, eller du har xDSL og kun modem eller routermodem som står i bridge mode, må du konfigurere den som en router, ikke som et aksesspunkt. Dersom routermodemet står i router-mode, konfigurerer du routeren din som et aksesspunkt.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

IP addressen starter med 82. Man starter ruteren med en reset to factory ved å holde inn "reset'-knappen på ruteren, vel?

Får TS en offentlig eller privat IP-adresse på enheter som kobles til Belkin? Hjalp en nabo en gang og det viste seg at hennes ruter sto i Bridge mode og alle enheter som ble koblet til fikk en offentlig adresse. Da kom man heller ikke inn på ruterens webside.

Jeg har ikke peiling. Men jeg kommer heller ikke inn på ruteren webside, og jeg tror alle enhetene får en adresse (Har ikke anelse om den er privat eller offentlig).

Lenke til kommentar

Private IP-adresser begynner med 10.- 192.168.- eller 172.16. Hvis enhetene som TS kobler på får en IP -adresse som begynner på noe annet (82.) er nok Belkin ruteren konfigurert feil. (Og tilkoblede enheter dårligere beskyttet mot angrep fra Internett.)

Start med å hente ned manualen for din Belkin. Notér deg hvilken SSID (navnet på nettverket ditt) og hvilket passord som brukes når du kobler til det trådløse nettverket ditt. Ta en full reset av boksen som beskrevet i manualen. Sett opp Belkin på nytt og pass på at den settes opp som ruter med firewall (brannmur) slått på. Sett opp det trådløse nettverket med samme SSID og passord som du bruker i dag.Start tilkoblede enheter på nytt slik at de får de nye innstillingene og IP-adresse.

Hvis du er usikker på noe av dette, les manualen, spør her.

Lenke til kommentar

...etter at vi har fått en ny internettleverandør

...klarer ikke å koble til flere enn 4-5 enheter til ruteren om gangen

...har prøvd å plotte inn ruterens IP adresse til nettleseren, men jeg får ikke tilgang

...IP-addressen starter med 82

TS har sikkert hatt ett rutemodem med Belkin-boksen satt opp som tilgangspunkt, og etterpå fått et rent modem (eller bridget rutermodem) uten å endre oppsettet. TS kan kanskje bekrefte dette med å fortelle hva han har nå og hva han hadde før.

Løsningen er sikkert som NoBo sier å resette Belkin-boksen som ruter. Eller kanskje aller helst kjøpe en ny bedre ruter... ;)

Lenke til kommentar

...har prøvd å plotte inn ruterens IP adresse til nettleseren, men jeg får ikke tilgang

TS har sikkert hatt ett rutemodem med Belkin-boksen satt opp som tilgangspunkt, og etterpå fått et rent modem (eller bridget rutermodem) uten å endre oppsettet. TS kan kanskje bekrefte dette med å fortelle hva han har nå og hva han hadde før.

Løsningen er sikkert som NoBo sier å resette Belkin-boksen som ruter. Eller kanskje aller helst kjøpe en ny bedre ruter... ;)

Vi har en boks, som vi fikk for et par måneder siden av internettleverandøren, rett ved siden av Belkin-ruteren. Før det hadde vi en annen boks, men da funket nettet bra og alle enheter fikk kobling. Da startet også IP adressen på 192.

Lenke til kommentar

Vi har en boks, som vi fikk for et par måneder siden av internettleverandøren, rett ved siden av Belkin-ruteren. Før det hadde vi en annen boks, men da funket nettet bra og alle enheter fikk kobling. Da startet også IP adressen på 192.

Hva slags boks og/eller hvilken leverandør? Ingen kan gi skikkelig svar når du ikke oppgir mer nøyaktig info enn "boks".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...