Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er psykisk vold?

Anbefalte innlegg

http://www.krisesenter.com/materiell/voldDef/VoldMotKvinneDef.html

Leser om psykisk vold.

Jeg tenker på hva vil dere betegne som psykisk vold i et forhold?

- daglig kritisering av partnerens husarbeid?

- partneren får ikke gjøre noe i huset?

- Kjefting pga husarbeid hele tiden ?

- Kontrollerende adferd og overvåkning av partneren?

- Trusler til partneren om å ødelegge for personen hvis den går?

Jeg har opplevd alt dette tidligere, og leser på krisesenter, vold mot kvinner, så vil det jeg opplevde betegnes som psykisk vold?

Anonymous poster hash: 9e0ba...2f7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

alt det er KAN være psykisk misbruk og ingenting av det KAN være psykisk misbruk.

Psykisk vold er når en person lider på grunn av handlinger en annen person gjør som ikke er fysiske, det kan være alt ifra hard hersketeknikk som knekker noen til enkle små irriterende ting som ødelegger i lengden. Kommer helt an på person, situasjon osv.... ingen ENKELT handling kan defineres som garantert psykisk vold.

Anonymous poster hash: 22604...665
Lenke til kommentar

Hvis du følte at det du opplevde var traumatiserende og gjorde deg om ikke permanent så påvirket i lang tid, så var du nok utsatt for psykisk misbruk (eller vold som dem absolutt skal kalle det, tull). Kommer an på hvordan det gikk inn på deg som person, ikke handlingene direkte som jeg skrev over.

Anonymous poster hash: 22604...665
Lenke til kommentar

Leser om psykisk vold.

Jeg har opplevd alt dette tidligere, og leser på krisesenter, vold mot kvinner, så vil det jeg opplevde betegnes som psykisk vold?

Er du en kvinne som blir utsatt for dette vil dette komme inn under psykisk vold. Er du mann kommer dette inn under "mann som gjør for lite hjemme".

Endret av Horten Market
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, men er det psyisk vold dersom vedkommende ikke oppfører seg slik mot en ny partner?

Jeg opplevde det slik, så jeg opplevde det vanskelig. Greit, noen er flinkere med enkelte oppgaver i huset enn andre, men når det blir stadig kjefting og kritisering, så er det veldig vanskelig. Det en bør gjøre er å komme seg vekk fra situasjonen, men det er vanskelig når personen som kjefter tryglet og lovet å skjerpe seg hver gang.

Jeg tenker en ting til. Kan jeg ha trygget vedkommende til å være slik pga måten jeg er på? Pga dårlig kjemi?

Leser om psykisk vold.

Er du en kvinne som blir utsatt for dette vil dette komme inn under psykisk vold. Er du mann kommer dette inn under "mann som gjør for lite hjemme".

Lenke til kommentar

Ja, men er det psyisk vold dersom vedkommende ikke oppfører seg slik mot en ny partner?

Jeg opplevde det slik, så jeg opplevde det vanskelig. Greit, noen er flinkere med enkelte oppgaver i huset enn andre, men når det blir stadig kjefting og kritisering, så er det veldig vanskelig. Det en bør gjøre er å komme seg vekk fra situasjonen, men det er vanskelig når personen som kjefter tryglet og lovet å skjerpe seg hver gang.

Jeg tenker en ting til. Kan jeg ha trygget vedkommende til å være slik pga måten jeg er på? Pga dårlig kjemi?

Leser om psykisk vold.

Vel, noen mennesker elsker å benytte slike hersketeknikker, ikke skjønner jeg hvorfor for dem har forferdelige liv men dem gjør nå enn det, hvis du lar dem holde på sånn, så vil dem gjøre det. Rent statistisk sett vil din neste partner oppføre seg like eller værre, det er ikke tilfeldig at damer i voldelige og skadelige forhold sier "jeg skjønner ikke, hver gang jeg møter noen så er han voldelig, sykt uflaks", det er ikke uflaks dessverre..... Du må gjøre deg opp noen tanker og stille deg selv noen spørsmål, som: Selv om han var så slem med deg, hvorfor savner du han så mye?, Har jeg noen gang vært i et forhold hvor jeg ikke har blitt behandlet dårlig? Hvordan reagerer jeg hver gang noen behandler meg dårlig for første gang? Føler jeg at jeg er like mye ettertraktet i forhold jeg er i eller er det jeg som vil ha han mere enn han vil ha meg alltid?, osv osv..... For mange damer er dette det eneste livet dem kjenner og det eneste dem klarer å leve i, hvis du vil ha noe annet må du først finne ut hva du vil ha.

• Liker 2
Lenke til kommentar

også går det andre veien også.

JEg følte meg ofte "mentalt voldtatt" av kjæresten min i mitt forrige forhold, og vi fikk barn også. Slutt nå.

Hun var først VELDIG positiv til alt jeg gjorde, så gikk det noen mnd, så ble hun VELDIG negativ til det meste jeg gjorde og sto for.

Timesvis med gråting fra min side, fy fader så mye vondt jeg hadde det. Og har enda.

Man kan kanskje si at slike ting skjer når man er i ett "forpliktende" forhold, hvor man ikke passer sammen.

Da blir en av partene "herskende" fordi det er en voksende mistillit i forholdet, og ting går ut av kontroll, helt til det tilslutt går i dass, noe som er vondt, men som ofte også er uungåelig.

Jeg valgte ihvertfall friheten tilslutt, høres ut som TS burde gjøre også.

Man skal ikke føle seg som en DRITT hver eneste dag pga kjæresten.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Enig, men det kan være to parter som ikke passer sammen som gjør at alt går helt over styr også. Er helt enig i det.

Man kan miste tro på kjærligheten, eller miste lysten på å etablere noe nytt etter å oppleve sånnt. Men det viktigste er at man lever her og nå, og gjør det beste ut av livet og finner de gleder i livet som er å glede seg over.

også går det andre veien også.

JEg følte meg ofte "mentalt voldtatt" av kjæresten min i mitt forrige forhold, og vi fikk barn også. Slutt nå.

Hun var først VELDIG positiv til alt jeg gjorde, så gikk det noen mnd, så ble hun VELDIG negativ til det meste jeg gjorde og sto for.

Timesvis med gråting fra min side, fy fader så mye vondt jeg hadde det. Og har enda.

Man kan kanskje si at slike ting skjer når man er i ett "forpliktende" forhold, hvor man ikke passer sammen.

Da blir en av partene "herskende" fordi det er en voksende mistillit i forholdet, og ting går ut av kontroll, helt til det tilslutt går i dass, noe som er vondt, men som ofte også er uungåelig.

Jeg valgte ihvertfall friheten tilslutt, høres ut som TS burde gjøre også.

Man skal ikke føle seg som en DRITT hver eneste dag pga kjæresten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Psykisk vold er alt som kan tolkes for at menn kan dømmes for "vold i nære relasjoner".Som f.eks slenge hardt med døren, eller se en annen vei når partneren gauler til en.

Linken beviser forsvidt det skrevne.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Psykisk vold er uavhengig av kjønn og derfor ser jeg ikke hvorfor ditt argument for menn og nære relasjoner er relevant.

Den er det altså på papiret. I gjengs praksis ikke. Så kjønn er altså høyst relevant. Men nå har du utført psykisk vold på meg.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...