Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Barnevernstjenesten. Jeg er urolig etter innkallelse.

Anbefalte innlegg

Ja, det er en interessant problemstilling, men betyr fortsatt ikke at det er noe galt i avgjørelsene. Det er jo ikke de sakkyndige som er involvert i saken som "feller dom" i den saken, og det sitter også personer som ikke har noe med fagfeltet å gjøre som nemndsmedlemmer. Det er litt som i tingretten der du har en fagdommer med fagkunnskap, og lekdommere som representerer befolkningen.

Om man sitter på begge sider av bordet er avgjørelsene gale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er en interessant problemstilling, men betyr fortsatt ikke at det er noe galt i avgjørelsene. Det er jo ikke de sakkyndige som er involvert i saken som "feller dom" i den saken, og det sitter også personer som ikke har noe med fagfeltet å gjøre som nemndsmedlemmer. Det er litt som i tingretten der du har en fagdommer med fagkunnskap, og lekdommere som representerer befolkningen.

Sånne ting som dette er som å være i en ufrivillig "krig" . Ikke enkelt.

Endret av heartlife
Lenke til kommentar

Er det ikke også noe galt med jobben som den sakkyndige har - Dvs foreldrene "trenger" en fremmed person som kan gå god for at de er uskyldige?

Til trådstarter: Selv om jeg kan forstå irritasjonen og krenkelsen, støtter jeg ikke å politianmelde henne. Det kan gjøre belastningen enda større for dine barn.

Lenke til kommentar

Er det ikke også noe galt med jobben som den sakkyndige har - Dvs foreldrene "trenger" en fremmed person som kan gå god for at de er uskyldige?

Til trådstarter: Selv om jeg kan forstå irritasjonen og krenkelsen, støtter jeg ikke å politianmelde henne. Det kan gjøre belastningen enda større for dine barn.

Ja du forstår hvorfor jeg blir irritert og at jeg føler en enorm krenkelse. Når du leser min historie som jeg forteller helt åpent og ærlig her, så forstår du sikkert at jeg ikke ser grunnen til bekymringsmeldingen. Dermed føler jeg meg ekstremt krenket og sint på den damen.

Jeg lurer også på om barnevernet har bestemt seg for at den damen snakker sant i bekymringsmeldingen og at dette er gjort med godhet og ærlighet fra melder sin side. Eller skal barnevernet slå tvil om den damen også i en slik situasjon og heller undersøke alle sider av saken? Jeg forstår egentlig ikke hvorfor bruke barnevern fordi sønnen er litt hissig. Hvis han er litt hissig på henne så må det jo forstås at det kan han bli pga faren dumpet meg i det han traff henne og at bruddet var tøfft for ungen.

Faren sier at jeg står bak at sønnen er hissig på henne. Og at barnet ikke lider som følge av noe brudd. Men det gjør jeg ikke. Jeg snakker ikke om henne til sønnen, og vi konsentrer oss om vårt liv, og ikke deres.

Men jeg er skuffet på henne for dette. Og skuffet på eksen som støtter om henne.

Takker for forståelse rundt frustrasjonen min anngående dette.

Min mor ba meg roe ned, og ikke bry meg med det hun gjør, selv om det er forferdelig sårt og vondt. For hjerte har ikke godt av det. Jeg kjenner at jeg blir litt vel stresset av dette innimellom. Tiltider takler jeg det bedre, og så kommer frustrasjonene og tankene tilbake.

Jeg er glad i mine barn, og derfor blir jeg så skuffet på henne og eksen som gir henne støtte.

Synes det er rart at eksen min støtter henne når hun gjør noe så ekstremt. De fleste ville nok gitt henne fyken. Og det ville nok hun gjort hvis min eks gjorde dette mot hennes barn. Helt utrolig.

Men jeg må jobbe til det beste for mine barn, og håpe at barnevernet ser min side, og gir meg forståelse. Jeg fikk inntrykk på møte med dem at de forsto litt av situasjonen.

Men hva med å fortelle dette til eksen sin mor? Tror ikke hun vet det, og regner med at hun vil få seg et sjokk når hun hører hva eksen sin dame driver med. Litt fristende å si det, men jeg bør gjerne holde stillt.

Endret av heartlife
Lenke til kommentar

Nå begynner jeg å bli litt bekymret for deg... Husk at en undersøkelse kan vare i 3 mnd, og kanskje blir det flere forsinkelser. Det er viktig for deg å gå gjennom denne perioden med mest mulig fred i sinnet, så du ikke blir syk.

Et "våpen" du kan bruke er et noe uventet våpen, nemlig å si for deg selv at du tilgir den som sendte bekymringsmeldingen, og at du tilgir din eks.

Selv om du mener de ikke fortjener det, så fortjener du selv å få litt fred i sinnet.

Du vil likevel få tanker om sinne og hevn senere, men dette kan gi deg tilstrekkelig ro til å komme igjennom denne kriseperioden på en (noenlunde) akseptabel måte.

For bv sine undersøkelser kan være lange, jeg har endatil lest om tilfeller der bv lar være å sende melding om at undersøkelsen er avsluttet. Dette gjør at folk ikke kommer seg ut av sin utrygghet.

Lenke til kommentar

Nå begynner jeg å bli litt bekymret for deg... Husk at en undersøkelse kan vare i 3 mnd, og kanskje blir det flere forsinkelser. Det er viktig for deg å gå gjennom denne perioden med mest mulig fred i sinnet, så du ikke blir syk.

Et "våpen" du kan bruke er et noe uventet våpen, nemlig å si for deg selv at du tilgir den som sendte bekymringsmeldingen, og at du tilgir din eks.

Selv om du mener de ikke fortjener det, så fortjener du selv å få litt fred i sinnet.

Du vil likevel få tanker om sinne og hevn senere, men dette kan gi deg tilstrekkelig ro til å komme igjennom denne kriseperioden på en (noenlunde) akseptabel måte.

For bv sine undersøkelser kan være lange, jeg har endatil lest om tilfeller der bv lar være å sende melding om at undersøkelsen er avsluttet. Dette gjør at folk ikke kommer seg ut av sin utrygghet.

Jeg kjenner meg litt stresset tiltider av dette. Det sårer sånn!. Men jeg må prøve som jeg klarte de to siste ukene, altså: å bare ha en gi-faen-holdning til dette, og ikke bry meg.

Jeg klarer ikke å tilgi verken eksen min, eller damen hans for at de står i lag og støtter hveandre om bekymringsmeldingen. Vil aldri klare å tilgi eksen for at han kan fortelle meg og barna at den damen er så mye bedre og godhjertet enn meg på alle måter. Men som min mor forteller meg: Jeg må ikke la det gå innpå meg, og la det oppta livet mitt. Jeg må bare la det ligge inntil avgjørelsene blir tatt, tiltross for at vi synes at de oppfører seg forferdelig mot meg.

Jeg kan ikke gjøre annet enn å la bv undersøke. Men tror de vil undersøke hjemmet til faren også og faren også. Det sa de at de ville, så han kommer ikke fri fra å bli undersøkt han heller. Tror ikke bekymringsmelder kommer helt fri fra dette heller. Barnevernet noterte seg en del negative ting anngående henne. Faren har sagt at han synes det er bare flott at barnevernet undersøker hans situasjon, og at det er ikke et problem engang. Han forstår damen sin, og mener at det er viktig med undersøkelser i begge hjem. jeg forstår egentlig ingenting. For ikke er jeg alkoholiker, og ikke driver jeg med narkotika, og jeg følger ungene opp på punkt og prikke. Jeg får bare ta det rolig, og håpe på at barnevernet forstår meg. Være mer optimist igjen.

Det som er veldig frustrerende er at damen og eksen håper på å ha saken inne i barnevernet helst til barna er myndige. De ønsker at barnevernet gjør tiltak og iverksetter ting sier de. Og jeg synes at de er skikkelig syke som kan mene noe sånnt. Men det forstår ikke de. De er i en helt annen verden tydeligvis. De har 5 barn tilsammen, der alle bor hos dem innimellom, også driver de på slik. Og mener at barnevernet bør hjelpe oss i hjemmene. Og drar meg inn i det hele. Jeg synes det er sjokkerende. Men men roe meg ned.... og ta dette på en avslappet måte ;) Det er kunsten :)

Vet ikke hvordan dere andre ville tenkt og håndtert dette? Det er jo følelsesmessig belastende, og det gjelder å ikke tenke på dette.

Jaja, jeg gjør mitt beste. Mer kan jeg ikke gjøre. Sender eksen en provoserende melding besvares den ikke!

Nå pratet jeg med barnas får. Han sier at bekymringsmeldingen er ikke for å ta meg, men for å ta sønnen inn i bv siden damen hans mener at han er hissig type, sliter med at han får 3 ere i fag på skolen, kosthold og rutiner. Så han ba meg derfor ikke være skuffet på damen sin for dette er for at barnevernet skal få has på sønnen vår sa han. Jeg er sjokket. Jeg klarer fint å håndtere han og synes de er sprø som ligger han inn for bv slik. Men da er det nok de som sliter med å ha omsorg for fem barn i deres hjem. Jeg sliter ikke med sønnen. Synes de er sprø. Håper jeg får omsorgen av bv siden faren ikke håndterer sønnen. Mine barn går foran en type og alt! Faren er psykopatisk synes jeg.

Edit: Dobbelpost flettet av Tvillingsjel

Endret av Tvillingsjel
Lenke til kommentar

Nå pratet jeg med barnas får. Han sier at bekymringsmeldingen er ikke for å ta meg, men for å ta sønnen inn i bv siden damen hans mener at han er hissig type, sliter med at han får 3 ere i fag på skolen, kosthold og rutiner. Så han ba meg derfor ikke være skuffet på damen sin for dette er for at barnevernet skal få has på sønnen vår sa han. Jeg er sjokket. Jeg klarer fint å håndtere han og synes de er sprø som ligger han inn for bv slik. Men da er det nok de som sliter med å ha omsorg for fem barn i deres hjem. Jeg sliter ikke med sønnen. Synes de er sprø. Håper jeg får omsorgen av bv siden faren ikke håndterer sønnen. Mine barn går foran en type og alt! Faren er psykopatisk synes jeg.

"Psykotisk" forøvrig.

Høres noget billig ut den forklaringen spør du meg. Barnet er såpass voksent at BV vil ikke ta det uansett, det er myndig om svært kort tid og vil ikke ha noe godt av å bli omplassert med mindre det er i en akutt kritisk situasjon. Vil tro hun nye damen til eksen din forsøker å sverte dine og hans barn for at hennes/deres barn skal være svanene i familien og dine og eksens barn skal være familiens "sorte får". Mange som får 3'ere, det er ikke bra og det burde tas tak i. Men bv driver ikke skoleoppdragelse. Har dere fått noen konklusjon fra bv enda? ser ikke at dem har noen sak her med mindre du er en raring....

Anonymous poster hash: f523f...7bf

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Psykotisk" forøvrig.

Høres noget billig ut den forklaringen spør du meg. Barnet er såpass voksent at BV vil ikke ta det uansett, det er myndig om svært kort tid og vil ikke ha noe godt av å bli omplassert med mindre det er i en akutt kritisk situasjon. Vil tro hun nye damen til eksen din forsøker å sverte dine og hans barn for at hennes/deres barn skal være svanene i familien og dine og eksens barn skal være familiens "sorte får". Mange som får 3'ere, det er ikke bra og det burde tas tak i. Men bv driver ikke skoleoppdragelse. Har dere fått noen konklusjon fra bv enda? ser ikke at dem har noen sak her med mindre du er en raring....

Anonymous poster hash: f523f...7bf

Vi ble ihvertfall innkallt til samtale. Og de sier at de vil undersøke i 3 måneder cirka. De vil sjekke ut om det er noe galt rundt sønnen, som gjør han hissig...

De har ikke tatt konlusjon ennå, tror ikke det vil skje før i juni eller noe sånnt.

Jeg er sjokket for faren forteller meg nå at han vil ikke samarbeide via smser lenger, og kun på mail. Og minst mulig. Er enig at det beste er å snakke minst mulig , men han er ganske vanskelig og beskytter fryktelig om hun som lå bekymringsmeldingen inn.

Jeg tenker som deg. Og det sier barna også. De sier at det er den damen som er et problem i livet deres, men faren vil ikke se det. Han sier at de hater henne pga meg. Men ungene sier at de danner sine egne beslutninger. De liker henne ikke. Faren sier at de kommer til å like henne med tiden. Og at det er ikke det som er saken. Saken er at sønnen får bare 3 ere på skolen, og burde få hjelp av bv til å forbedre seg.

Føler at eksen sin dame vil ha sine tre barn- to barn som hun har fra før, og et felles barn som "svanene" i forholdet. Det samme føler barna mine. De føler seg i veien.

Trist situasjon,men jeg får håpe barnevernet forstår situasjonen. Og at sønnen kan bo hos meg , siden de sier at de har så store problemer med han.

Kjedelig situasjon. Blir litt frustrert for faren forstår ikke hva jeg sier. Men jeg håper at dette går bra. Forstår det slik at dere forstår meg, og hvor dumt dette er.

Nå fortalte jeg dette til farmoren til barna i dag via en SMS slik hun er informert om dette. Jeg skrev at jeg mener det er unødvendig og bruk av gal instans men at deres svigerdatter har koblet inn bv på deres barnebarn. Vet ikke hvilke mening de har. De svarte ikke. Men hadde jeg vært de hadde jeg blitt skuffet på min svigerdatter.

Edit: Dobbelpost flettet av Tvillingsjel

Endret av Tvillingsjel
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har det kommet en beslutning i saken......

Jeg var ikke fornøyd med den, for jeg ønsket henleggelse og ser ikke nødvendigheten i dette.

I brevet fra bv står det:

Barneverntjensesten kom først i kontakt med familien etter bekymringsmelding fra privatperson ( altså stemoren til barna). Innholdet i meldingen beror seg på manglende oppfølging fra hjem, samt barnets til tider utagerende adferd.

I løpet av underskelsen har det vært gjennomført samtale med mor, far og barnet, samt at det er blitt hentet inn opplysninger fra skole, PPT, og fastlege.

I tilbakemeldingen fra skolen opplyses det om at det er far som oftest møter på utviklingssamtaler. Rent faglig sett ligger barnet på middels nivå, menat det er mangel på motivasjon og egeninnsats. Skolen antyder at barnet har særskilt behov for tett oppfølging fra hjemmet hva det gjelder skolearbeid.

I samtaler med far sier han at samarbeidet foreldre imellom godt kunne ha vært bedre, både hva det gjelder oppfølging av skole, felles regler og rutiner, samt at det er i hans interesse at barnet har det mest mulig forutsigbart.

I samråd med far avsluttes undersøkelsen med vedtak om råd og veiledning.

Vedtak: Det fattes følgende vedtak: Vedtak om råd og veiledning til foresatte. Vedtaket er hjemlet i Lov om barneverntjenester paragraf4-4,2.

Begrunnelse: Barneverntjenesteen vurderer at det er behov for råd og veiledning til foresatte for å lette samarbeidet rundt barnet, og for å skape mest mulig forutsigbarhet i hans hverdag.

------------------------------------------------

Min konklusjon: Herregud barnet er 14 år..... og ikke en baby lenger, og vi samarbeider med henting , bringing og godt nok mener jeg uansett med tanke på barnets alder.... barnevernet gikk meg bak ryggen. De sa at jeg skulle være i nærheten da barnet ble avhørt av barnevernet. Barnet har sagt til meg at han fortalte at det var vanskelig hjemme hos faren, og ikke hos meg. Jeg følte meg nå dominert over igjen. Føler at faren vil ha det til at jeg ikke er like god mor som folk flest , derfor ble jeg oppgitt. Jeg gjør alt for at barna skal ha det bra. Jeg engasjerer de mer på fritiden enn faren, derfor sjokket. Det at jeg ikke har gått på foreldremøter er pga vi er to foreldre og jeg trodde det holdt at han gikk. Hvis han ikke hadde gått, så hadde jo jeg gått.

Hva synes dere om en slik beslutning og hva betyr det? Noen som vet hva som skjer under råd og veiledning? Og betyr det at de konkluderer at det er meg det er noe galt med?

Jeg likte ikke dette. Og synes dette er unødvendig, for jeg vet at faren er perfeksjonist og bekymringsmelder som er stemoren.... er en dame som er sær, perfeksjonist, og en dame barnet ikke liker. Derfor kan barnet være litt sint på henne av og til.

Jeg kan påklage avgjørelsen. Jeg kommer til å sende klage over avgjørelsen.

Endret av heartlife
Lenke til kommentar

Det er det som er litt dumt, at når bv kontakter det offentlige for informasjon, kan de komme med en masse småprat som ikke betyr direkte frifinnelse.

"Rent faglig sett ligger barnet på middels nivå, menat det er mangel på motivasjon og egeninnsats."

Dette kan man jo si om hundretusener av barn....

Det er ikke perfekt, men det burde heller ikke være så bekymringsfullt.

Du skal vel ikke klage til bv på dette, i tilfelle er det fylkesmannen du skal klage til. Eller kommunal skolesjef eller lignende.

Du skal si enten ja til hjelpetiltakene, eller nei. Men dersom du "nekter", er det en risiko for at bv vil sende saken til fylkesnemnda for å få tvangstiltak.

Mange familier befinner seg i denne klemma...

Veiledning i hjemmet betyr at du må skrive under på en tiltaksplan for flere år. Du må ta imot veiledning i hjemmet fra en miljøarbeider, eller miljøterapeut ansatt i bv. Denne personen vil sitte og snakke om selvsagte ting, og av og til stille mistenksomme spørsmål om du har noen sykdom, eller om du virkelig eier bilen og tingene i hjemmet.

Den perfekte måten som du bør oppføre deg på, er å virke vennlig og interessert, og alltid overbevise personen om at det står bra til.

Det vanskelige er å ikke irritere seg over sløsingen med tid. Men dersom du ikke blir sett på som psykisk syk, tror jeg du vil ha en sjanse til å komme ut av hjelpetiltakene etter et par år.

Og siden sønnen din allerede er 14 år, er det ikke så svært mange år du må holde ut. Husk det vil være verre dersom de setter ham på en institusjon der det flyter av narkotika.

Bv kan dessverre lage beviser mot familier, dersom de sier nei til hjelpetiltak. Men det er mulig å forhøre seg litt om de vil vurdere å sende saken til fylkesnemnda dersom du sier nei. Det virker som det gjelder "frivillige hjelpetiltak" som hjemlet i 4.4.

Omsorgsovertagelse pleier å være hjemlet i paragraf 4.12.

Men det er alltid umulig å forutse hva bv vil gjøre.

Lenke til kommentar

Det er det som er litt dumt, at når bv kontakter det offentlige for informasjon, kan de komme med en masse småprat som ikke betyr direkte frifinnelse.

"Rent faglig sett ligger barnet på middels nivå, menat det er mangel på motivasjon og egeninnsats."

Dette kan man jo si om hundretusener av barn....

Det er ikke perfekt, men det burde heller ikke være så bekymringsfullt.

Du skal vel ikke klage til bv på dette, i tilfelle er det fylkesmannen du skal klage til. Eller kommunal skolesjef eller lignende.

Du skal si enten ja til hjelpetiltakene, eller nei. Men dersom du "nekter", er det en risiko for at bv vil sende saken til fylkesnemnda for å få tvangstiltak.

Mange familier befinner seg i denne klemma...

Veiledning i hjemmet betyr at du må skrive under på en tiltaksplan for flere år. Du må ta imot veiledning i hjemmet fra en miljøarbeider, eller miljøterapeut ansatt i bv. Denne personen vil sitte og snakke om selvsagte ting, og av og til stille mistenksomme spørsmål om du har noen sykdom, eller om du virkelig eier bilen og tingene i hjemmet.

Den perfekte måten som du bør oppføre deg på, er å virke vennlig og interessert, og alltid overbevise personen om at det står bra til.

Det vanskelige er å ikke irritere seg over sløsingen med tid. Men dersom du ikke blir sett på som psykisk syk, tror jeg du vil ha en sjanse til å komme ut av hjelpetiltakene etter et par år.

Og siden sønnen din allerede er 14 år, er det ikke så svært mange år du må holde ut. Husk det vil være verre dersom de setter ham på en institusjon der det flyter av narkotika.

Bv kan dessverre lage beviser mot familier, dersom de sier nei til hjelpetiltak. Men det er mulig å forhøre seg litt om de vil vurdere å sende saken til fylkesnemnda dersom du sier nei. Det virker som det gjelder "frivillige hjelpetiltak" som hjemlet i 4.4.

Omsorgsovertagelse pleier å være hjemlet i paragraf 4.12.

Men det er alltid umulig å forutse hva bv vil gjøre.

Huffa meg : drama av helt normale ting....

Mine foreldre ber meg gi omsorgen på ukedagene til faren til barna. Siden han påstår at barnevernet er perfekt i denne situasjonen og han påstår også at han er mye flinkere anngående dette med lekser og karakterer enn meg. De mener at da skal han virkelig få slite med barnevernet selv siden det er hans dame som satt dette i sving. Mens jeg kan slappe av og ta meg av fritidsaktivitetene i helger. Pluss bruke mer tid på meg selv istedet for å ofre meg helt for foreldrerollen, noe jeg alltid har gjort. Jeg har ofret alt av meg selv for barna, og er helt i "give up modus", siden barnevernet ville gjøre tiltak. Kanskje jeg bare skal ha barnet i helger og fritid, også kan faren få lov til å sitte med leksene med gutten slik at han får mer enn middels karakterer? Jeg hadde dårligere karakterer enn sønnen selv..... og kan ikke brøk...... osv.... Men egentlig så vet jeg at sønnen har det best hos meg, og han vil være hos meg, så jeg tror det blir galt å gi ansvaret til faren......

Dette synes jeg var for dårlig grunn til å lage problemer av. Tror dere er enig i det. Men det er nok slik barnevernet opererer. Dette kunne hendt alle hjem som blir meldt inn. At de ikke skjønner at noe er galt når stemor melder inn, altså at det kan være en falsk innmelding, og det er jo ikke noe vi skulle betalt av skatten på , altså at sønnen kan få litt mer motivasjon slik at han får bedre enn middels karakterer? Nei helt sykt!. Kan jeg klage til regjeringen? Får lyst! ;)

Jeg bør gjerne prøve å få kontakt med noen som kan fortelle bv hvor unødvendig tiltaket er, og at det er 100 000 vis av barn med samme forhold som mitt barn. Jeg hadde under middels og av og til litt under middels på skolen, og var ikke et bv barn. Jeg manglet motivasjon for skole jeg og. Men sønnen har bedre karakterer enn meg.....

Endret av heartlife
Lenke til kommentar

Jeg bør gjerne prøve å få kontakt med noen som kan fortelle bv hvor unødvendig tiltaket er, og at det er 100 000 vis av barn med samme forhold som mitt barn.

Men det er skolen som er deres autoritet, og skolen har allerede uttalt seg. Det høres ut til at skolen skulle ønske de hadde bedre kontakt med deg. Slik er det offentlige...

Blir overrasket hver gang jeg, over hvilke saker bv har god tid til, og hvilke saker de snakker om i avisen. De pleier å stå fram i avisen ved hvert nyttår, og klage over det grove misbruket og narkotikaen de finner. Og de klager over at de har for få ansatte!

Men det nytter naturligvis ikke å si noe om dette til dem. Du bør ikke provosere dem, og de har gjort sin "barnevernsfaglige vurdering". Det skal vel være et møte om hjelpetiltak etter hvert.

Det høres ikke dumt ut at ansvaret for leksene gis over til far, men det betyr at gutten må tilbringe mer tid med sin stemor. Og det er ikke sikkert han vil det. Men kanskje dersom du forklarer at situasjonen med bv trenger en løsning.

En slik varig løsning kan føre til at du blir skjøvet ut på sidelinja som mor. Du vil jo da måtte ta til takke med samvær. En tenåring vil ofte ønske å være mye ute i helgene.

En annen og bedre løsning kan være dersom du får tak i en dyktig leksehjelper til gutten! Det finnes slike som er lønnet av kommunen.

Endret av Frankline
Lenke til kommentar

Jeg bør gjerne prøve å få kontakt med noen som kan fortelle bv hvor unødvendig tiltaket er, og at det er 100 000 vis av barn med samme forhold som mitt barn.

Men det er skolen som er deres autoritet, og skolen har allerede uttalt seg. Det høres ut til at skolen skulle ønske de hadde bedre kontakt med deg. Slik er det offentlige...

Blir overrasket hver gang jeg, over hvilke saker bv har god tid til, og hvilke saker de snakker om i avisen. De pleier å stå fram i avisen ved hvert nyttår, og klage over det grove misbruket og narkotikaen de finner. Og de klager over at de har for få ansatte!

Men det nytter naturligvis ikke å si noe om dette til dem. Du bør ikke provosere dem, og de har gjort sin "barnevernsfaglige vurdering". Det skal vel være et møte om hjelpetiltak etter hvert.

Det høres ikke dumt ut at ansvaret for leksene gis over til far, men det betyr at gutten må tilbringe mer tid med sin stemor. Og det er ikke sikkert han vil det. Men kanskje dersom du forklarer at situasjonen med bv trenger en løsning.

En slik varig løsning kan føre til at du blir skjøvet ut på sidelinja som mor. Du vil jo da måtte ta til takke med samvær. En tenåring vil ofte ønske å være mye ute i helgene.

En annen og bedre løsning kan være dersom du får tak i en dyktig leksehjelper til gutten! Det finnes slike som er lønnet av kommunen.

Jeg har sagt til faren at siden det kommer frem i brevet at det virker som om de mener det samme som faren, at faren har rett, og er best i oppfølging av sønnen, så får sønnen bo fast hos faren i ukedagene, og ta seg av all skole med sønnen. Mens jeg er fritidsmamma. Jeg vil ha han i helger, men orker ikke å ha noe med skole og bv å gjøre, for jeg tok skrekken nå, for jeg har gjort alt mitt beste for barnet. Huff. Tar helt skrekken når barnevern henger seg opp i middels karakterer, og at motivasjonen kunne vært bedre....

Synes dette var dumt.

Endret av heartlife
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke lett når alle rundt deg synser og mener og styrer på. Men kanskje du kunne hatt mulighet til å si nei til hjelpetiltak.

Hva bv mener behøver du ikke ta personlig.

Nå får jeg høre at det var kun et frivillig kurs jeg kunne være med på dersom jeg ønsket ;) Og jeg tok jo helt av og trodde at det var noe strenge greier.... og forsto ikke skrivet, og derfor skrev jeg på sms til barnevernet at jeg ikke forsto avgjørelsen deres, og stillte spørsmålttegn til hvorfor det var nødvendig med tiltak når sønnen har middels karakterer på skolen... Men de svarte ikke. Senere kontakter far til barna mine og sier at det var kun et frivillig foreldre rådgivnings kurs jeg kunne være med på. Åtte møter var det i kurset. Jeg kommer til å overse kurset. Hvis bv kontakter meg sier jeg at jeg ikke vil delta for jeg ser ikke nødvendigheten i det, men takker for tilbudet uansett selv om jeg ikke har det syn at jeg ser nødvendigheten i det.

Da kan jeg endelig slappe av i hjemmet mitt, og leve som før når sønnen er her. Jeg har alltid engasjert sønnen i fritidsinteresser osv, og jeg har alltid passet på å følge han opp, så derfor forsto jeg ingenting. Jeg har rett og slett ofret meg selv helt for barna, og ikke tenkt mye på meg selv. Men nå skal jeg slappe litt av på fridagene mine denne uken, og komme til hektene igjen etter alt dette kaoset som jeg har hatt. :)

Endret av heartlife
Lenke til kommentar

Her skal du få se BV på sitt verste, det er så sjukt at jeg har ikke ord engang.

reality check

https://www.facebook.com/photo.php?v=647573095329146

Huff, huff huff..... Videoen var helt forferdelig trist. Spørsmålene som kom opp for meg var: Er det mulig at dette kan skje i Norges land? Er det mulig???.

Når man ser denne videoen her.... så må alle skjønne grunnen til at man er livredd barnevernet... Ingen vil miste de man er glad i. Og når barnevernet kom og tok dette barnet i videoen, så forstår jeg utmerket godt morens reaksjon med tårer, og frustrasjon. Jeg ser at i videoen så er det slik at de snakker som om de reagerer på at mor blir lei seg, men pga mor elsker barnet sitt så er det såklart en helt selvfølge at man blir helt ute av seg, og lei seg når dette skjer. Det ser ut at det er null håp for mor å få barnet tilbake i videoen, men mulig det kan gjøres hvis de står på. Jeg ville ALDRI ha gitt meg om å få barnet tilbake.

Jeg får inntrykk av at enkelte mener at hvis barnet tas vekk, så skal man bare være rolig til det, og tenke at barnevernet bare gjør det beste for barnet. Men det går ikke ann. Er man glad i barnet sitt så er dette blant de største marerittene man kan oppleve i livet sitt. Jeg har alltid hatt angst for barnevernet, for jeg har alltid hørt så utrolig masse forferdelige ufyselige historier om dem.

Nå vet jeg ikke helt hvorfor dette barnet i videoen ble tatt ut av hjemmet. I noen tilfeller så må barnevernet handle. Det er jeg enig i. Men måten det gjøres på her, var helt forferdelig. Jeg får håpe at det fins ordninger der denne moren får besøke og se barnet sitt i ettertid i det minste. Jeg vet ellers ikke om den moren er kompetent til å ha barnet, men tenk om hun er?

Du ser jo historien min der stemor melder i fra om min sønn. Stemor?.... Hvorfor skal en stemor som eksen bedro meg for, en som ødela familielivet for barna .. en som gjorde at jeg måtte flytte ut, for far kastet meg ut da han traff den damen..... hvorfor skal hun som vet om at han kastet meg ut for henne gå til barnevernet og melde inn at sønnen er litt aggresiv av seg? Er det rart at sønnen ikke liker henne når han har vært vitne til at moren ble kastet ut for den damen? Barnevernet vet det, men hvorfor tok de bekymringsmeldingen alvorlig da? Pga det var noe galt i eksen sitt hjem kanskje? Jeg skjønner ingenting av det. Men glad for at det kun ble kurs her.... selv om jeg synes at dette med kurs for min del er undvendig. Da skulle alle i de norske hjem deltatt for det er 100000 hjem norske hjem som lever likt som meg. Og at jeg ikke stiller på foreldremøte er det mange grunner til. Det er fordi det er lettere for eksen å komme seg på foreldremøte for han har bil, og vi er to voksne. Foreldremøtene dukker som regel opp når jeg er på jobb. Dette betyr ikke at jeg er en dårlig mor, for det skal jo være slik at to foreldre kan gjøre hver sine ting. Han gjør noe, og jeg gjør noe. Det er slik fordeling vi har hatt.

Hawkins , ville du tatt kurset som skal være 8 ganger... ville du brukt tid på det når du mener at det er feil? Hvis jeg går så føles det ut som om jeg mener at dette trenger jeg. Men jeg mener at hvis jeg trenger det kurset så trenger hele norges befolkning det, derfor vil jeg droppe å gå. Ser ikke behovet. Men hvis barnevernet insisterer på at jeg er en dårlig mor hvis jeg ikke går så kan det være jeg går bare for å gå.

Jeg missforsto brevet de sendte meg først. Så jeg klagde over avgjørelsen på en sms til barnevernet for jeg trodde at jeg var pålagt videre hjelp fra barnevernet. Er ikke lett å forstå den kompliserte måten kontorer skriver på :).

Har du lest brevet : jeg lå det inn oppe? hva synes du om det og hvordan tolker du det?

- jeg vil tilslutt si at jeg håper nå at stemor og barna mine fungerer sammen hvis faren og stemoren skal leve sammen. Noe jeg forstår de skal.Jeg mener at stemor bør forstå sønnen som ble nokså frustrert over at hun tok plassen til moren hans slik moren hans ble kastet ut av faren. Og at de kan fungere sammen. Jeg har jo ønske om det siden det virker ut som om faren er kjempeforelsket i henne, og det virker ut som om de kommer til å leve sammen videre.

Jeg vil fortsette å ta meg godt av barna mine, som før. Men faren er som luft for meg. Det kan ikke rettes opp pga måten han sviktet, siden han ikke ser det selv. Så ser jeg han ute så kommer jeg til å late som jeg aldri har sett han før og overse, kun sms eller mailsamarbeid, eller telefon, eneste som funker.

Endret av heartlife
Lenke til kommentar

Hvilken annen måte skulle barnet bli tatt på da? Politiet oppførte seg etter min mening akkurat slik de skal.

Ellers, du må prøve å skille bitterheten og sinnet du har ovenfor exens nye dame og det at BV anbefaler ett kurs.

Endret av Andeith
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her skal du få se BV på sitt verste, det er så sjukt at jeg har ikke ord engang.

reality check

Huff, huff huff..... Videoen var helt forferdelig trist. Spørsmålene som kom opp for meg var: Er det mulig at dette kan skje i Norges land? Er det mulig???.

Når man ser denne videoen her.... så må alle skjønne grunnen til at man er livredd barnevernet... Ingen vil miste de man er glad i. Og når barnevernet kom og tok dette barnet i videoen, så forstår jeg utmerket godt morens reaksjon med tårer, og frustrasjon. Jeg ser at i videoen så er det slik at de snakker som om de reagerer på at mor blir lei seg, men pga mor elsker barnet sitt så er det såklart en helt selvfølge at man blir helt ute av seg, og lei seg når dette skjer. Det ser ut at det er null håp for mor å få barnet tilbake i videoen, men mulig det kan gjøres hvis de står på. Jeg ville ALDRI ha gitt meg om å få barnet tilbake.

Jeg får inntrykk av at enkelte mener at hvis barnet tas vekk, så skal man bare være rolig til det, og tenke at barnevernet bare gjør det beste for barnet. Men det går ikke ann. Er man glad i barnet sitt så er dette blant de største marerittene man kan oppleve i livet sitt. Jeg har alltid hatt angst for barnevernet, for jeg har alltid hørt så utrolig masse forferdelige ufyselige historier om dem.

Nå vet jeg ikke helt hvorfor dette barnet i videoen ble tatt ut av hjemmet. I noen tilfeller så må barnevernet handle. Det er jeg enig i. Men måten det gjøres på her, var helt forferdelig. Jeg får håpe at det fins ordninger der denne moren får besøke og se barnet sitt i ettertid i det minste. Jeg vet ellers ikke om den moren er kompetent til å ha barnet, men tenk om hun er?

Du ser jo historien min der stemor melder i fra om min sønn. Stemor?.... Hvorfor skal en stemor som eksen bedro meg for, en som ødela familielivet for barna .. en som gjorde at jeg måtte flytte ut, for far kastet meg ut da han traff den damen..... hvorfor skal hun som vet om at han kastet meg ut for henne gå til barnevernet og melde inn at sønnen er litt aggresiv av seg? Er det rart at sønnen ikke liker henne når han har vært vitne til at moren ble kastet ut for den damen? Barnevernet vet det, men hvorfor tok de bekymringsmeldingen alvorlig da? Pga det var noe galt i eksen sitt hjem kanskje? Jeg skjønner ingenting av det. Men glad for at det kun ble kurs her.... selv om jeg synes at dette med kurs for min del er undvendig. Da skulle alle i de norske hjem deltatt for det er 100000 hjem norske hjem som lever likt som meg. Og at jeg ikke stiller på foreldremøte er det mange grunner til. Det er fordi det er lettere for eksen å komme seg på foreldremøte for han har bil, og vi er to voksne. Foreldremøtene dukker som regel opp når jeg er på jobb. Dette betyr ikke at jeg er en dårlig mor, for det skal jo være slik at to foreldre kan gjøre hver sine ting. Han gjør noe, og jeg gjør noe. Det er slik fordeling vi har hatt.

Hawkins , ville du tatt kurset som skal være 8 ganger... ville du brukt tid på det når du mener at det er feil? Hvis jeg går så føles det ut som om jeg mener at dette trenger jeg. Men jeg mener at hvis jeg trenger det kurset så trenger hele norges befolkning det, derfor vil jeg droppe å gå. Ser ikke behovet. Men hvis barnevernet insisterer på at jeg er en dårlig mor hvis jeg ikke går så kan det være jeg går bare for å gå.

Jeg missforsto brevet de sendte meg først. Så jeg klagde over avgjørelsen på en sms til barnevernet for jeg trodde at jeg var pålagt videre hjelp fra barnevernet. Er ikke lett å forstå den kompliserte måten kontorer skriver på :).

Har du lest brevet : jeg lå det inn oppe? hva synes du om det og hvordan tolker du det?

- jeg vil tilslutt si at jeg håper nå at stemor og barna mine fungerer sammen hvis faren og stemoren skal leve sammen. Noe jeg forstår de skal.Jeg mener at stemor bør forstå sønnen som ble nokså frustrert over at hun tok plassen til moren hans slik moren hans ble kastet ut av faren. Og at de kan fungere sammen. Jeg har jo ønske om det siden det virker ut som om faren er kjempeforelsket i henne, og det virker ut som om de kommer til å leve sammen videre.

Jeg vil fortsette å ta meg godt av barna mine, som før. Men faren er som luft for meg. Det kan ikke rettes opp pga måten han sviktet, siden han ikke ser det selv. Så ser jeg han ute så kommer jeg til å late som jeg aldri har sett han før og overse, kun sms eller mailsamarbeid, eller telefon, eneste som funker.

Jeg hadde bedt dem ryke å reise til heile kurset og heller be dem ta en nermere titt innpå der barnet faktiskt bor (undskyld, ungdommen) for det er der ting skjer, ikke de få gangene ungdommen er hos deg, du er ikke årsak til at ungdommen får 3 i karakter og har sinne og sånt. det er hjemmet der ungdommen oppholder seg til dagligdags.

Jeg hadde bedt dem ryke å reise til helvette og ringt advokaten min med ei gang jeg.

Men samtidig så hadde jeg også sakt til BV at hvis det er det som skal til for at de skal holde seg til helsikane unna og henlegge saken så skal jeg gå gjenom det, men jeg går gjennom det 1 gang, ikke 8 ganger. Jeg hadde så sakt til BV at jeg vil ha skriftlig at BV vil at jeg skal gå dette kurset men etter kurset så skal BV reise og avslutte saken. hvis ikke jeg får det brevet så kan de kysse bakenden min.

Så brutal er ejg direkte til offentlige folk pga de er slue og bøyer og vender på loven og bruker alt de kan, så det gjelder å være lik tilbake. sette spissen på spissen (fighting fire with fire)

men hvis jeg hadde komt over en avtale med BV jeg syntes var grei så hadde jeg sakt greit jeg skal gå gjennom det bare for å gjøre dere glade så dere kan gjøre meg glad. men ikke uten den avtalen.

Jeg ser det har foregått en del i denne tråden siden sist jeg var her og har ikke sjangs til å gi mitt synspunkt på alt men jeg tror du skjønner min tankegang og sånt fra før av ;)

Hvilken annen måte skulle barnet bli tatt på da? Politiet oppførte seg etter min mening akkurat slik de skal.

Ellers, du må prøve å skille bitterheten og sinnet du har ovenfor exens nye dame og det at BV anbefaler ett kurs.

I videoen kommer det klart fram at foreldre hadde avtale med BV om at det skulle ventes til over helgen før noe skjedde slik at de kunne gjøre det på en SIVIL og GREI måte.

Det at BV kommer og tar barnet på en fredag rundt kl 15 er tydelig bevis på at bv er livredd for at foreldre skal hoste opp med advokat eller noe. det at dette gjøres på en fredag like ved stengetid er tydelig krenkelse, dette er også slik politi oppfører seg pga her gjøres det på en brutal måte og foreldrene blir hjelpesløse fram til mandags morgen kl 09:00

Dette fra BV og politiet sin side er for at foreldre skal roe seg ned iløpet av helgen og få klarere tanker

Jeg har vært gjennom nok i livet til å vite at det jeg nettoppp skreiv er faktum

Men faktum er også at BV brøyt avtalen og gjør dette på en så ufin måte som det går ann å gjøre det på. dette er frekt, krenkene og ikke minst 10 ganger verre enn å gjøre det på sivil og grei måte. foreldre reagerere 10 ganger verre på en fredag kl 15 enn på en mandag kl 10.

Politiet gjør det rette i denne videoen ja men ikke BV. BV bryter faktiskt loven med å gjøre det slik for når de har en avtale med foreldre og bryter denne så bryter de loven

EDIT:

Jeg vil også at dere alle legger godt merke til hvor fint det er i huset og tilstand på møbler og folkene og alt slikt. I denne videoen med disse folkene så må det være noe skikkelig galt med foreldrene siden dette skjer. men hvordan i alle dager kan de da ha en 5 åring der men ikke en baby?

Her er det noe mollefonkens fra bv si side. det er det ikke tvil om!

Det er noe som ikke stemmer her, legg godt merke til omgivelsene og oppførselen og alt mulig i den videoen, det er noe som virkelig ikke stemmer der. alikavel har de en 5 åring helt greit i huset uten problemer.

Satans BV sier jeg bare

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

reality check

Jeg hadde bedt dem ryke å reise til heile kurset og heller be dem ta en nermere titt innpå der barnet faktiskt bor (undskyld, ungdommen) for det er der ting skjer, ikke de få gangene ungdommen er hos deg, du er ikke årsak til at ungdommen får 3 i karakter og har sinne og sånt. det er hjemmet der ungdommen oppholder seg til dagligdags.

Jeg hadde bedt dem ryke å reise til helvette og ringt advokaten min med ei gang jeg.

Men samtidig så hadde jeg også sakt til BV at hvis det er det som skal til for at de skal holde seg til helsikane unna og henlegge saken så skal jeg gå gjenom det, men jeg går gjennom det 1 gang, ikke 8 ganger. Jeg hadde så sakt til BV at jeg vil ha skriftlig at BV vil at jeg skal gå dette kurset men etter kurset så skal BV reise og avslutte saken. hvis ikke jeg får det brevet så kan de kysse bakenden min.

Så brutal er ejg direkte til offentlige folk pga de er slue og bøyer og vender på loven og bruker alt de kan, så det gjelder å være lik tilbake. sette spissen på spissen (fighting fire with fire)

men hvis jeg hadde komt over en avtale med BV jeg syntes var grei så hadde jeg sakt greit jeg skal gå gjennom det bare for å gjøre dere glade så dere kan gjøre meg glad. men ikke uten den avtalen.

Jeg ser det har foregått en del i denne tråden siden sist jeg var her og har ikke sjangs til å gi mitt synspunkt på alt men jeg tror du skjønner min tankegang og sånt fra før av ;)

I videoen kommer det klart fram at foreldre hadde avtale med BV om at det skulle ventes til over helgen før noe skjedde slik at de kunne gjøre det på en SIVIL og GREI måte.

Det at BV kommer og tar barnet på en fredag rundt kl 15 er tydelig bevis på at bv er livredd for at foreldre skal hoste opp med advokat eller noe. det at dette gjøres på en fredag like ved stengetid er tydelig krenkelse, dette er også slik politi oppfører seg pga her gjøres det på en brutal måte og foreldrene blir hjelpesløse fram til mandags morgen kl 09:00

Dette fra BV og politiet sin side er for at foreldre skal roe seg ned iløpet av helgen og få klarere tanker

Jeg har vært gjennom nok i livet til å vite at det jeg nettoppp skreiv er faktum

Men faktum er også at BV brøyt avtalen og gjør dette på en så ufin måte som det går ann å gjøre det på. dette er frekt, krenkene og ikke minst 10 ganger verre enn å gjøre det på sivil og grei måte. foreldre reagerere 10 ganger verre på en fredag kl 15 enn på en mandag kl 10.

Politiet gjør det rette i denne videoen ja men ikke BV. BV bryter faktiskt loven med å gjøre det slik for når de har en avtale med foreldre og bryter denne så bryter de loven

EDIT:

Jeg vil også at dere alle legger godt merke til hvor fint det er i huset og tilstand på møbler og folkene og alt slikt. I denne videoen med disse folkene så må det være noe skikkelig galt med foreldrene siden dette skjer. men hvordan i alle dager kan de da ha en 5 åring der men ikke en baby?

Her er det noe mollefonkens fra bv si side. det er det ikke tvil om!

Det er noe som ikke stemmer her, legg godt merke til omgivelsene og oppførselen og alt mulig i den videoen, det er noe som virkelig ikke stemmer der. alikavel har de en 5 åring helt greit i huset uten problemer.

Satans BV sier jeg bare

Så videoen om igjen. Synes ikke politiet som prater gjør noe galt. Og føler de prøver å roe ned situasjonen så godt de kan. Ser ut som om politiet synes at situasjonen er sår de også.

Men det var en forferdelig måte å ta fra barnet på, og jeg mener at det burde være en ordning der mor og familien får se barnet en gang i uken ihvertfall med tilsyn.

Jeg reagerer på at hun får ha et annet barn i huset, altså broren, da virker det rart ut.

Men vet ikke grunn til at barnet blir fratatt dem. Kan jo være gode nok grunner for det, men rart dette med broren. Hvorfor kan han være der når det ikke andre barnet får være der? Virker jo helt sykt ut det!

Jeg er skeptisk til barnevernet. Men i mitt tilfelle så er jeg enig i at jeg har litt tungt samarbeid med faren pga bruddet, men barna er 14 og 17 år, og det er jo ikke et problem å samarbeide uten hjelp fra bv med kurs om det , mener jeg. Men jeg forstår tankene til barnevernet mitt der.

Men ellers så tror jeg at de skjønner at barnet mitt er en normal gutt, og har det greit i livet sitt. Men bruddsituasjonen var litt sterk for han.

Jeg vet ikke om jeg skal gå på kurs. Synes det er unødvendig, men jeg skal tenke på det. Jeg er glad så lenge barnevernet forstår oss, og ikke lager problemer av ting som ikke er et problem. Jeg ønsker å tro at barnevernet ser saken slik jeg ser den, at dette er bare normale ting som i alle andre hjem, og ikke noe å bruke ressurser på egentlig.

Skal prøve å søke litt opp å se om jeg finner historien utfra den linken du ga meg om dette barnet, anna som ble fratatt moren.

Endret av heartlife
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...