Eppi Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 Hei! Det er snart søknadsfrist og jeg sitter veldig fast på hva jeg vil gjøre. Jeg er ganske interessert i Japansk, og holder allerede på å lære det selv, men det går ikke unna akkurat. Noe som fikk oppmerksomheten min var japansk-linjen på Universitet i Oslo. Jeg bryr meg jo om fremtiden min, så jeg vil også kunne få jobb. En bachelor i Japansk vil sannsynligvis ikke kunne gi meg noe, men ved siden av japansk-studiene kan jeg også gå videre til master (2 år) i noen av disse tingene: Modern Japan East Asian Culture and History Culture, Environment and Sustainability ESST - Society, Science and Technology in Europe Jeg er nysgjerrig på om en bachelor i japansk, og en utdypelse i noen av disse tingene kunne gitt meg noen jobbmuligheter? Jeg trenger ikke nødvendigvis å jobbe i Norge heller. Hva må for eksempel til for å kunne jobbe på den japanske ambassaden i Norge? Eller den norske i Japan? Sikkert vanskelig å vite, men setter pris på all hjelp jeg kan få! Lenke til kommentar
EoB Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 Jeg har generelt sett lite tro på utdanning innen språk uten noe annet påfyll. Hva kan man bidra med, er det jeg lurer på. Såvidt meg bekjent kreves det mer enn kun språk- og kulturforståelse for å jobbe på en ambassade, ihverfall hvis du ønsker en meningsfull jobb. Tolk er jo alltids en mulighet, men da må du virkelig meste språket. Lenke til kommentar
EchoMaker Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 Jeg har generelt sett lite tro på utdanning innen språk uten noe annet påfyll. Hva kan man bidra med, er det jeg lurer på. Såvidt meg bekjent kreves det mer enn kun språk- og kulturforståelse for å jobbe på en ambassade, ihverfall hvis du ønsker en meningsfull jobb. Tolk er jo alltids en mulighet, men da må du virkelig meste språket. Hvis man vil ha en meningsfull jobb på en ambassade er det vel mastergrad i statsvitenskap eller lignende + UDs aspirantkurs som gjelder. Forøvrig kjenner jeg et par t-baneførere som har studert japansk. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 Å bare studere språk og kultur åpner ikke så vilt mange jobbmuligheter. Du kan undervise i språket, du kan fungere som tolk, og jeg kan også tenke meg at journalistisk arbeid kan være relevant. Ut i fra et norsk perspektiv er japansk et veldig smalt språk. Selv med statsvitenskap, økonomi eller andre fag ved siden av, vil ikke japansk åpne mange muligheter. Å ta sikte på å få jobb ved den norske ambassaden i Japan blir et veldig snevert mål. Etter det jeg vet kan man uansett ikke ønske seg til noen ambassader, språkkurs blir gitt før utsendelse - typisk blir man ikke sendt til de mest populære ambassadene ved første utsendelse. Rent strategisk vil det være mye smartere å studere tysk. Just saying. Lenke til kommentar
EchoMaker Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Å bare studere språk og kultur åpner ikke så vilt mange jobbmuligheter. Du kan undervise i språket, du kan fungere som tolk, og jeg kan også tenke meg at journalistisk arbeid kan være relevant. Ut i fra et norsk perspektiv er japansk et veldig smalt språk. Selv med statsvitenskap, økonomi eller andre fag ved siden av, vil ikke japansk åpne mange muligheter. Å ta sikte på å få jobb ved den norske ambassaden i Japan blir et veldig snevert mål. Etter det jeg vet kan man uansett ikke ønske seg til noen ambassader, språkkurs blir gitt før utsendelse - typisk blir man ikke sendt til de mest populære ambassadene ved første utsendelse. Rent strategisk vil det være mye smartere å studere tysk. Just saying. Henger meg på den. Forøvrig tror jeg det er lurere å studere noe mer "matnyttig" i f. eks. Tyskland eller Japan, og opparbeide seg språk- og kulturkompetanse simpelthen ved å bo og studere i det aktuelle landet. 1 Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Å bare studere språk og kultur åpner ikke så vilt mange jobbmuligheter. Du kan undervise i språket, du kan fungere som tolk, og jeg kan også tenke meg at journalistisk arbeid kan være relevant. Ut i fra et norsk perspektiv er japansk et veldig smalt språk. Selv med statsvitenskap, økonomi eller andre fag ved siden av, vil ikke japansk åpne mange muligheter. Å ta sikte på å få jobb ved den norske ambassaden i Japan blir et veldig snevert mål. Etter det jeg vet kan man uansett ikke ønske seg til noen ambassader, språkkurs blir gitt før utsendelse - typisk blir man ikke sendt til de mest populære ambassadene ved første utsendelse. Rent strategisk vil det være mye smartere å studere tysk. Just saying. Henger meg på den. Forøvrig tror jeg det er lurere å studere noe mer "matnyttig" i f. eks. Tyskland eller Japan, og opparbeide seg språk- og kulturkompetanse simpelthen ved å bo og studere i det aktuelle landet. Ja, samtidig lærer du deg viktig fagterminologi på det aktuelle språket! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå