G-Oh-O Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 Jeg kjører Debian. Jeg har en liten kodelinje jeg taster inn i terminal for å starte loggingen av en temperaturføler koblet til maskinen, men jeg ønsker egentlig at denne kodelinjen kjører automatisk når maskinen starter, hvordan får jeg det til? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 Flere måter å gjøre det på. Enkleste er kanskje å putte nevnte linje i fila /etc/rc.local Lenke til kommentar
G-Oh-O Skrevet 8. april 2014 Forfatter Del Skrevet 8. april 2014 Vil systemet kjøre den filen selv før noen har logget inn som bruker? Lenke til kommentar
G-Oh-O Skrevet 9. april 2014 Forfatter Del Skrevet 9. april 2014 (endret) #!/bin/sh -e # # rc.local # # This script is executed at the end of each multiuser runlevel. # Make sure that the script will "exit 0" on success or any other # value on error. # # In order to enable or disable this script just change the execution # bits. # # By default this script does nothing. # Print the IP address _IP=$(hostname -I) || true if [ "$_IP" ]; then printf "My IP address is %s\n" "$_IP" fi sudo modprobe w1-gpio && sudo modprobe w1-therm && OUTFILEDATE=$(date +%Y"-"%d"-"%m","%H":"%M);for (( ; ; )) ; do modprobe w1-gpio; echo $(date +%Y"-"%d"-"%m','%H":"%M','%s)','$(tail -1 /sys/bus/w1/devices/w1_bus_master1/28-000004b61598/w1_slave) ;echo $(date +%Y"-"%d"-"%m','%H":"%M','%s)','$(tail -1 /sys/bus/w1/devices/w1_bus_master1/28-000004b61598/w1_slave) >> ~/TempLogg/temperature_${OUTFILEDATE}.txt ; sleep 240; done exit 0 Slik ser rc.local filen ut, Faar ikke noen loggfil i mappen naar maskinen starter. Hvis jeg skriver linjen i terminalen manuelt saa gaar alt som smurt. Noe jeg har gjort feil? Kan nevnes at distroen forsaavidt ikke er Debian, men Raspian. Endret 9. april 2014 av G-Oh-O Lenke til kommentar
tingo Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 - oppstartsscript kjører normalt som root - du trenger ikke sudo - oppstartsscript har normalt ikke sammen environment som din vanlige bruker (eksempel PATH), du bør derfor alltid angi full path til eventuelle kommandoer, og sørge for at variabler (i environment) er eksplisitt definert hvis det trengs. dette er grunnleggende ting; det er likt på alle "unix-baserte" operativsystemer, bare og lære seg med en gang. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 og så må vel scriptfila være eksekverbar ... hvis det ikke ble noen loggfil kan man jo også sjekke med modprobe etterpå om modulene faktisk er lasta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå