Gå til innhold

Automatisk kjøring av script ved oppstart

Anbefalte innlegg

Jeg kjører Debian.

Jeg har en liten kodelinje jeg taster inn i terminal for å starte loggingen av en temperaturføler koblet til maskinen, men jeg ønsker egentlig at denne kodelinjen kjører automatisk når maskinen starter, hvordan får jeg det til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
#!/bin/sh -e
#
# rc.local
#
# This script is executed at the end of each multiuser runlevel.
# Make sure that the script will "exit 0" on success or any other
# value on error.
#
# In order to enable or disable this script just change the execution
# bits.
#
# By default this script does nothing.

# Print the IP address
_IP=$(hostname -I) || true
if [ "$_IP" ]; then
  printf "My IP address is %s\n" "$_IP"
fi

sudo modprobe w1-gpio && sudo modprobe w1-therm && OUTFILEDATE=$(date +%Y"-"%d"-"%m","%H":"%M);for (( ; ; )) ;  do   modprobe w1-gpio;  echo $(date +%Y"-"%d"-"%m','%H":"%M','%s)','$(tail -1 /sys/bus/w1/devices/w1_bus_master1/28-000004b61598/w1_slave) ;echo $(date +%Y"-"%d"-"%m','%H":"%M','%s)','$(tail -1 /sys/bus/w1/devices/w1_bus_master1/28-000004b61598/w1_slave) >> ~/TempLogg/temperature_${OUTFILEDATE}.txt ; sleep 240; done 
exit 0

Slik ser rc.local filen ut, Faar ikke noen loggfil i mappen naar maskinen starter. Hvis jeg skriver linjen i terminalen manuelt saa gaar alt som smurt. Noe jeg har gjort feil? Kan nevnes at distroen forsaavidt ikke er Debian, men Raspian.

Endret av G-Oh-O
Lenke til kommentar

- oppstartsscript kjører normalt som root - du trenger ikke sudo

- oppstartsscript har normalt ikke sammen environment som din vanlige bruker (eksempel PATH), du bør derfor alltid angi full path til eventuelle kommandoer, og sørge for at variabler (i environment) er eksplisitt definert hvis det trengs.

dette er grunnleggende ting; det er likt på alle "unix-baserte" operativsystemer, bare og lære seg med en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...