Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ferie i forhold til sommerjobb

Den Ukjente

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fyller 18 år nå iløpet av april, og går da andre året på VGS (begynner på tredje året til høsten).

Jeg har mer eller mindre sikret meg en sommerjobb via noen jeg kjenner som er daglig leder i ett firma. Dette er kort og godt veldig bra for min del, da jeg trenger pengene! Men samtidig kunne jeg tenkt meg og også ha litt ferie, når det først er sol og sommer.

Dermed lurer jeg på hvordan bestemmelsene er i forhold til ferie og sommerjobb. Har man lovfestet rett til ferie, selv om det kun er en sommerjobb det er snakk om? Eller er dette noe arbeidsgiver kan være "snill" og gi deg, hvis han ønsker?

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt meg bekjent har du ikke krav på noen ferie i en sommerjobb dersom du er over 18. Det er vel heller vanlig at man avtaler hvilke/hvor mange uker man skal jobbe på forhånd.

Uansett. Ta kontakt nå og spør pent om det kan være mulighet for å ta fri noen dager, eller om arbeidsgiver har noen tanker om det. Ikke vent til første arbeidsdag - da fremstår du bare som useriøs.

Lenke til kommentar

Helt uavhengig av om dette er noe du faktisk har krav på: Dette er ikke en situasjon hvor du bør "stå på krava". Det er forskjell på å ha rett og å få rett, og å få rett koster.

Helt enig med deg, Herr Brun! Var heller ikke i mine tanker å kreve fri, men mer hva jeg kunne forvente meg.

Skal gjøre som Feh sier, og spørre pent om det er mulig å få noen dager!

Takk for svar, uansett!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...