PaladinNO Skrevet 12. april 2014 Forfatter Del Skrevet 12. april 2014 Å bruke Acer recovery funksjonen (trykke Alt+F10 under oppstart) til å gjenopprette fabrikkinnstillinger er delvis mulig: å beholde brukerfiler, og gjenopprette OSet er gråmerket - eneste alternativet jeg kan velge er å formatere disken, og så gjenopprette OSet. Jeg skulle gjerne fått hentet ut brukerfiler før jeg evt. gjør det, men selv om jeg finner disken med alle partisjonene, så klarer jeg (tilsynelatende) ikke å hente ut filer: jeg brukte Active Partition Recovery og fikk laget en image-fil tilsvarende disk-størrelsen, men selv om den filen er 465GB, så virker det å bare være tomme mapper der. Jeg driver å kikker på Testdisk nå, men manualen er for en eldre versjon, så bildene er ikke tilsvarende det jeg har på skjermen. Og jeg ønsker ikke å trykke på noe uten at jeg vet hva det er som vil skje. Ifølge Testdisk, så er såvidt jeg kan forstå disken og alle partisjonene, boot-partisjonen inkludert, i god tilstand og funksjonelle - noe PCen disken tilhører ikke er enig i (i.e. kun gir en boot-error). Jeg skulle gjerne likt å visst hvordan denne feilen oppstod i det hele tatt...innholdet på disken var aldri lesbar da jeg koblet den eksternt til min egen PC - den kom opp greit nok først, men da jeg prøvde å lese innholdet (ved dobbeltklikking på partisjonen), stoppet alt. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Bruk et ordentlig datarecovery program som getdataback fra runtime.org. Det er ikke å drive med partisjoner og mbr du skal bruke tiden på. Men recovery program som getdataback o.l som leser/leter etter filer i sectorer. Absolutt alle får et resultat med getdataback for NTFS. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 12. april 2014 Forfatter Del Skrevet 12. april 2014 (endret) Jeg kjører akkurat nå en recovery med et program som jeg har brukt før og som jeg har fått gode resultater med (og som jeg i det minste forstår hvordan brukes): iCare Data Recovery GetDataBack høres noe kjent ut...mulig jeg var innom det da jeg klarte feilaktig å slette noen bilder fra et minnekort (prøvde med en drøss av programmer da), men iCare var det første programmet som faktisk klarte å gjennopprette bildene (dumme meg fortsatte såklart å bruke kameraet etter slettingen, noe som ikke akkurat gjorde jobben enklere). Skal kikke på det hvis iCare ikke klarer jobben denne gangen. Hva disken angår, så tror jeg nok jeg må belage meg på å kjøre en fabrikksgjennomoppretting så jeg får maskinen til å virke igjen etter å ha hentet ut dataene som ønskes. Og så skal jeg fortelle vedkommende: backup, backup, og kanskje også en ny og bedre disk. Hvordan er det med drivere etter en slik fabrikksgjenoppretting? Må alle drivere innstalleres på nytt (i det minste oppdateres på nytt)? Jeg regner med det er noen begrensninger på hva det faktisk er plass til på den 100MB partisjonen... Endret 12. april 2014 av PaladinNO Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 100mb partisjonen er garantert ikke recovery partisjon. Det er den Windows oppststart partisjonen (system reserved) som Windows plasserer oppstart filer på ( /boot , bootmgr ). Den er alltid på 100mb og således kjenner vi den igjen. Begynner å tvile på om du faktisk har noen fabrikk recovery partisjon der. Den på 100mb er definitivt ikke det , men Windows system partisjonen (boot). https://www.google.no/search?redir_esc=&client=tablet-android-samsung&hl=nb-NO&safe=images&oe=utf-8&q=what%20is%20the%20windows%207%20100mb%20partition&source=android-browser-suggest&qsubts=1397338562766&devloc=0 1 Lenke til kommentar
covah Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Et program som har reddet meg noen ganger, er SpinRite. En gang brukte programmet 2 døgn på å tygge gjennom disken, men da den var ferdig, fikk jeg tilgang til alt som lå på den og kunne kopiere det over på en annen disk uten problemer. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Som Syar2003 sier, den 100mb partisjonen er en system partisjon. Om det er recovery på disken så er det minst 3 partisjoner, kanskje også 4 Først 100mb (Andre OS kan ha andre størrelser.. f.eks windows 8 har 350mb mener jeg å huske), så en OS partisjon, og kanskje en data partisjon, og til slutt recover. Enkelte ganger kan recovery være tidligere på disken også, spørs vel litt hvordan den er satt opp. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 13. april 2014 Forfatter Del Skrevet 13. april 2014 Partisjonene har visst gått litt i surr for meg her: disk manager.jpg ...så recovery partisjonen er fortsatt urørt. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Pqservice ja. Men for at dette skal funke skal det visstnok skrives en custom mbr. Ved win installasjon blir denne overskrevet. Og greine med active partition recovery har ikke akkurat løst noe. Heller motsatt. http://forum.notebookreview.com/acer/484998-help-me-acer-aspire-aoa150.html Flere som ikke har fått det til med enable d2d i bios. http://forum.notebookreview.com/acer/551338-acer-aspire-7540-pqservice-i-need-re-enable-f10-restore-option.html Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 Mener å ha hørt om en eller annen bootmanager som kan brukes ved sånne tilfeller, men husker dessverre ikke navnet. Men den skal ihvertfall klare å boote riktig partisjon. Og at den kunne kjøres fra cd eller minnepenn. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 16. april 2014 Forfatter Del Skrevet 16. april 2014 (endret) Maskinen er blitt fabrikkgjenopprettet (formatert), så saken er løst. Det er også blitt bestilt en ny HDD for å skifte ut eksisterende disk. Takker alle for hjelpen. Endret 16. april 2014 av PaladinNO Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå