Gå til innhold

[Løst] Hvordan fikse korrupt disk?

Anbefalte innlegg

Jeg skulle sjekke en Acer laptop for en kollega, da han har ytret frustrasjon over hvor treg og problematisk laptopen har vært i det siste, så jeg skrudde ut disken og monterte den eksternt i en docking koblet til min egen PC...men da jeg prøvde å lese disken (les: dobbelklikket på ene partisjonsbokstaven) så hengte explorer.exe seg.

Jeg prøvde så å restarte (hvilket endte med behov for å bruke reset-knappen, for maskinen min stoppet helt), men da ble laptop disken slik:

...nå har ikke jeg vært borti det problemet på mange år, da jeg begynte med faste backups for like mange år siden, så jeg har helt glemt hvordan dette problemet kan løses.

Kollegaen vil ikke at disken skal formateres, da det er data på den han gjerne vil ha.

Jeg lukter en end-of-life HDD her, men vil ihvertfall prøve andre ting først før jeg avskriver den.

Det var noe med checkdisk i DOS/command prompt, men kan noen gi meg nøyaktig kommando for å sjekke og evt. fikse overnevnte partisjonsbokstav(er)?

Takker for hjelp.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde å sette disken tilbake, men da fikk jeg bare boot error - så noe er skjedd med disken etter at jeg koblet den til min egen PC eksternt og prøvde å lese innholdet.

Disken ble listet i BIOS, men kunne tydeligvis ikke leses.

Jeg har Acronis Disk Director - kan det brukes til å se etter/rette opp slike feil uten at lagret data blir slettet?

Jeg har kun brukt programmet til å førstegangsformatere disker, så jeg aner ikke hvilke andre muligheter det har.

Hadde disken vært min egen, hadde jeg bare formatert den, gitt den en sjekk og så vurdert om jeg skulle legge tilbake backup'en eller om en ny disk var nødvendig. :/

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Disker som holder på å dø kan ha en tendens til å bli tregere og tregere helt til de dør.

Har selv en disk som er så dårlig at jeg må begrense hvor mye jeg kopierer fra den om gangen, ellers klikker den. Så har egentlig gitt opp å prøve å hente ut det som ligger på den, da det krever for mye tid.

Du finner litt kjerringråd her og der som kanskje kan hjelpe.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg prøvde å kjøre check disk via Acronis Disk Manager, men der kom jeg ikke langt:

Er det noe konkret jeg kan prøve for å ihvertfall å få lest disken og dermed hentet ut data fra den?

Disken og alle partisjonene er fortsatt synlig, men tilsynelatende utilgjengelig:

Edit:

Her er forresten screenie fra CrystalDiskInfo om status på disken:

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Er det noe konkret jeg kan prøve for å ihvertfall å få lest disken og dermed hentet ut data fra den?

Det kan være en feil på diskens partisjonstabell - da kan Active@ Partition Recovery være til hjelp. (Ser at den er Free nå, men vet ikke hvilke begrensninger den har. (Pro koster $40.)

Partition Recovery kommer også som en del av Active@ File Recovery Pro ($45).

Hvis problemene skyldes 'sektorfeil' på de magnetiserte platene, så er det mulig SpinRite ($89) kan være redningen. Det kan hende at disken blir bootbar igjen, men at enkelte filer ikke kan gjenvinnes pga de underliggende feilene.

Uansett, hvis jeg klarte å få ut filer fra en slik disk, så ville jeg ha byttet den ut med en ny disk (SSD) dersom jeg tenkte å bruke laptopen videre.

Et annet tips: Når du kobler til en disk via en docking station med USB-tilkobling til PC'en, så er det begrenset (pga USB-grensesnittet) hva maskinens HW kan gjøre med/mot disken. For å få utnyttet SpinRite fullt bør disken helst kobles til en SATA-port (eller PATA :ph34r: ) på PC'en, men det er litt mer tungvindt, da.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at du eller kollegaen kjøper produktet dersom det løser problemene dere har .... :hmm:

Vel, det er noen år siden jeg brukte programmet, men jeg tror neste steg er å klikke på Recover. (?)

Det er en Help-meny der også som sikkert kan gi noen ideer.

Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke med meg noen OS recovery CD (hvis noe slikt finnes og følger med laptoper) så jeg kan kjøre en innstallasjonsreparering, så med mindre det finnes en annen måte å fikse en korrupt boot sektor, så er saken uløselig med det utstyret jeg har tilgang på.

Lenke til kommentar

Prøv en live linux distro ;)
Disse har en tendens til å klare å kopiere fra kranglete harddisker :)

Last ned f.eks ultimate boot cd som er gratis, denne inneholder partedmagic (som egentlig ikke er gratis lengre, så det er vel en eldre versjon..), denne har jeg alltid brukt til å kopiere ut filer fra maskiner jeg ikke får bootet.

Og om det fremdeles er trøbbel der, så har du "testdisk" også i partedmagic.. denne er fin til å hente ut filer fra f.eks disker som windows *MÅ* formatere for å få tilgang til.. Tømte en 1tb disk for en kamerat, hvor windows hele tida ville formatere den.

Fikk ut hver eneste fil og mappe :)

Har også div test programmer for harddisker på den plata ;)
Men.. få ut filene før du prøver noe annet.. er den nære på ved å dø, så gjør du det bare værre ved å teste den.

Lenke til kommentar

Harddisken synes å være i god stand (jeg har fått gjort noe videre testing på den med tidligre nevnte active partition recovery, og det var ingen ødelagte(?) sektorer såvidt jeg kunne forstå)...men hvorfor explorer.exe hengte seg da jeg prøvde å lese data fra den, har jeg ingen peiling på. :huh:

Men jeg får pr. nå ikke åpnet den i Windows uten å formatere den først, så det virker som alt vil løse seg hvis jeg reparert filtabellen (eller hva det nå heter).

Og Linux har jeg aldri vært borti - har hørt navnet, men kunnskapen slutter der.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Som sagt, last ned ultimate boot cd, brenn det på cd (eller lag en minnepenn av det), boot fra den, og velg partedmagic.

Du kommer da rett inn i linux, du har full tilgang til alle disker som er tilkoblet, mest sannsynlig virker også nettverk, da det er med en god del drivere :)

Ser ganske likt ut som windows, med startmeny osv :)

Største forskjellen er at i linux har disker/partisjoner et annet navn enn i windows ;)

Der heter dem f.eks sda1, sda2, sdb1 osv.. enkelt forklart så er det diskene som heter sda, sdb, og tallet står for partisjonen.

Du har også full støtte for ntfs formatet :)

Er ikke noe storbruker av linux selv, men som regel det som må til for å hente ut data fra krasjede windows installasjoner, for min del da.

Evt om du bare trenger å bygge opp igjen tabellen så er testdisk fint å bruke, dette finnes også i partedmagic ;)

Evt kan det også lastes ned som et windows program.

Det kan også brukes for å hente ut data uten å bygge opp igjen tabellen, så vidt jeg vet.

*EDIT*

Link til ubcd: http://www.ultimatebootcd.com/

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Jeg har allerede fått hentet ut alt av data (tror jeg), så alt som trengs er å få reparert filtabellen (noe jeg trodde var en enkel oppgave).

Jeg skal kikke på TestDisk senere idag.

Men jeg lurer på...kommer ikke nyere laptops med en "skjult" factory reset partisjon?

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Jeg har allerede fått hentet ut alt av data (tror jeg), så alt som trengs er å få reparert filtabellen (noe jeg trodde var en enkel oppgave).

Jeg skal kikke på TestDisk senere idag.

Men jeg lurer på...kommer ikke nyere laptops med en "skjult" factory reset partisjon?

Enhver Win7 InstallasjonsDVD kan brukes for å reparere boot-sektorer, men du må kanskje passe på å få riktig versjon (32-bit/64-bit; jeg vet ikke om de kan brukes om hverandre til akkurat dette).

Nyere laptops kommer vanligvis med en "recovery partition", ja.

Akkurat hvordan denne brukes varierer fra merke til merke, men dette bruker det å stå noe om i håndbøker og sånt som folk driter i å lese.

Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har drevet med acer, men på den tida så måtte man inn i bios, aktivere disk 2 disk recovery (evt forkortet til d2d recovery) og lagre, deretter trykke f10 eller en kombinasjon med alt, ctrl, eller skift + f10 før windows begynner å starte.

Men dette var tilbake i XP tida, og før UEFI bios.. så det kan jo ha blitt endret.

Søk opp modell navn + recovery på google, bør gi deg noen hint :)

Lenke til kommentar

Du kan nok bruke plata di, men da må du isåfall lage et image av den, finne fila som heter ei.cfg og slette den.

Da skal du bli spurt etter versjonen du vil installerer ;)

Er jo også mulig at noen har lagt inn windows på den maskinen på nytt fra før, og da har slettet recovery partisjonen.

En annen mulighet er å laste ned windows 7 fra f.eks digital river :)

Men usikker på om dem har noe annet enn pro der også :p så da må du vel uansett slette ei.cfg fila og brenne ut ei ny plate uten fila, evt bruke minnepenn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...