sdf123 Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 Jeg har en maskin i dag stående som server: AMD x4 620 am3 ASUS M4A785D-M PRO 6GB ram OS: Win7 Tenkte å få lagt inn FreeNAS på denne og bruke som en ren filserver. Jeg har på en måte 2 kategorier på lagringen, en vktig og en som ikke er så viktig. Backup(bilder, dokumneter osv): Raid1 (Bruker da 2 x 2TB disker) Denne vil i tillegg bli tatt daglig backup opp mot Jotta Cloud Alt ellers(film, musikk osv): Ikke så viktig: Raid ?? Jeg har en del 1TB, 1,5TB osv disker, men tenkte kanskje å kjøpe noen 3TB RED disker. Finnes det et raid hvor jeg kan sette alle disse diskene i, eller burde jeg bare bruke 3TB disker? Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 (endret) Du kan jo se her om det finnes et RAID som passer for disker med ulik størrelse: http://en.wikipedia.org/wiki/Non-standard_RAID_levels Så blir jo spørsmålet etterpå om FreeNas støtter dette. Sjekk også hva du kan gjøre i FreeNas angående raid, der ligger sikkert litt begrensninger. Endret 8. april 2014 av mongojarle Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 8. april 2014 Forfatter Del Skrevet 8. april 2014 Jeg fant hvilke raid som kan kjøres under FreeNAS, men etter hva jeg kunne se så var det ikke noe som taklet forskjellige størrelse på diskene. Noen andre som har noe erfaring? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 FreeNAS / ZFS: dersom du bruker disker av forskjellig størrelse, så er det minste disk i en pool som bestemmer størrelsen; den "ekstra" plassen på større disker blir ikke brukt. Anbefales ikke. Det er mulig å lage flere pools (så langt du har fysisk plass til disker og porter på hovedkort (+ eventuelle ekstra kontrollerkort). Du kan for eksempel ha en pool som er raid-1 og en pool som er raid-z1 (eller noe annet) hvis du vil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå