cenenzo Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 http://www.it.hiof.no/fyskjem/ovinger/t2_oving_2014.html Det er oppg 3, kan noen forklare meg hvorda jeg løser den? hvordan bruker jeg tallene i tabellen? Lenke til kommentar
Teemonster Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 (endret) Tallene i tabellen sier bare hva Rs er ved forskjellige temperaturer. Slik at på spørsmålet der temperaturen er 50 grader, har Rs verdien 401 Ohm, mens på spørsmålet med -50 grader har Rs motstanden verdien 595 Ohm. Seriekobling av 2 3Volt batterier gir 6 Volt spenning tror jeg. Deretter er det bare vanlig spenningsdeling, som jeg antar at du har lært ? 6 volt blir tapt over motstandene R1 og Rs. 6 volt blir tapt over motstandene R3 og R4. Og så må du finne forskjellen i tapet over R1 motstanden og R3 motstanden for å finne spenningsforskjellen i de to punktene. Edit: okei jeg leste oppgaven feil, du skal gjøre det jeg sa bare motsatt vei XD altså finne motstandene som gir spenningsdelening slik at forskjellen blir de gitte tallene Edit 2: okei , spenningsforskjellen mellom tapet over R1 og R3 skal være 0 Volt i første deloppgave, da ville vel det naturlige være å prøve å sette at alle motstanderne har like størrelser. Oppnår du ønsker resultat da? Endret 8. april 2014 av Teemonster Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 8. april 2014 Forfatter Del Skrevet 8. april 2014 (endret) Tallene i tabellen sier bare hva Rs er ved forskjellige temperaturer. Slik at på spørsmålet der temperaturen er 50 grader, har Rs verdien 401 Ohm, mens på spørsmålet med -50 grader har Rs motstanden verdien 595 Ohm. Seriekobling av 2 3Volt batterier gir 6 Volt spenning tror jeg. Deretter er det bare vanlig spenningsdeling, som jeg antar at du har lært ? 6 volt blir tapt over motstandene R1 og Rs. 6 volt blir tapt over motstandene R3 og R4. Og så må du finne forskjellen i tapet over R1 motstanden og R3 motstanden for å finne spenningsforskjellen i de to punktene. Edit: okei jeg leste oppgaven feil, du skal gjøre det jeg sa bare motsatt vei XD altså finne motstandene som gir spenningsdelening slik at forskjellen blir de gitte tallene Edit 2: okei , spenningsforskjellen mellom tapet over R1 og R3 skal være 0 Volt i første deloppgave, da ville vel det naturlige være å prøve å sette at alle motstanderne har like størrelser. Oppnår du ønsker resultat da? Ja jeg skjønte det! For at US = 0,0 Volt må : Us =R1/RS = R3/R4 , kan du forklare meg hvordan de kom fram til denne delen? hvordan har de tenkt seg fram for å sette R1 delt på RS , og R3 delt på R4 , fordi jeg ser ikke for meg ossen det kan gå, når det er snakk om at det er paralellt koblet? Endret 8. april 2014 av cenenzo Lenke til kommentar
Teemonster Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 (endret) Ja jeg skjønte det! For at US = 0,0 Volt må : Us =R1/RS = R3/R4 , kan du forklare meg hvordan de kom fram til denne delen? hvordan har de tenkt seg fram for å sette R1 delt på RS , og R3 delt på R4 , fordi jeg ser ikke for meg ossen det kan gå, når det er snakk om at det er paralellt koblet? Edit: Altså det er bare vanlig spenningsdeling for å finne spenningen i de to punktene, her uttrykt ved motstandene. Så setter du de lik hverandre siden spenningsforskjellen US skulle være 0 Volt, også forenkler du uttrykket litt Endret 8. april 2014 av Teemonster Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 8. april 2014 Forfatter Del Skrevet 8. april 2014 Ja jeg skjønte det! For at US = 0,0 Volt må : Us =R1/RS = R3/R4 , kan du forklare meg hvordan de kom fram til denne delen? hvordan har de tenkt seg fram for å sette R1 delt på RS , og R3 delt på R4 , fordi jeg ser ikke for meg ossen det kan gå, når det er snakk om at det er paralellt koblet? Edit: Altså det er bare vanlig spenningsdeling for å finne spenningen i de to punktene, her uttrykt ved motstandene. Så setter du de lik hverandre siden spenningsforskjellen US skulle være 0 Volt, også forenkler du uttrykket litt Den er grei, tror jeg skjønte den nå! kan du forklare meg hvordan dene formelen ble utledet? Forsterkningen finnes av uttrykket: U2 / U1 = 1 + (R2 / R1) = 1 + (5,6/2,0) = 3,8 Lenke til kommentar
Teemonster Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 (endret) kan du forklare meg hvordan dene formelen ble utledet? Forsterkningen finnes av uttrykket: U2 / U1 = 1 + (R2 / R1) = 1 + (5,6/2,0) = 3,8 Jeg kan sikkert finne på en oppgave som har slike svar. Men det blir ganske meningsløst. Ingen av oppgavene på arket kan jeg se har noe R2 tegnet inn ? Endret 8. april 2014 av Teemonster Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 8. april 2014 Forfatter Del Skrevet 8. april 2014 (endret) kan du forklare meg hvordan dene formelen ble utledet? Forsterkningen finnes av uttrykket: U2 / U1 = 1 + (R2 / R1) = 1 + (5,6/2,0) = 3,8 Jeg kan sikkert finne på en oppgave som har slike svar. Men det blir ganske meningsløst. Ingen av oppgavene på arket kan jeg se har noe R2 tegnet inn ? http://www.it.hiof.no/fyskjem/secure/fyskjem-oving3-losning14.pdf det er oppg 1. er en annen oppg, men skjønner ikke ossen formelen blir utledet... Tusen takk for at du forklarer! Den oppgaven over skjønner helt fult ut nå (y) brukernavn: dat passord : itdat2014 Endret 8. april 2014 av cenenzo Lenke til kommentar
Teemonster Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 http://www.it.hiof.no/fyskjem/secure/fyskjem-oving3-losning14.pdf det er oppg 1. er en annen oppg, men skjønner ikke ossen formelen blir utledet... Tusen takk for at du forklarer! Den oppgaven over skjønner helt fult ut nå (y) brukernavn: dat passord : itdat2014 Uhm først må jeg rette på en unøyaktighet i svaret jeg ga på forige oppgave, med X1 og X2 mener jeg spenningstapet som har vært fra motstanden ovenfor, ikke spenningen i selve punktet som jeg ga uttrykk for at jeg mente. Men altså når spenningstapet er likt, og startspenningen var like, så blir spenningen i punktet også likt. Bare veldig dårlige formuleringer av meg. Jeg er ikke helt sikker på hva for en forsterker det der er. Men jeg ANTAR at det er slik at den forsterker opp mer og mer (så mye den kan maks) inntil spenningen på minus porten er lik spenningen på pluss porten. Når spenningene er like fortsetter han med den forsterkningen videre. Når spenningen på minus porten er lik den på pluss porten har vi følgende likninger ( kaller spenningen på - porten V- og spenningen på + porten V+) V- = V+ = U1 (siden v+ skal være lik v- ) v- = U2*R1/(R1+R2) (spenningsdeling) det gir U1 = U2 * R1 / (R1+R2) U1*R1 + U1*R2 =U2*R1 U1 (R1+R2) = U2*R1 U2/U1 = (R1 + R2)/R1 = 1 + (R2/R1) Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 9. april 2014 Forfatter Del Skrevet 9. april 2014 (endret) http://www.it.hiof.no/fyskjem/secure/fyskjem-oving3-losning14.pdf det er oppg 1. er en annen oppg, men skjønner ikke ossen formelen blir utledet... Tusen takk for at du forklarer! Den oppgaven over skjønner helt fult ut nå (y) brukernavn: dat passord : itdat2014 Uhm først må jeg rette på en unøyaktighet i svaret jeg ga på forige oppgave, med X1 og X2 mener jeg spenningstapet som har vært fra motstanden ovenfor, ikke spenningen i selve punktet som jeg ga uttrykk for at jeg mente. Men altså når spenningstapet er likt, og startspenningen var like, så blir spenningen i punktet også likt. Bare veldig dårlige formuleringer av meg. Jeg er ikke helt sikker på hva for en forsterker det der er. Men jeg ANTAR at det er slik at den forsterker opp mer og mer (så mye den kan maks) inntil spenningen på minus porten er lik spenningen på pluss porten. Når spenningene er like fortsetter han med den forsterkningen videre. Når spenningen på minus porten er lik den på pluss porten har vi følgende likninger ( kaller spenningen på - porten V- og spenningen på + porten V+) V- = V+ = U1 (siden v+ skal være lik v- ) v- = U2*R1/(R1+R2) (spenningsdeling) det gir U1 = U2 * R1 / (R1+R2) U1*R1 + U1*R2 =U2*R1 U1 (R1+R2) = U2*R1 U2/U1 = (R1 + R2)/R1 = 1 + (R2/R1) Når det gjelder inteferens, http://www.it.hiof.no/fyskjem/ovinger/t6_oving_2014.html Oppg 3. Så kom jeg fram til at lengden er 0,18299 meter, men skjønner ikke hvorfor jeg må gange det med 2 for å komme fram til riktig svar. Endret 9. april 2014 av cenenzo Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 10. april 2014 Forfatter Del Skrevet 10. april 2014 http://www.it.hiof.no/fyskjem/secure/fyskjem-oving3-losning14.pdf det er oppg 1. er en annen oppg, men skjønner ikke ossen formelen blir utledet... Tusen takk for at du forklarer! Den oppgaven over skjønner helt fult ut nå (y) brukernavn: dat passord : itdat2014 Uhm først må jeg rette på en unøyaktighet i svaret jeg ga på forige oppgave, med X1 og X2 mener jeg spenningstapet som har vært fra motstanden ovenfor, ikke spenningen i selve punktet som jeg ga uttrykk for at jeg mente. Men altså når spenningstapet er likt, og startspenningen var like, så blir spenningen i punktet også likt. Bare veldig dårlige formuleringer av meg. Jeg er ikke helt sikker på hva for en forsterker det der er. Men jeg ANTAR at det er slik at den forsterker opp mer og mer (så mye den kan maks) inntil spenningen på minus porten er lik spenningen på pluss porten. Når spenningene er like fortsetter han med den forsterkningen videre. Når spenningen på minus porten er lik den på pluss porten har vi følgende likninger ( kaller spenningen på - porten V- og spenningen på + porten V+) V- = V+ = U1 (siden v+ skal være lik v- ) v- = U2*R1/(R1+R2) (spenningsdeling) det gir U1 = U2 * R1 / (R1+R2) U1*R1 + U1*R2 =U2*R1 U1 (R1+R2) = U2*R1 U2/U1 = (R1 + R2)/R1 = 1 + (R2/R1) Hvorfor blir denne formelen slik? i forsterkningen, jeg skjønner ikke helt hvordan de kom fram til den, når formelen for invertet forsterker var annerledes. men er disse 2 formelene for invertet og ikke invertet forsterker, det samme uansett hva? altså at det er en fast formel for å regne? Lenke til kommentar
Teemonster Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 Hei. Det du må gjøre er å finne ut av hva er den der trekanten for noe? Det er en forsterker. Men hvordan påvirker spenningene på + og - inngangene hvilken spennings som blir produsert av denne trekanten. Etter at du har funnet ut det så må du se på hvordan spenningsdelingen i dette tilfellet så interagerer med denne trekanten og hvilke resultater som blir produsert. Jeg aner ikke hva dette er for en trekant og hvilke egenskaper den har, derfor kan jeg ikke bistå deg noe særlig med det (jeg antar det står i en lærebok eller noe du har?) Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 10. april 2014 Forfatter Del Skrevet 10. april 2014 (endret) Hei. Det du må gjøre er å finne ut av hva er den der trekanten for noe? Det er en forsterker. Men hvordan påvirker spenningene på + og - inngangene hvilken spennings som blir produsert av denne trekanten. Etter at du har funnet ut det så må du se på hvordan spenningsdelingen i dette tilfellet så interagerer med denne trekanten og hvilke resultater som blir produsert. Jeg aner ikke hva dette er for en trekant og hvilke egenskaper den har, derfor kan jeg ikke bistå deg noe særlig med det (jeg antar det står i en lærebok eller noe du har?) Jeg er ikke helt sikker selv.. her er iallefall fasiten; http://www.it.hiof.no/fyskjem/secure/fyskjem-oving3-losning14.pdf passord ; itdat2014 , navn: dat jeg skjønner ikke ossen den forsterker formelen kom fram i oppg 2. Men jeg har problemer med å liksom bruker formelen, til å se hvilken motstander som hører til hva, f.eks hvis jeg skal finne U1 , så vet jeg at monstander R1 og R2 inngår, osv osv. F.eks i oppg. Endret 10. april 2014 av cenenzo Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 22. april 2014 Forfatter Del Skrevet 22. april 2014 http://www.it.hiof.no/fyskjem/secure/fyskjem-oving3-losning14.pdf det er oppg 1. er en annen oppg, men skjønner ikke ossen formelen blir utledet... Tusen takk for at du forklarer! Den oppgaven over skjønner helt fult ut nå (y) brukernavn: dat passord : itdat2014 Uhm først må jeg rette på en unøyaktighet i svaret jeg ga på forige oppgave, med X1 og X2 mener jeg spenningstapet som har vært fra motstanden ovenfor, ikke spenningen i selve punktet som jeg ga uttrykk for at jeg mente. Men altså når spenningstapet er likt, og startspenningen var like, så blir spenningen i punktet også likt. Bare veldig dårlige formuleringer av meg. Jeg er ikke helt sikker på hva for en forsterker det der er. Men jeg ANTAR at det er slik at den forsterker opp mer og mer (så mye den kan maks) inntil spenningen på minus porten er lik spenningen på pluss porten. Når spenningene er like fortsetter han med den forsterkningen videre. Når spenningen på minus porten er lik den på pluss porten har vi følgende likninger ( kaller spenningen på - porten V- og spenningen på + porten V+) V- = V+ = U1 (siden v+ skal være lik v- ) v- = U2*R1/(R1+R2) (spenningsdeling) det gir U1 = U2 * R1 / (R1+R2) U1*R1 + U1*R2 =U2*R1 U1 (R1+R2) = U2*R1 U2/U1 = (R1 + R2)/R1 = 1 + (R2/R1) Når det gjelder inteferens, http://www.it.hiof.no/fyskjem/ovinger/t6_oving_2014.html Oppg 3. Så kom jeg fram til at lengden er 0,18299 meter, men skjønner ikke hvorfor jeg må gange det med 2 for å komme fram til riktig svar. http://www.it.hiof.no/fyskjem/ovinger/figurer/f2-1-spole.gif hva slags krets er dette? Lenke til kommentar
V_B Skrevet 22. april 2014 Del Skrevet 22. april 2014 Sånn i farten ser det ut som et Lavpass filter hvis du skulle måle spenningen over motstanden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå