Gå til innhold

Fagbrev som automatiker

Tmz

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har fagbrev som elektrikker gruppe L, men har hatt lærlingsperioden min i en industribedrift, og er til sommeren ferdig med teknisk fagskole innenfor elkraft.

Nå er det seg slik at jeg muligens for jobb mer rettet mot automasjon og i den forbindelse blir jeg kanskje nødt til å ta fagbrev som automatiker i tillegg.

Men jeg mangler jo ett år på vidregående, er det noen som har peiling på hva jeg trenger mer av skole? Er det muligheter for å slippe noe pga fagskole og erfaring innen industri?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Du mangler i egentlig 2 år skole, siden automatisering går over 2 år.

Men kan ta 2 eksamener som privatist i automasjon, siden du allerede har fagbrev som elektriker.

Ved hjelp av disse 2 eksamenene kan du gå ut i lære som automatiker, mulig du får godskrevet noe læretid siden du allerede har jobbet ved industrianlegg.

Har nettop tatt fagbrev som elektriker, så tok jeg første VG2 eksamen (aut4030) før jul, så skal jeg ta VG3 eksamen (aut4002) nå i mai.

Etter dissee eksamenene kan man gå opp til fagprøve som automatiker etter endt læretid som varer i 18 måneder.

Det er absolutt verdt det, men det krever mye jobbing, mye å sette seg inn i. Regulering, kalibrering, optimalisering, mek arbeid. Mye nytt man aldri har lært om på el-energi.

Endret av jack12345
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...