Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Billig bruksbil

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har pr. i dag en Smart Roadster som eneste bil. Det har gått fint så langt siden samboeren har en stasjonsvogn, men nå har vi bestemt oss for å flytte fra hverandre. Derfor trenger jeg en bil nr. 2 til turer med mer bagasje, i tillegg til at jeg lenge har hatt lyst til å skaffe meg hund (type labrador, golden e.l.).

Det jeg trenger er altså en bil som følgende:

- Billig

- Driftsikker

- Trafikksikker

- God framkommelighet (bor i en snørik del av landet og dårlig vei til hytta. 4WD?).

- Må ha plass til hund i bagasjerom.

- Kan trekke forholdvis tung henger (dog innenfor grensa til kl. B).

Vil helst ha:

- Stort nok bagasjerom til bikkjebur (evt. lastesikring).

- Enkelt grunnleggende vedlikehold (altså bytte av plugger, olje, pærer, bremser, o.l).

- Forholdvis rustbestandig (mye veisalt i området).

Det som spiller liten rolle:

- Utseende

- Forbruk

- "Sportslighet"

- Antall seter (klarer meg med varebil).

- Automat/manuell

- Diesel/bensin

Budsjett? Jeg vet ikke. Har fint økonomi til å bruke 50-60.000, men bruker gjerne penger på noe annet enn en slik bil, så gjerne noe til rundt 30.000 hvis man får noe dugelig til den prisen.

Har kikket på Subaru Legacy og Forrester. Andre innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legacy og Forester må vel være noe med det bedre som er å få tak i? Relativt enkle og solide. Eneste jeg ikke er helt sikker om passer deg er rusten. Jeg kjenner ikke Subaru godt nok til å vite noe om det. Men ellers, kostnader og pålitelighet burde være midt i blinken. Om du finner biler i den prisklassen din da.

Lenke til kommentar

Oi, her var det kommet flere svar. Takker for det :)

Subaru er det mest aktuelle jeg har funnet så langt også. Negative jeg har funnet så langt er delepriser og plundrete pluggbytte. Det meste av evt. rust på disse er visst på synlige steder, så det virker greit hvis man finner en som er relativt rustfri.

Skal kikke mer på Lancer.

Volvo frister jo - er vokst opp med det - men er ikke de forholdvis lite "bang-for-the-buck" mtp. at de holder seg godt i pris? Jeg tenker å kjøpe en bil mtp. å ha den til den må skrotes, så hvordan den holder seg i verdi spiller null rolle.

Hvordan er driftsikkerheten på franskmennene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hvordan er driftsikkerheten på franskmennene?

Ikke like bra som på f.eks. en Subaru, men så må man huske at man fort får en bil som er halve alderen og med halvparten så lav km. stand, det minsker jo sjansen for at noe går galt betraktelig kontra en mye eldre og mye mer brukt Subaru.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det er i og for seg et godt poeng, men samtidig er vel ikke kassebiler de som pleier å bli penest kjørt kanskje? Men skal kikke litt på Partner også. Berlingo var det særs få av med 4x4.

Hadde sett etter en som ikke ser så fryktelig slitt ut, bilen til en tømmermann ville jeg styrt unna. :tease:

Lenke til kommentar

Partner er ok, ikke allverdens komfort da men.

Se på en som er eid privat istedet for firmabil, også er det greit at servicer er fulgt.

1.6 HDI motoren de bruker går meget billig og forholdsvis greit også (fruen sin 307 har ligge i snitt på 0.46l på mila de siste 500 mil)

Vær litt obs på 4x4 systemet hvis du velger en med det, er ikke verdens beste...

Lenke til kommentar

Partner er ok, ikke allverdens komfort da men.

Se på en som er eid privat istedet for firmabil, også er det greit at servicer er fulgt.

1.6 HDI motoren de bruker går meget billig og forholdsvis greit også (fruen sin 307 har ligge i snitt på 0.46l på mila de siste 500 mil)

Vær litt obs på 4x4 systemet hvis du velger en med det, er ikke verdens beste...

Har ikke dangel systemet egne service-intervaller også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...