Tåkefyrste Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 Gleder meg til vi får open-source-programvare i biler. Men er nok ingen som har baller nok til å gjøre det. Nå vet jeg ikke hvilken nettleser som ligger inne på Tesla fra før, men om det skulle vise seg å være IE så kan man vel ikke klandre denne stakkars mannen for å gjøre alt han kan for å få noe annet.Internet Explorer til Ubuntu? Neppe. Det er nok en nettleser basert på en åpen løsning. EDIT: Som HKS pent bekreftet før meg. Det var ment som en spøk Men for å være ærlig så har jeg null peiling på hva Tesla sin software er basert på. Lenke til kommentar
Wolfsi Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 Faren min ble ringt fra Tesla en dag, problem med laderen og at siden det var under garanti kunne han bare komme å hente en ny hos dem når han var klar. Så overvåkning prosessen de har gjør at er det noe feil så ringer kunde service deg før du rekker å komme så langt selv. (vi var lit usikker om feilen var ladning eller kontakten vi hadde brukt men var laderen) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 Det blir ikke håpløst i det hele tatt, det er latterlig å miste garantien på hele produktet automatisk fordi du har modifisert en liten del, om det du modifiserer blir ødelagt er det såklart noe annet, men det er ikke det det handler om her. AtW Hva er det snakk om her? En fyr som har gjort modifikasjoner som ikke på noen måte skader kritiske deler av bilen, biken blir ikke herpa av å legge inn firefox (om den ikke er elendig lagd) AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 Situasjonen er så godt som ekvivalent, fyren har installert firefox, det er teoretisk mulig ved elendig design at software påvirker kritisk hardware til å gå utenfor spec, feks en CPU, hvorfor er det greit å miste garantien om det er en bil, men ikke en PC?Fordi jeg bygger PC'ene selv så dele-produsentene har noe vanskelig for å gå utenom fysiske spec's når det gjelder garantikrav.Ferdig pc'er vet jeg lite om, men bl.a Apple har vel litt software krav, ihvertfall med telefonene. Det står gjerne lite om makshastighet også, enda det er det som er avgjørende, så hva er liksom poenget når det kommer til effekt?Underlig nok så konstrueres ting kun for å tåle en gitt effekt, tro det eller ei.For å si det sånn - om Tesla er så idiotiske at ECUen er direkte koblet opp mot og lar seg omprogrammere og styre i ett og samme komplette åpne system som brukes på inforskjermen, da fortjener de ikke å kalle seg bilprodusenter.Hva mener du med "åpne system" ? Spørsmålet var ikke hva du viste, spørsmålet var om du synes det var greit, synes du det er greit om feks dell sier garantien ikke gjelder om du installerer software selv? Og går vi ikke i sirkler nå? Du kommer med en stråmann, har aldri påstått at det ikke er noe som påvirkes av effekt, jeg bare nevnte tidligere at ting som dempere , bremser o.l i liten grad påvirkes av effekt. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 Forstår Tesla her. Jeg hadde også blitt ganske bekymret om noen begynte å tukle med et såpass risikofylt produkt som en bil dersom jeg stod ansvarlig for det. Tesla har ikke råd til å la klåfingrede kunder ødelegge ryktet sitt som en trygg og absolutt stabil teknologiplatform. Ved å fjerne garantien dersom denne typen ting blir gjort distanserer de seg fra alle mulige slags søksmål. Forøvrig det samme som har blitt gjort i lang tid av alle andre fabrikanter, sk. chiptuning er jo egentlig ikke så forskjellig fra det som blir gjort her. Hadde dette blitt gjort på et fly, hadde flyet fått flyforbud til original programvare var på plass og kontrollert. Det er ingen dekning for at man er juridisk ansvarlig for en farlig modifikasjon bare fordi man har en garanti, dett er på linje med å fjerne garantien om du åpner panseret, uavhengig av hvorfor du gjorde det, forbrukerfiendtlig drittopplegg, som folk av en eller annen grunn ønsker å forsvare. AtW Lenke til kommentar
hm23406 Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 Her til lands ihvertfall, så er vel lovlydighet en større predikator for hastighet enn makseffekt.Vel, det står som regel lite om lovlydighet i garantikravene. Dessuten finnes privat vei/bane.Nei. Heller ikke om jeg har maling i kjøleskapet, hvilket har omtrent like mye med saken å gjøre. Det står gjerne lite om makshastighet også, enda det er det som er avgjørende, så hva er liksom poenget når det kommer til effekt? AtW Øker du effekten på en bil er det ikke sikkert den går fortere, men den akselerer fortere. Drivakslingen til en bil er dimensjonert til en gitt effekt som prodsuneten bestemmer etter hvilken effekt de setter inn i bilen. Øker du effekten, så risikerer du at du deformerer, eller drar av drivakslingen. Ettersom effekten i en bil ofte blir trappet ned ganske mye av en datamaskin, så er det dumt å gå inn så du har muligheten til å endre på noe på datamaskina i bilen om du ikke vet helt hva du gjør. Lenke til kommentar
Lasse Nessøe Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 Så vidt jeg husker, tapte Apple STORT i rettsystemet i USA når det gjaldt jailbreaking av deres produkter. Det bryter ikke med garantier eller andre ting, så hvorfor vi ikke skal kunne hacke bilene våre skjønner jeg ikke helt. Syns dette er spennende og det blir moro å se hva folk får til i sine Teslaer. Kjekt å kunne få inn ting man selv har ett behov for som produsenten ikke ser, eller rett og slett nekter deg å få bruke. For min del syns jeg det er litt rart at Tesla har lov å overvåke eieren av en bil som er solgt på denne måten. Har de lov til det? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 Her til lands ihvertfall, så er vel lovlydighet en større predikator for hastighet enn makseffekt.Vel, det står som regel lite om lovlydighet i garantikravene. Dessuten finnes privat vei/bane.Nei. Heller ikke om jeg har maling i kjøleskapet, hvilket har omtrent like mye med saken å gjøre. Det står gjerne lite om makshastighet også, enda det er det som er avgjørende, så hva er liksom poenget når det kommer til effekt? AtW Øker du effekten på en bil er det ikke sikkert den går fortere, men den akselerer fortere. Drivakslingen til en bil er dimensjonert til en gitt effekt som prodsuneten bestemmer etter hvilken effekt de setter inn i bilen. Øker du effekten, så risikerer du at du deformerer, eller drar av drivakslingen. Ettersom effekten i en bil ofte blir trappet ned ganske mye av en datamaskin, så er det dumt å gå inn så du har muligheten til å endre på noe på datamaskina i bilen om du ikke vet helt hva du gjør. Fint om du leser innleggene mine igjen, da det virker som du tror jeg mener noe annet enn jeg har skrevet. AtW Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 En fyr som har gjort modifikasjoner som ikke på noen måte skader kritiske deler av bilen, biken blir ikke herpa av å legge inn firefox (om den ikke er elendig lagd) AtW Jeg klarte bare ikke finne noe i saken angående garanti utenom overskriften, så jeg lurte litt på hvor man fant noe om det. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 En fyr som har gjort modifikasjoner som ikke på noen måte skader kritiske deler av bilen, biken blir ikke herpa av å legge inn firefox (om den ikke er elendig lagd) AtW Jeg klarte bare ikke finne noe i saken angående garanti utenom overskriften, så jeg lurte litt på hvor man fant noe om det. Står om det under overskriften "installerte firefox" og i originalartikkelen. AtW Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 Det blir ikke håpløst i det hele tatt, det er latterlig å miste garantien på hele produktet automatisk fordi du har modifisert en liten del, om det du modifiserer blir ødelagt er det såklart noe annet, men det er ikke det det handler om her. AtW Hva er det snakk om her? En fyr som har gjort modifikasjoner som ikke på noen måte skader kritiske deler av bilen, biken blir ikke herpa av å legge inn firefox (om den ikke er elendig lagd) AtW Sett at den er elendig lagd slik at denne type "tukling" kan føre til problemer, mens uten tukling virker alt "rock solid". Skal Tesla Motors kunne bli stilt ansvarlig for følgene av bruk som går utenfor det som er definert som vanlig bruk (tar det da for gitt at Tesla Motors ikke på noen måte har reklarmert eller informart om at en kan modifisere dens programvare). Om det er en "disclaimer" som sier at en Tesla ikke kan garantere forventet drift av bilen om en tukler med softwaren i den, så må en vel kunne stille krav til at forbrukeren skal kunne holde fingrene fra fatet? Om denne programvaren kjøres på samme hardware som styrer resten av bilens systemer, kan vel brukerinstallerte programmer som har en minnelekkasje eller en operasjon som "stjeler all CPU" på kritiske tidspunkt føre til katastrofale følger? Skal en forvente at en bilprodusent skal ta hensyn til "hacking" når de designer hardwaren og "OS" til bilens smarte? Sammenligningen med PC og mobiltelefoner er ganske irrelevant når krav til "oppe-tid" på bilens kritiske systemer er helt anderledes enn en PC eller mobiltelefon for forbrukere. Samtidig som konsekvensen av kritiske feil på forbruksutgavene av PC og mobil er helt anderledes enn på en bil, der også bilprodusenten kan måtte motbevise systemsvikt etter en ulykke. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 Det blir ikke håpløst i det hele tatt, det er latterlig å miste garantien på hele produktet automatisk fordi du har modifisert en liten del, om det du modifiserer blir ødelagt er det såklart noe annet, men det er ikke det det handler om her. AtW Hva er det snakk om her? En fyr som har gjort modifikasjoner som ikke på noen måte skader kritiske deler av bilen, biken blir ikke herpa av å legge inn firefox (om den ikke er elendig lagd) AtW Sett at den er elendig lagd slik at denne type "tukling" kan føre til problemer, mens uten tukling virker alt "rock solid". Skal Tesla Motors kunne bli stilt ansvarlig for følgene av bruk som går utenfor det som er definert som vanlig bruk (tar det da for gitt at Tesla Motors ikke på noen måte har reklarmert eller informart om at en kan modifisere dens programvare). Om det er en "disclaimer" som sier at en Tesla ikke kan garantere forventet drift av bilen om en tukler med softwaren i den, så må en vel kunne stille krav til at forbrukeren skal kunne holde fingrene fra fatet? Om denne programvaren kjøres på samme hardware som styrer resten av bilens systemer, kan vel brukerinstallerte programmer som har en minnelekkasje eller en operasjon som "stjeler all CPU" på kritiske tidspunkt føre til katastrofale følger? Skal en forvente at en bilprodusent skal ta hensyn til "hacking" når de designer hardwaren og "OS" til bilens smarte? Sammenligningen med PC og mobiltelefoner er ganske irrelevant når krav til "oppe-tid" på bilens kritiske systemer er helt anderledes enn en PC eller mobiltelefon for forbrukere. Samtidig som konsekvensen av kritiske feil på forbruksutgavene av PC og mobil er helt anderledes enn på en bil, der også bilprodusenten kan måtte motbevise systemsvikt etter en ulykke. Ja, da skal de stilles ansvarlig, om bilen kan klikke av freifox, så kan den klikke av de underholdningsprogrammene som følger med bilen, det er helt latterlig og uansvarlig å lage ett system der underholdningssystmet kan få kritiske komponenter til å svikte. AtW 1 Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 Det blir ikke håpløst i det hele tatt, det er latterlig å miste garantien på hele produktet automatisk fordi du har modifisert en liten del, om det du modifiserer blir ødelagt er det såklart noe annet, men det er ikke det det handler om her. AtW Hva er det snakk om her? En fyr som har gjort modifikasjoner som ikke på noen måte skader kritiske deler av bilen, biken blir ikke herpa av å legge inn firefox (om den ikke er elendig lagd) AtW Sett at den er elendig lagd slik at denne type "tukling" kan føre til problemer, mens uten tukling virker alt "rock solid". Skal Tesla Motors kunne bli stilt ansvarlig for følgene av bruk som går utenfor det som er definert som vanlig bruk (tar det da for gitt at Tesla Motors ikke på noen måte har reklarmert eller informart om at en kan modifisere dens programvare). Om det er en "disclaimer" som sier at en Tesla ikke kan garantere forventet drift av bilen om en tukler med softwaren i den, så må en vel kunne stille krav til at forbrukeren skal kunne holde fingrene fra fatet? Om denne programvaren kjøres på samme hardware som styrer resten av bilens systemer, kan vel brukerinstallerte programmer som har en minnelekkasje eller en operasjon som "stjeler all CPU" på kritiske tidspunkt føre til katastrofale følger? Skal en forvente at en bilprodusent skal ta hensyn til "hacking" når de designer hardwaren og "OS" til bilens smarte? Sammenligningen med PC og mobiltelefoner er ganske irrelevant når krav til "oppe-tid" på bilens kritiske systemer er helt anderledes enn en PC eller mobiltelefon for forbrukere. Samtidig som konsekvensen av kritiske feil på forbruksutgavene av PC og mobil er helt anderledes enn på en bil, der også bilprodusenten kan måtte motbevise systemsvikt etter en ulykke. Ja, da skal de stilles ansvarlig, om bilen kan klikke av freifox, så kan den klikke av de underholdningsprogrammene som følger med bilen, det er helt latterlig og uansvarlig å lage ett system der underholdningssystmet kan få kritiske komponenter til å svikte. AtW Hvordan kan du kategorisk fastslå det? En kan jo ha bygget et "skall" rundt underholdningsprogramvaren som egen-installert programvare ikke blir dekket av? Ser at det er snakk om at en får tilgang til 3 forskjellige enheter ved denne fysiske "hacken". En vel tenke seg at det er en deling mellom underholdningssystemet og andre systemer, men det er ingenting som hindrer brukere til å bare modifisere underholdningssystemet når en først er inne. En kan jo forstå at Tesla Motors absolutt ikke ønsker at det skal bli vanlig å koble seg til et system der brukerne har tilgang til å endre alle oppførsel på hvordan mykvaren styrer bilens systemer? Husk at for å få tilgang til denne "bakdøren" må en (i følge orginalartikkelen) åpne et panel, koble lederne i en 4-pins kontakt til en nettverkskabel og deretter har en scanne/sniffe seg frem til tjenestene en kan få tilgang til. Regner med at om en gjorde tilsvarende på de fleste andre biler i samme klasse, så hadde en fått tilgang til omtrent samme system. Ser også for meg at Tesla gjerne ønsker å holde dette "underholdningsmiljøet" mest mulig låst for å slippe å få masse supporthenvendelser fra brukere som har greid å rote det til for seg selv. 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 (endret) Hvis real-time evaluering og kontroll av bilens ferd, og underholdningen på en bil er drevet av samme systemet, er bilen en dødsfelle. I tillegg vil det være dyrere å utvikle ett system som håndterer kræsj i MP3-filer og vurdering av hjulgrep i samme løsning, enn å ha to separate der det mest komplekse systemet hverken trenger være real-time, ha komplekse prioriteringsunntak, eller være egenutviklet. Det er ikke dermed sagt at disse to ikke kan ha felles elementer. Endret 9. april 2014 av tommyb Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 Det er sikkert slik at alt av programmer man legger inn må godkjennes for at man skal være sikker på at det ikke skaper alvorlige konsekvenser. og så kan man spørre seg om firefox er tilpasset bilens system. jeg tror ikke at navnet på den originale nettleseren var navn noe sted , men det kan jo være en som er spesielt tilpasset systemet Om man hacker seg inn i systemet og øker effekten så er det ikke bare de mekaniske delen som får lide . Man risikerer også å svi av ledninger og komponenter. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Ingen her som synest det er betenkeleg at Tesla faktisk overvakar deg? Det faktum at dei automatisk såg at nokon tulla med softwaren på bilen bekymrar meg litt. Lurar på kva Datatilsynet seier om dette? Trenger vel neppe overvåke deg personlig, men bilens systemer mot inntrengning. Forventet vel at de hadde dette innebygd, men betryggende å få det bekreftet. Ellers er det vel heller vanlig at biler i USA har systemer som gjør at ihvertfall kreditor/forhandler kan stenge motoren for bileiere som ikke betaler avdragene på bilene sine. Flere og flere produsenter har også innebygd tilgang til start/stopp av bilen ved f.eks. tyveri av/innbrudd i bil. Stilige greier. Hvem må betale for internettoppkoblingen til bilen? Du som bilkjøper, men det er bakt inn i nybilprisen. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Da er det bare å kjøre bilen til at sted med dårlig dekning , for da er man ikke overvåket og så kan man installere hva man vill Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Eller plugge en GSM-jammer i sigarettenneren. Eller heller bare surfe på mobilen/nettbrettet/laptopen, og la bilen være bil... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 hvis det stemmer at systemet hadde en nettleser , hva er da hensikten med den ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg