Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

21 års fengsel.

Kv84

Anbefalte innlegg

Når Breivik slipper ut vil det være en enorm triumf for norsk rettspleie og kriminalomsorg.

Akkurat det mener jeg også. Men med ett forbehold, og det er at han ikke begår noen nye lovbrudd etter endt soning (og i hvert fall ikke politisk motivert). I så tilfelle ville det endre det fra en enorm triumf til en fullkommen fiasko over natta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-292501

Jeg er ikke utlending, eller ikke sint. At jeg håper breivik blir drept er jo et selvfølge. Hvorfor skal man ikke ønske det? Han drepte jo over 70 norske mennesker, og nå må norge bruke ressurser på å ta seg av han, blir helt feil

Fant denne artikkelen som er fra oktober 2011:

http://www.dagbladet.no/2011/10/07/nyheter/innenriks/terror/anders_behring_breivik/dodsstraff/18499197

Ifølge den var bare 16% av norges befolking for dødstraff,

og det var bare 3 måneder 22. juli,

tviler på at veldig mange har endre mening siden den gang.

Det er helt utrolig, at folk ikke vil at han skal dø for det han gjorde

Lenke til kommentar

Den verste straffen han kan få (i mine øyne) er å våkne opp en dag og plutselig innse galskapen i det han har gjort, for så å måtte leve med den skammen resten av et langt liv. slik det ser ut nå er vel ikke det et sannsynlig utfall, men han har mange år igjen bak murene.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor døden skal være en straff, det finnes langt værre ting her i verden enn å dø.

Fordi sånne som han har vi det godt nok uten. Hvorfor skal vi sløse bort penger på at han skal leve videre når vi heller bare kunne fått han bort og levd våre liv videre å heller brukt pengene på noe fornuftig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Den verste straffen han kan få (i mine øyne) er å våkne opp en dag og plutselig innse galskapen i det han har gjort, for så å måtte leve med den skammen resten av et langt liv. slik det ser ut nå er vel ikke det et sannsynlig utfall, men han har mange år igjen bak murene.

Jeg tror nok ikke han noen gang vil innse det

Jeg skjønner ikke hvorfor døden skal være en straff, det finnes langt værre ting her i verden enn å dø.

Ja vi kan jo sperre han inne i en kjeller og la han sulte i hel, det er verre:)

Argumentet kan gjelde for alle kriminelle, så jeg anser det ikke osm ett spesielt godt ett.

Breivik er ikke som alle kriminelle, denne fyren er en masse morder som har begått folkedrap, ingen andre kriminelle som nå lever har gjort noe så grusomt

Lenke til kommentar

Argumentet kan gjelde for alle kriminelle, så jeg anser det ikke osm ett spesielt godt ett.

Nei, for Breivik koster oss mye mer enn en vanlig kriminell gjør. Det er heller ingen som har gjort noe så grusomt som Breivik har gjort. Derfor burde det vært en egen unik dødstraff for slike tilfeller.

Lenke til kommentar

Nei, for Breivik koster oss mye mer enn en vanlig kriminell gjør. Det er heller ingen som har gjort noe så grusomt som Breivik har gjort. Derfor burde det vært en egen unik dødstraff for slike tilfeller.

Du koster meg penger, noe også landets pensjonistbefolkning gjør... Det er ikke et særlig godt argument.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du koster meg penger, noe også landets pensjonistbefolkning gjør... Det er ikke et særlig godt argument.

Ja, men jeg har ikke gjort noe for å ikke fortjene det å bli påkostet noe Breivik har. Hvorfor skal vi bruke penger på å han han levende? Det er jo snakk om utrolig mye penger som kunne blitt brukt på andre ting. Jeg er ikke for dødstraff utenom men under sånne omstendigheter så er jeg for at det burde være egne regler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men jeg har ikke gjort noe for å ikke fortjene det å bli påkostet noe Breivik har. Hvorfor skal vi bruke penger på å han han levende? Det er jo snakk om utrolig mye penger som kunne blitt brukt på andre ting. Jeg er ikke for dødstraff utenom men under sånne omstendigheter så er jeg for at det burde være egne regler.

Men hvor vil du sette grensen? Hvor mange mennesker må man myrde for at det skal kvalifisere til dødsstraff?

Lenke til kommentar

Men hvor vil du sette grensen? Hvor mange mennesker må man myrde for at det skal kvalifisere til dødsstraff?

Vanskelig å si, men her er det jo også ganske klart hvem som har gjort hva så og risikere å drepe feil person er ikke mulig. For min del burde terrorisme slik som dette bli straffet med dødstraff.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Den syns jeg var litt hard egentlig, altså breivik har begått et folkemord mens dapp47 bare er en vanlig person. Saddam ble jo henrettet så hvorrfor ikke breivik? skulle blitt tatt av folket slik som gadaffi og slått i hjel og bli skutt til slutt. Jeg syns ikke jeg overreagerer fordi han drepte folket mitt!

Lenke til kommentar

Den syns jeg var litt hard egentlig, altså breivik har begått et folkemord mens dapp47 bare er en vanlig person. Saddam ble jo henrettet så hvorrfor ikke breivik?

..og hvorfor skal vi ikke straffe utropskap med steining til døde i Norge?

Lenke til kommentar

Jeg synes alle dommer skulle være en type forvaringsdommer. Ingen som er farlige, bør slippet ut av fengsel. Til gjengjeld bør vi slutte å sperre inne folk som ikke er farlige. Der kan vi straffe på andre måter. Her tenker jeg på ulike former for økonomisk kriminalitet, narkotikaforbrytelser, fyllekjøring og annet. Slik som det er nå, fengsler vi ufarlige personer og setter farlige personer på gaten. Det virker absurd for meg.

edit: Jeg synes alle fengselsdommer.....mente jeg

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Den syns jeg var litt hard egentlig, altså breivik har begått et folkemord mens dapp47 bare er en vanlig person. Saddam ble jo henrettet så hvorrfor ikke breivik? skulle blitt tatt av folket slik som gadaffi og slått i hjel og bli skutt til slutt. Jeg syns ikke jeg overreagerer fordi han drepte folket mitt!

Vel, jeg synes du overreagerer fordi resonnementet ditt er simpelt. Du vil ta livet av noen for å bevise at å ta livet av noen er feil. Alt annet i argumentasjonen din er måter å få det til å høres bedre ut på.

For mange tiår siden forbød Norge dødsstraff fordi det er grunnleggende inhumant. Det blir ikke mindre inhumant å gjøre det mot noen som etter visse menneskers oppfatning "fortjener det", det ligger liksom i definisjonen av inhumant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...