Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

21 års fengsel.

Kv84

Anbefalte innlegg

At de har noe å komme tilbake til rimelig kjapt - venner, familie og kanskje arbeid hvis de er heldige, slik at gjentatte lovbrudd vil bli som å pisse i eget reir. Det er nok det viktigste.

Så relativt liten sjanse for at Breivik klarer seg ute uten nye kriminelle handlinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om Breivik slipper ut blir det neppe før han er i sekstiåra, og etter tredve år i fengsel vil han neppe være i stand få til noe spesielt dramatisk. I tillegg vil nok myndighetene følge med på fyren en stund, så om han skulle planlegge noe stopper det nok der.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Bruker-292501

Han burde bli henrettet på værst tenkelig måte

Du høres ut som en Breivik-sympatisør. Dere ekstremister kan nok enes om mangt og meget.

Hva for noe? jeg sa breivik burde bli henrettet på vært tenkelig måte noen som fleste vil si seg enig med, det gjør meg ikke til en sympatisør men til en extremt breivik hater...

Lenke til kommentar

Hva for noe? jeg sa breivik burde bli henrettet på vært tenkelig måte noen som fleste vil si seg enig med, det gjør meg ikke til en sympatisør men til en extremt breivik hater...

Har du noen statistikk på at de fleste er enige i det?

Endret av Malmern
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Nei men jeg vet fleste ikke liker når noen begår folkemord i norge så det er jo egentlig ganske åpenbart at fleste vil ha han drept. Hvorfor skal han få leve videre mens de han drepte ikke får det?

Lenke til kommentar

Nei men jeg vet fleste ikke liker når noen begår folkemord i norge så det er jo egentlig ganske åpenbart at fleste vil ha han drept. Hvorfor skal han få leve videre mens de han drepte ikke får det?

Det er ikke en selvfølge,

det du sier blir bare synsing utifra det du selv mener,

alle tenker ikke nødvendivis likt som deg,

selvom det er en del som ønsker det samme,

betyr ikke det at flesteparten av norges befolkning vil det.

For all del,

det kan hende det er sånn,

skal ikke si noe hverken fra eller til,

men liten vits å tippe med mindre man har tilgang til statistikk el.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg trenger ingen statistikk for å slå fast at du åpenbart tar feil. Det er nok å vise til oppslutningen om rettsstaten og vårt politiske system. Tilliten er den høyeste i verden.

Nordmenn tenker kort og godt ikke slik du gjør. Enten er du utlending, eller bare en sint, ung mann. Kanskje begge deler.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Jeg trenger ingen statistikk for å slå fast at du åpenbart tar feil. Det er nok å vise til oppslutningen om rettsstaten og vårt politiske system. Tilliten er den høyeste i verden.

Nordmenn tenker kort og godt ikke slik du gjør. Enten er du utlending, eller bare en sint, ung mann. Kanskje begge deler.

Jeg er ikke utlending, eller ikke sint. At jeg håper breivik blir drept er jo et selvfølge. Hvorfor skal man ikke ønske det? Han drepte jo over 70 norske mennesker, og nå må norge bruke ressurser på å ta seg av han, blir helt feil

Lenke til kommentar

Jeg er ikke utlending, eller ikke sint. At jeg håper breivik blir drept er jo et selvfølge. Hvorfor skal man ikke ønske det? Han drepte jo over 70 norske mennesker, og nå må norge bruke ressurser på å ta seg av han, blir helt feil

Fant denne artikkelen som er fra oktober 2011:

http://www.dagbladet.no/2011/10/07/nyheter/innenriks/terror/anders_behring_breivik/dodsstraff/18499197

Ifølge den var bare 16% av norges befolking for dødstraff,

og det var bare 3 måneder 22. juli,

tviler på at veldig mange har endre mening siden den gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Der er jeg dypt uenig. F.eks Breivik, samfunnet ville vært bedre uten dette mennesket, han har ikke bare gjort en utilgivelig handling, men han vil påføre samfunnet en urimelig kostnad i lang tid framover. Det og den preventive virkningen mener jeg tilsier at det hadde vært fornuftig med en kjapp og kostnadseffektiv avliving.

Nå er vel ikke akkurat dødsstraff så veldig billig ...

http://www.theguardian.com/world/2011/jun/20/california-death-penalty-execution-costs

https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080825173220AAvoZWA

http://www.deathpenaltyinfo.org/costs-death-penalty

Forøvrig er det liten preventiv effekt i dødsstraff. Skulle argumentet ditt holdt ville det vært særdeles lite stjeling i land der du mister armen ved tyveri. Det er altså ikke tilfellet. Strengere straffer virker bare opp til en viss grense og kommer man over denne grensen så får man ikke mer utbytte. Effekten går essensielt i metning. Man kunne jo innført tortur ved drap, men tror du det ville fått ned dødstallene i f.eks. USA? Jeg har mine tvil.

Man skiller mellom allmennprevensjon og individualprevensjon. Den allmennpreventive effekten av dødsstraff kan man sikkert diskutere. Men den individualpreventive effekten er enkel å konstatere...

Lenke til kommentar

Breivik slipper aldri ut. Folket ville aldri akseptert det. Helt absurd i det hele tatt å foreslå det.

Det spiller nok liten rolle hva "folket" vil akseptere. Straff og soning bestemmes av lovregler som skal håndheves av domstoler. Dersom lovverket åpner for løslatelse, vil Breiviks forsvarer ventelig påberope seg dette. Og domstolene har da ikke noe annet valg enn å løslate.

Livstidsfengsel har vi avskaffet - og hvor klokt det var, har jeg mine tvil om. Forvaringsdommer kan forlenges og i realiteten bli livstidsdommer, men forlengelse er avhengig av gjentagelsesfare. Det er ikke gitt at en brutal drapsmann vil fortsette å være farlig fremover, slik at han ikke vil bli løslatt fra forvaring.

Lenke til kommentar

Man skiller mellom allmennprevensjon og individualprevensjon. Den allmennpreventive effekten av dødsstraff kan man sikkert diskutere. Men den individualpreventive effekten er enkel å konstatere...

Etter drapet er begått, ja. Da er uansett livstid like effektivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...