Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

21 års fengsel.

Kv84

Anbefalte innlegg

Hva for tanker har dere rundt om at en kriminell får 21 års fengsel og han planlegger nye angrep og gjør de når han slipper ut, hvorfor sitter han i fengsel da? For å bare utsette nye handlinger som uansett vil skje? Hva hjelper fengsling om personen fortsatt lever og er i stand til nye kriminelle handler når han slipper ut igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva hjelper fengsling om personen fortsatt lever og er i stand til nye kriminelle handler når han slipper ut igjen?

Samfunnet har ikke og bør ikke ha helt frie tøyler til å behandle lovbrytere. Fengsel er alltid litt problematisk, og vi har heldigvis avskaffet dødsstraff. Systemet skal være underlagt menneskeliv, ikke omvendt.

Endret av Isbilen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hva hjelper fengsling om personen fortsatt lever og er i stand til nye kriminelle handler når han slipper ut igjen?

Samfunnet har ikke og bør ikke ha helt frie tøyler til å behandle lovbrytere. Fengsel er alltid litt problematisk, og vi har heldigvis avskaffet dødsstraff. Systemet skal være underlagt menneskeliv, ikke omvendt.

Der er jeg dypt uenig. F.eks Breivik, samfunnet ville vært bedre uten dette mennesket, han har ikke bare gjort en utilgivelig handling, men han vil påføre samfunnet en urimelig kostnad i lang tid framover. Det og den preventive virkningen mener jeg tilsier at det hadde vært fornuftig med en kjapp og kostnadseffektiv avliving.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Men våre personlige dommer over Breivik lar seg ikke nødvendigvis overføre til domstolene, som må operere på et annet nivå. Det er godt mulig han fortjener å dø, men det er heldigvis ikke opp til rettssystemet å fullbyrde.

At en dødsdom over Breivik ville hatt noen som helst preventiv effekt tror jeg ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Jeg tenker han slipper ut.

Hvis han slipper ut så er det nettopp fordi man har vurdert det slik at faren for gjentagelse IKKE er til stede.

Så lenge han holder på med alle de politiske prosjektene han gjør i dag så slipper han aldri ut igjen.

Dette er selvfølgelig smak og behag. Men jeg for min del ville valgt dødsstraff fremfor et helt liv i forvaring dersom jeg noen gang fikk valget.

Endret av Achylles
Lenke til kommentar

Der er jeg dypt uenig. F.eks Breivik, samfunnet ville vært bedre uten dette mennesket, han har ikke bare gjort en utilgivelig handling, men han vil påføre samfunnet en urimelig kostnad i lang tid framover. Det og den preventive virkningen mener jeg tilsier at det hadde vært fornuftig med en kjapp og kostnadseffektiv avliving.

Nå er vel ikke akkurat dødsstraff så veldig billig ...

http://www.theguardian.com/world/2011/jun/20/california-death-penalty-execution-costs

https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080825173220AAvoZWA

http://www.deathpenaltyinfo.org/costs-death-penalty

Forøvrig er det liten preventiv effekt i dødsstraff. Skulle argumentet ditt holdt ville det vært særdeles lite stjeling i land der du mister armen ved tyveri. Det er altså ikke tilfellet. Strengere straffer virker bare opp til en viss grense og kommer man over denne grensen så får man ikke mer utbytte. Effekten går essensielt i metning. Man kunne jo innført tortur ved drap, men tror du det ville fått ned dødstallene i f.eks. USA? Jeg har mine tvil.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så lenge han holder på med alle de politiske prosjektene han gjør i dag så slipper han aldri ut igjen.

De politiske prosjektene er jo bare et mistilpasset utløp for sinnet han har mot den urett som er gjort mot han. Den dårlige oppdragelsen/biologiske tilstanden gjør jo fyren igjen uspiselig, noe som gjør at han blir mislikt, og så er den negative spiralen igangsatt med stadige krenkelser p.g.a væremåte. For slike personer ender det som regel med drap eller selvmord når dette når langt nok. Evt drap først og selvmord etterpå. ABB veide vel det å hente ut narsissistisk supply av dette som så viktig at han valgte å spare seg selv. Oppmerksomheten var altså viktigere enn å unngå skammen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De politiske prosjektene er jo bare et mistilpasset utløp for sinnet han har mot den urett som er gjort mot han. Den dårlige oppdragelsen/biologiske tilstanden gjør jo fyren igjen uspiselig, noe som gjør at han blir mislikt, og så er den negative spiralen igangsatt med stadige krenkelser p.g.a væremåte. For slike personer ender det som regel med drap eller selvmord når dette når langt nok. Evt drap først og selvmord etterpå. ABB veide vel det å hente ut narsissistisk supply av dette som så viktig at han valgte å spare seg selv. Oppmerksomheten var altså viktigere enn å unngå skammen.

Hva tror du om: at han prøver å rømme for så å drepe, eller å begå selvmord etter mange år på Ila om hans soneopphold ikke endres?

Lenke til kommentar

Hva tror du om: at han prøver å rømme for så å drepe, eller å begå selvmord etter mange år på Ila om hans soneopphold ikke endres?

Det er jo det som er hele problemet med mennesker som har en slik psyke. Man verner andre mot dem fordi det regnes som viktigere enn personens ve og vel.

Du skal heller ikke se bort fra at dette også er en form for straff, og at uvilligheten til å gjøre endringer kan være motivert i det, samtidig som historien har vist nødvendigheten av at høysikkerhetsordninger trenger å være slik for å ha god nok sikkerhet. Det er umulig å tenke igjennom absolutt alt, derfor lønner det seg med minst mulig risikoelementer.

I det man begår drap så er det en del rettigheter frie mennesker har som blir inndratt. Sånn fungerer det. Det finnes grenseløse optimister som tror de kan fikse dette som slike mennesker utnytter rått, og det finnes dem som vet at slike mennesker må isoleres for å unngå mer skade. Hadde samfunnet vært mindre regulert/sivilisert hadde det nok stått mange i kø for å likvidere han.

Lenke til kommentar

Om han klarer å rømme i dag så vil han sikkert prøve å gjøre noe spektakulært. Men 2 ting vil gjøre det vanskelig for ham

1) Hele Norge hater ansiktet hans. Han kan ikke gli inn ubemerket noen steder

2) Terroraksjoner av en viss størrelse krever forberedelser. Det er vanskelig å kunne forberede særlig mye når du sitter innelåst.

Lenke til kommentar

Om han klarer å rømme i dag så vil han sikkert prøve å gjøre noe spektakulært. Men 2 ting vil gjøre det vanskelig for ham

1) Hele Norge hater ansiktet hans. Han kan ikke gli inn ubemerket noen steder

2) Terroraksjoner av en viss størrelse krever forberedelser. Det er vanskelig å kunne forberede særlig mye når du sitter innelåst.

Var det ikke slik at han minst påstår at han har gravd ned våpen et sted? Hva om det er ikke langt fra Ila?

Lenke til kommentar

Han har sagt veldig mye som viste seg å være BS i ettertid, men uansett om våpendeponiene faktisk hadde vært reelle så blir verdien av dem mindre for hver dag han sitter innelåst ettersom de aksjonene han evt planla før han ble satt inn vil bli gradvis mer ugjennomførbare etter hvert som tiden går og samfunnet endres.

Ikke ville han ha begynt å skyte villt rundt seg heller. Hans prosjekt er politisk. Det er "kulturmarxistene" som skal tas, ikke mannen i gata. Hvis plutselig en hvilken som helst Nordmann blir et legitimt mål for ham så faller jo hele det politiske bakteppet hans sammen som et korthus.

Endret av Achylles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...