dark_z Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 (endret) Jeg er i ferd med å kjøpe mitt første videokamera og trenger noen råd og tips i forhold til valg av kamera da jeg harlite kunnskap om videokameraer. Det vil i utgangspunktet bli brukt til "familiefilming", men jeg vet det er fare for at interessen kan komme litt mer og at jeg ønsker å bruke det til litt andre prosjekter... også er jeg teknologi-frik og glad i å ha funksjoner som jeg kanskje nødvendigvis ikke bruker så ofte:) Jeg har prøvd å gjøre meg litt kjent med hva som er på markedet, men tester og anbefalinger finner jeg lite av bortsett fra en og annen enkeltartikkel. Etter hva jeg kan se sluttet akam å teste videokameraer i 2009.. Jeg har hovedsakelig sett på produsenters hjemmeside(Canon, Sony, Panasonic), så utgåtte modeller har jeg ikke tatt med. Er det noen som har tips i forhold til hva jeg bør velge eller ikke velge? Evt om jeg har oversett noen modeller jeg burde se på? Det jeg legger mest vekt på er : Bildekvalitet, batterikapasitet og det må ha grei bildekvalitet i litt mørkere omgivelser enn utendørs dagslys. Mulighet for manuelle innstillinger i tillegg til auto er også å foretrekke. De jeg sitter igjen med er: Canon HF G25, HF R56 Panasonic HC-V750, HC-X920, HC-W850 (Sistnevnte pga twin camera) Sony HDR-PJ810E, HDR-PJ530E (Begge på grunn av projektoren, regner med dette går på bekostning av andre ting..) Endret 8. april 2014 av dark_z Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 Av de nevnte så ville jeg valgt enten X920 eller G25. (Har testet begge og eid G25) X920 er mye for pengene, men G25 er mer ergonomisk riktig og touchskjermen er like fantastisk som på en iphone. Personlig ville jeg valgt G25. 1 Lenke til kommentar
Huxy Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 Sony NEX VG20 (og de andre i serien) ville jeg tatt any day. Fantastisk bildekvalitet, stor mulighet for manuelle instillinger og utskiftbare objektiv. Var kameramann på sett engang da vi brukte VG20, og jeg ble fabelaktig imponert. Lenke til kommentar
dark_z Skrevet 8. april 2014 Forfatter Del Skrevet 8. april 2014 Sony NEX VG20 (og de andre i serien) ville jeg tatt any day. Fantastisk bildekvalitet, stor mulighet for manuelle instillinger og utskiftbare objektiv. Var kameramann på sett engang da vi brukte VG20, og jeg ble fabelaktig imponert. Takker for tipset, men jeg glemte å skrive at jeg i utgangspunktet ser etter kamera under 8000kr... fant NEX VG20 hos japanphoto, men det kostet 10000.. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 Må rette litt på meg selv her! Det er G30 jeg hadde og dette kjøpte jeg meg etter G25. Grunnen var at G25 ikke hadde mulighet for opptak i 60p (kun 60i). Så da ville jeg nok valgt X920 av disse to. G30 er et kamera av en litt annen kaliber, i positiv grad og det var det jeg hadde. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 (endret) Helt sikker på at du trenger et dedikert videokamera? Panasonic systemkameraer leverer glimrende videokvalitet. Til og med lille Sony RX100 kan filme i 1920x1080 60p med ganske så bra resultat. Endret 8. april 2014 av Slettet-U8ZiojSR Lenke til kommentar
dark_z Skrevet 10. april 2014 Forfatter Del Skrevet 10. april 2014 Helt sikker på at du trenger et dedikert videokamera? Ja, helt sikker.. Og det har mye med utforming og ergonomi og gjøre Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 Jeg er i ferd med å kjøpe mitt første videokamera og trenger noen råd og tips i forhold til valg av kamera da jeg harlite kunnskap om videokameraer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå