Laffe Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 rettigheter angående feks entring av min eiendom, filming av andre personer(på min eiendom og ellers i det offentliger rom og nekting av legitimasjon. F.eks 1: La oss ta for oss TV-lisenspersonene. Kan de snuske rundt på eiendommen min uten min tillatelse og f.eks filme hvis de er klar over at jeg filmer uten at de gir deres tillatelse? 2: Hvis jeg blir stoppet av en vekter eller andre(bortsett fra politiet, da jeg vet at det er plikt å vise leg til de), hvor de ber meg om legitimasjon. Kan jeg da nekte å vise min legitimasjon og hvor går grensen? Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 Lovdata er en god plass å begynne. Det er din egen jobb å kunne dine rettigheter når du befinner deg i Norge, men du er pliktig til å kjenne dine plikter iht. loven. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 rettigheter angående feks entring av min eiendom, filming av andre personer(på min eiendom og ellers i det offentliger rom og nekting av legitimasjon. F.eks 1: La oss ta for oss TV-lisenspersonene. Kan de snuske rundt på eiendommen min uten min tillatelse og f.eks filme hvis de er klar over at jeg filmer uten at de gir deres tillatelse? Det er neppe ulovlig å gå inn på privat eiendom så lenge man ikke baner seg adgang. Dersom du har et gjerde med en låst port og lisenskontrollørene tar seg forbi denne kan jeg forestille meg at det kan stille seg annerledes, men de har jo et formål med å komme inn på din eiendom. Hvorvidt de har rett til å være der om du ber dem om å gå, det vet jeg ikke. På generelt grunnlag er det ikke forbudt å fotografere i Norge. Dersom du er på offentlig sted skal det særdeles sterke beveggrunner til for å kreve at noen ikke skal fotografere, slik jeg forstår rettspraksis kan ikke engang politiet kreve at fotografering opphører. Dersom man er på privat eiendom er det fortsatt lovlig å fotografere. Dersom noen fotograferer på privat eiendom kan du be den det gjelder om å slutte, og i ytterste konsekvens kan du be dem forlate eiendommen din. Dersom de står på offentlig sted og fotograferer inn på din eiendom er det per definisjon ingenting du kan gjøre. Dersom du ønsker å fotografere noen på din egen eiendom er det selvfølgelig også helt lovlig, uavhengig av hvem det er. 2: Hvis jeg blir stoppet av en vekter eller andre(bortsett fra politiet, da jeg vet at det er plikt å vise leg til de), hvor de ber meg om legitimasjon. Kan jeg da nekte å vise min legitimasjon og hvor går grensen?En vekter eller ordensvakt har ingen særlig myndighet utover det enhver borger har. En vekter eller ordensvakt kan kreve at du fremviser legitimasjon om du vil inn på f.eks. et utested. I en slik situasjon er det den samme eiendomsretten som gir eier (eller eiers representant) rett til å sette betingelser for å gi adgang. Et av disse kan være at du viser legitimasjon. Dersom du ikke viser, så må du snu. Dersom du begår et lovbrudd av en viss alvorlighet og tas på fersk gjerning eller ferske spor kan hvem som helst pågripe deg og holde deg tilbake, litt avhengig av omstendighetene. Dersom du f.eks. tas for nasking på fersk gjerning kan du holdes igjen dersom du ikke ønsker å legitimere deg. Da er vekteren nødt til å tilkalle politiet, som så kan kreve personalia. Dette er fordi en vekter ikke har noen rett til å se legitimasjonen din, og det nærmeste man kommer en slik rett er når det er en forutsetning for å slippe inn på f.eks. et utested. Du kan altså alltid nekte å vise legitimasjon for en vekter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå