Moira Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Jeg har kontrakt i min nåværende jobb frem til 04.07. Jeg har opptjent 5 uker ferie, siden jeg jobbe hele forrige år. Jeg har ikke planer om å ta ut mer enn 1 uker ferie nå. Det jeg lurer på, er om jeg da får utbetalt resterende ferie? Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 "Arbeidstaker har rett og plikt til å avvikle full ferie, dette gjelder også når du skifter arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at arbeidstaker avvikler full ferie." http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188 Lenke til kommentar
Moira Skrevet 7. april 2014 Forfatter Del Skrevet 7. april 2014 "Arbeidstaker har rett og plikt til å avvikle full ferie, dette gjelder også når du skifter arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at arbeidstaker avvikler full ferie." http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188 Jeg skal jo ikke skifte jobb, jeg skal studere. Så derfor ønsker jeg ikke å ta ut ferien, men få lønn i stedet. Men det har jeg kanskje ikke noe valg på da... Lenke til kommentar
Moira Skrevet 7. april 2014 Forfatter Del Skrevet 7. april 2014 Ved oppsigelse fra arbeidsgiver kan ikke arbeidsgiver legge ferien i oppsigelsestiden uten arbeidstakers samtykke. Unntaket er der hvor oppsigelsesfristen er på tre måneder eller lenger. Da kan ferie kreves avviklet i oppsigelsestiden innenfor rammene i ferieloven. Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Jeg har ikke planer om å ta ut mer enn 1 uker ferie nå. Det jeg lurer på, er om jeg da får utbetalt resterende ferie? Ja, feriepengene som du har opptjent fra tidligere år er dine. Bedriften skylder deg da feriepenger opptjent i år og feriepenger du har opptjent i fjor. Om du får årets opptjente feriepenger i år, eller til neste år, vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Moira Skrevet 7. april 2014 Forfatter Del Skrevet 7. april 2014 Jeg har ikke planer om å ta ut mer enn 1 uker ferie nå. Det jeg lurer på, er om jeg da får utbetalt resterende ferie? Ja, feriepengene som du har opptjent fra tidligere år er dine. Bedriften skylder deg da feriepenger opptjent i år og feriepenger du har opptjent i fjor. Om du får årets opptjente feriepenger i år, eller til neste år, vet jeg ikke. Det jeg lurer på er om jeg får lønn i juni hvis jeg ikke tar ut ferie? I tillegg til feriepenger. Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Tviler på at du har krav på å få feriedager utbetalt. Spørs litt også på hvilken ordning det er; ferie med lønn hvor feriedagene blir trukket fra junilønn (typisk offentlig), eller ferie uten lønn hvor du ikke har trekk i juni. Med sistnevnte så vil det vel ikke bli noe problem uansett, men med førstnevnte så tror jeg at bedriften har rett til å be deg ta ut ferien før du slutter (tvangsavspasering). Som nevnt oppe i tråden så gjelder dette helst ved 3 måneders oppsigelsestid eller mer. Jeg har opplevd at folk har mistet opptjente feriedager når de ikke brukte de opp det året man hadde de, og derfor så hadde jeg ikke blitt overrasket dersom du mister disse når kontrakten går ut. Dette er vel å merke spekulasjoner - ta det opp med arbeidsgiver ved neste anledning, så får du sikkert et konkret og korrekt svar. Lenke til kommentar
Moira Skrevet 7. april 2014 Forfatter Del Skrevet 7. april 2014 Tviler på at du har krav på å få feriedager utbetalt. Spørs litt også på hvilken ordning det er; ferie med lønn hvor feriedagene blir trukket fra junilønn (typisk offentlig), eller ferie uten lønn hvor du ikke har trekk i juni. Med sistnevnte så vil det vel ikke bli noe problem uansett, men med førstnevnte så tror jeg at bedriften har rett til å be deg ta ut ferien før du slutter (tvangsavspasering). Som nevnt oppe i tråden så gjelder dette helst ved 3 måneders oppsigelsestid eller mer. Jeg har opplevd at folk har mistet opptjente feriedager når de ikke brukte de opp det året man hadde de, og derfor så hadde jeg ikke blitt overrasket dersom du mister disse når kontrakten går ut. Dette er vel å merke spekulasjoner - ta det opp med arbeidsgiver ved neste anledning, så får du sikkert et konkret og korrekt svar. Ok. Takk for svar :') Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 Tviler på at du har krav på å få feriedager utbetalt. Spørs litt også på hvilken ordning det er; ferie med lønn hvor feriedagene blir trukket fra junilønn (typisk offentlig), eller ferie uten lønn hvor du ikke har trekk i juni. Med sistnevnte så vil det vel ikke bli noe problem uansett, men med førstnevnte så tror jeg at bedriften har rett til å be deg ta ut ferien før du slutter (tvangsavspasering). Som nevnt oppe i tråden så gjelder dette helst ved 3 måneders oppsigelsestid eller mer. Jeg har opplevd at folk har mistet opptjente feriedager når de ikke brukte de opp det året man hadde de, og derfor så hadde jeg ikke blitt overrasket dersom du mister disse når kontrakten går ut. Dette er vel å merke spekulasjoner - ta det opp med arbeidsgiver ved neste anledning, så får du sikkert et konkret og korrekt svar. Nei, det "spørs" ikke hvilken ordning det har, og jo, man har krav på å feriedagene utbetalt om man slutter. At man mister feriedager gjør for øvrig ikke at man mister feriepenger, så det du sier stemmer stort sett ikke. TS: Du har opptjent feriepenger som du selvfølgelig skal få betalt ut. Det siste lovlige utbetalingstidspunktet er når du slutter, nærmere bestemt siste vanlige lønningsdag før ferien, evt. i forbindelse med avsluttende lønnsoppgjør, jf. ferieloven § 11 (3). Hvis du og sjefen ønsker at du skal ta ut ferie før dette, så får du feriepengene utbetalt i forbindelse med ferieavviklingen. Siden du uansett skal slutte er det ikke nødvendig å ta ut ferie før det (men arbeidsgiver kan pålegge deg det), det er absolutt en mulighet å legge ferien i oppsigelsestiden. Hvis du jobber i juni skal du ha lønn i juni. Men du får ikke feriepenger da, de vil du få utbetalt ved arbeidets slutt, jf. over. Dersom arbeidsgiver pålegger deg å ta ut ferie i sommerferien skal du ha feriepengene utbetalt da, jf. ferieloven § 11 (1) 1 Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 Feriedager og feriepenger er to vidt forskjellige ting - jeg snakket om feriedager. Det jeg snakker om er at det, iallefall i det offentlige, skjer tre ting i juni: 1. Lønn utbetales for inneværende måned + evt opptjente tillegg 2. Feriepenger utbetales for fjoråret 3. Man trekkes i lønn tilsvarende det antall feriedager man har tjent seg opp foregående år. Blir man trekt for 25 feriedager, så har man selvfølgelig da 25 feriedager til rådighet som man har betalt for, og disse blir man ikke fratatt med mindre man ikke bruker de opp inneværende år. Et alternativ er at man får 25 feriedager til rådighet, og når man tar ut disse så får man ikke lønn, men til gjengjeld blir man heller ikke trekt for 25 feriedager i juni. Forskjellen her er at det i sistnevnte tilfelle ikke spiller noen rolle om feriedagene blir brukt opp eller ikke ettersom man ikke har "betalt" for de. Ellers har du helt rett når det kommer til feriepenger, men det var altså ikke disse jeg snakket om, og jeg beklager dersom jeg har formulert meg dårlig ovenfor. Klart man skal ha utbetalt feriepenger, skulle bare mangle. Dette med utbetalingstidspunkt er derimot nytt for meg, så den informasjonen takker jeg for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå