ZerothLaw Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Har en Kia Rio 2007 1.5 crdi, som har begynt å bli svakere i det siste. Har merket at den har en del tregere akselerasjon når ikke den får turbotrykk, men med en gang den får turboen i gang ved ca 1900 rpm så er den frisk og rask som vanlig. Syntes dette virker merkelig. Har sjekket luftfilter, og det er rent og i god stand. Mine andre teori er dieselfilteret, men dette har jeg ennå ikke prøvd å bytte. Det er selvsagt heller ikke noen endring i vekt på bilen fra før til nå. Er det noen som har erfaring, eller andre teorier på hva som kan være problemet? Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 8. april 2014 Forfatter Del Skrevet 8. april 2014 Har du partikkelfilter? Det er litt uvisst. Dersom den har det, kan et slitt/tett filter være problemet? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 Ja, tett filter (og eller tett andre steder i eksossystemet som katalysator/EGR) kan gjøre en motor temmelig dau. Er den dau hele tiden?En langtur, gjerne med tung bil (evt tung henger) opp noen drøye bakker, kan i noen tilfeller løse problemet. Andre ganger må partikkelfilter regenereres, dette må oftest gjøres av verksted. Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 8. april 2014 Forfatter Del Skrevet 8. april 2014 Ja, tett filter (og eller tett andre steder i eksossystemet som katalysator/EGR) kan gjøre en motor temmelig dau. Er den dau hele tiden? En langtur, gjerne med tung bil (evt tung henger) opp noen drøye bakker, kan i noen tilfeller løse problemet. Andre ganger må partikkelfilter regenereres, dette må oftest gjøres av verksted. Takk for info. Ja, det virker som naturlige årsaker. Men jeg reagerer på at den er frisk og rask med en gang turboen lader - da virker den temmelig symptomfri, så det er altså på lave turtall uten turbotrykk at den virker "dauere" enn hva den var tidligere. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Ja, tett filter (og eller tett andre steder i eksossystemet som katalysator/EGR) kan gjøre en motor temmelig dau. Er den dau hele tiden? En langtur, gjerne med tung bil (evt tung henger) opp noen drøye bakker, kan i noen tilfeller løse problemet. Andre ganger må partikkelfilter regenereres, dette må oftest gjøres av verksted. Pleier ikke diesel-partikkelfilter å regeneres automatisk når motoren blir god og varm? Mener også å huske å ha lest at enkelte direkteinsprøytede diselmotorer (dvs. ca. alle moderne bil-dieselmotorer) av og til tar en "etterinnsprøytning" for å heve temp. i eksosen, og slik svir av evt. dritt i filteret? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 "Alle" har en eller annen form for "regenerering", men det er tydeligvis forskjell på teori og praksis; ikke alle motorfabrikanter får dette helt til. Problemet her i Norge er litt sært. Vi har lav utetemperatur, lav belastning på motor, høy luftfuktighet.. "Alle" motorer har godt av å bli kjørt litt hardt så de får opp temperaturen litt, en gang i blant. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 "Alle" har en eller annen form for "regenerering", men det er tydeligvis forskjell på teori og praksis; ikke alle motorfabrikanter får dette helt til. Problemet her i Norge er litt sært. Vi har lav utetemperatur, lav belastning på motor, høy luftfuktighet.. "Alle" motorer har godt av å bli kjørt litt hardt så de får opp temperaturen litt, en gang i blant. Aha, regnet med at det ikke var noe problem så lenge man ikke utelukkende kjørte i bytrafikk og så korte avstander at man egentlig burde bruke beina. CDTI'en min får jevnlig kjørt seg opp mot 130 km/h, så tror ikke jeg er i faresonen for akkurat *det* problemet (nei, jeg bor ikke i Norge) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå