H?rselsvern Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Heisann, før jeg vinterlagret MC`en min tror jeg faktisk at jeg glemte å koble fra batteriet i forbifarten. Hvordan er det å bruke startkabler på ett batteri som er ca 6 Ah ved å bruke bilen som har 95 Ah? Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Det går fint, bare spenningen er samme på begge. Ah er bare kapasiteten, akkurat som antall liter i en vannkanne. Går fint å fylle en 5 liters med en 20 liters kanne.. 2 Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 8. april 2014 Forfatter Del Skrevet 8. april 2014 takk for svar, er ikke så god på elektriske saker å ting ja begge batteriene er 12V så da er vel spenningen den samme, synts bare det hørtes så voldsomt ut å benytte ett 95Ah batteri til å starte ett 6Ah batteri Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 Du starter ikke batteriet med det, men motoren.. Lading er det ikke så mye av hvis ikke bilmotoren er i gang. Bare litt strøm vil gå til selve batteriet. Men det vil nok ikke være noe problem å starte sykkelen. Men om sykkelbatteriet har stått tomt lenge, kan det ha tatt skade, særlig hvis det har frosset.. Da vil man ikke få særlig effekt lengre.. Men anbefaler å sette på en god lader slik at batteriet blir full-ladet. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 (endret) Eneste som eventuelt ville vært litt uheldig er at et 95 AH batteri vil ha vesentlig lavere intern motstand, og kunne levere en mye høyere ladestrøm. Når du da kobler bilbatteriet til MC-batteriet så vil du derfor få en noe høyere ladestrøm, enn om du f.eks brukte to like MC-batterier. De to motstandene til batteriene vil kunne ses på som en seriekobling og bestemmer hvor høy ladestrøm du får. Problemet her er at en for høy ladestrøm vil kunne skade et batteri, spesielt om det ene batteriet er heeelt tomt, mens det andre er så mye større og helt oppladet. Hvor ille dette er i praksis vet jeg ikke noe om, og tror ikke det er fullt så ille som jeg kanskje maler det. PROuser er inne på noe at et helt tomt batteri kan bli raskt ødelagt (som da kommer av høy ladestrøm), og dette problemet blir bare forhøyet av at du lader det med et så stort batteri. Min anbefaling er naturligvis at du bruker en lader, men også en god effektmotstand i starten funker bra. Endret 8. april 2014 av Andrull Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 Er 6Ah-batteriet helt flatt og 95Ah batteriet fullt kan det minste batteriet begynne å koke. Skal du absolutt starte så bør du sørge for å ha det store batteriet tilkoblet kortest mulig. Du må uansett lade MC-batteriet, noe du neppe klarer bare med å kjøre en tur. Har det stått utladet hele eller deler av vinteren kan det også hende at det allerede er ødelagt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå