JFM Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 (endret) Hei. Jeg har en WD Caviar Green 3TB 5400RPM kjøpt fra Netonnet desember 2011 Det første året jeg hadde denne hadde jeg denne som lagring i min stasjonære pc. Etter det satte jeg den som lagring i min mediespiller (Popcorn Hour C200). Men jula 2013, når jeg skulle se film fra den, oppdaget jeg at alt var borte fra den. 2TB med filmer var helt borte!!! Koblet den ut av mediespilleren, og inn i datamaskinen min. Fant ut at harddisken plutselig ikke hadde tildelt noen partisjon. Alså den er blitt RAW Opprettet ny partisjon, og disken funket igjen. Videre søkte jeg etter mulighet for recovery av filmene mine. Klarte vell å hente ut ca 200GB. Jævlig kjipt å miste så mange filmer! Men min egen feil som ikke hadde backup. Etter denne hendelsen satte jeg disken inn i et harddisk kabinett. REVOLTEC External Case 3,5 SATA->USB3.0 I midten av januar skjedde det igjen. Alt var borte fra disken (hadde heldigvis backup denne gangen), og den hadde ingen tildelte partisjoner lengere. Jeg opprettet ny partisjon, slengte inn filmene mine på nytt og testet disken. Alt i orden. Har ikke brukt den etter det. I dag skulle jeg bruke den! Men, ja, du gjettet riktig! Ingen partisjon! Noen som vet råd? Er disken gått av med døden? Han jo ikke stole på den i det hele tatt! Endret 7. april 2014 av JFM Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Sikker på at det USB kabinettet, og mediaspilleren, virkelig støtter 3 TB disk? Lenke til kommentar
JFM Skrevet 7. april 2014 Forfatter Del Skrevet 7. april 2014 Den funka fint i 1.5år i mediespilleren, så regner med det, ja Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Det funker fint med en slik "feil" helt til den begynner å lagre filer på 2TB boundry og utover. Da går alt til dundas. Beste er å holde seg til 2TB disker og mindre. Så slipper men helt slike problemer og datatap. Lenke til kommentar
Djn Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Det funker fint med en slik "feil" helt til den begynner å lagre filer på 2TB boundry og utover. Da går alt til dundas. Beste er å holde seg til 2TB disker og mindre. Så slipper men helt slike problemer og datatap. Hah, jeg hadde ikke tenkt over akkurat hva "ikke støtter" betyr. Jeg antar de bruker 31 bit til posisjon, og så wrapper rundt og begynner på starten av disken igjen når de går over 2^31? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Har mistanke om det. Det var noe lignende som skjedde for noen år siden da vi hadde 137 GB grensen (28-Bit LBA). Det var stadig folk innom her som hadde mistet data på diskene, spesiellt eksterne disker. Det var da jeg lagde MBRlister for å finne ut hva som foregikk. Fant ofte at MBR og bootsektor var overskrevet. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Ikke uvanlig problem. Har vært borti det selv. Er en del sekundære SATA-kontrollere på hovedkort som har dette problemet. Tror det var Marwell som fu*** opp min disk. Greit opp til 2TB men så ble partisjonen RAW. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 11. april 2014 Forfatter Del Skrevet 11. april 2014 Så hva gjør jeg? Tror dere dette er garanti/reklamasjon? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 (endret) Så hva gjør jeg? Tror dere dette er garanti/reklamasjon?Høres ut som:Feil bruk rett og slett , som igjen har forårsaket datatap. Men , test den direkte på et hovedkorts intel kontroller som støtter 3tb i et OS som støtter 3tb. Og kjør så WD sitt lifeguard diagnostic program: Er det bad sectors på disk , ja reklamasjon/garanti. Er det derimot data korrupsjon som har utspring i manglende lba støtte (i kontrollere disk er brukt sammen med), så er det ens egen feil. Ikke grunnlag for reklamasjon. Store disker (eller alle sata disker) i usb kabinetter kjører data i usb fra maskin og konverteres internt i denne boksen av et bridge brikkesett mellom sata/usb. Igjennom lang tid (fra xp dagene) har det vært myyyye datatap forårsaker av disse bridge brikkesett ene sammen med en også upålitelig usb stack i OS. Dette er en av grunnene til at jeg personlig bruker aller helst e-sata på mine hdd ekstern bokser eller docking for kopi/kloning/backup foremål. Usb brukes kun til mehh ting (ikke kritisk). Endret 11. april 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå