Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Godkjent nyttelast MC

Anbefalte innlegg

Hei! Sitter og titter litt på MC, både lett, mellom og tung, og har lagt merke til at alt fra en 125cc til større Harley Davidson har godkjent nyttelast på rundt 95-110kg (170-185kg med fører) men jeg har flere ganger sittet på og sett folk som overstiger denne grensen, både med faren min som kjører Harley, og en onkel på sportssykkel. Har vel vært to voksne menn på 90kg altså vel en 10-20kg over grensen. Er det noe særlig å tenke på egentlig?

Rotete innlegg men antar folk skjønner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I forhold til de fysiske lover vil jeg tro det er litt å gå på, men man skal jo helst forholde seg til de norske også. Vet ikke hva straffen er om man blir tatt for overskridelse, om det i det hele tatt skjer.

Tok frem vognkortet mitt for å ha noe å vise til, men det er neimen ikke så lett å forstå seg på det. Min sykkel har "egenvekt med fører" 290 kg, men med tanke på at våtvekten (med full tank) er over 240, blir det litt av en pipestilk som skal kjøre. Med meg i salen er vi i hvert fall under tillatt totalvekt på 400, men de andre tallene synes jeg virker litt standardiserte.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Iallfall Biltilsynet her i Bergen er veldig nøye på dette, og stiller med badevekt på oppkjøringen. I mange tilfeller bikker vekten over det tillate, og sensor må kjøre egen sykkel. Men kjøreskolene er ikke like nøye på det, såvidt jeg kan se i trafikkbildet. Knapt noen sykler som har noe nyttelast å snakke om, så veldig mange kjører med overvekt når de har med seg en bakpå. Kjøreutstyr veier en god del KG.

Men jeg har aldri hørt om noen som har fått påpekt dette i.f.m. teknisk kontroll langs veien. Jeg har blitt stoppet i teknisk kontroll av Biltilsynet, med en bakpå samt ganske mye last i veskene. Garantert overvekt. Men de sjekket vognkort, dekk, lys, og det var det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...