pierce007 Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Maskinen er noen år gammel. Alle viftene er gjort rene for støv. Selvbygger pc. En vite på skjermkortet, en vifte på CPU og en vifte bak, og en på PSU. Jeg synes det bråker hinsides av og til. Ser dog at pasta på CPU ikke lenger virker. Kan det løse støyen? Annet? Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 PSUen kan også støye en god del. Min ringe erfaring sier at dess større vifter dess bedre er støynivået. Jeg byttet fra en PC Power and Cooling til en Corsair RM PSU og forskjellen er veldig stor støymessig. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Bytte til bedre vifter eller lydisolert kabinett Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 7. april 2014 Forfatter Del Skrevet 7. april 2014 Bytte til bedre vifter eller lydisolert kabinett Har et Cooler Master Elite 310 kabinett - om det har noe å si for støyen... Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Kabinettet har ikke allverden med støy. Eller, det vil si at om du bolter alt fast rett i rammen så vil du få en del støy fra andre ting. Men i hovedsak så vil det hjelpe å bytte til større vifter, SSD- disk, tredjepartsvifte på CPU og at skjermkortet ditt har vifter som kjøler på lave omdreiningstall. En støysvak PSU vil også hjelpe mye på. det er skjeldent at du kan si at det nytter og bruke 100,- på en ny vifte for å dempe støyen. Og støyen kommer av at maskinen blir for varm. Da kobler alle viftene inn samtidig. Det vil nok hjelpe å bytte ut viften på CPUen om den er stock. de bråker som regel mye. har du en allerede så kan det hjelpe å bytte kjølepasta om det er et eldre bygg. Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 7. april 2014 Forfatter Del Skrevet 7. april 2014 Hvis jeg feks bare gikk for bytte av kabinett til feks dette: https://www.komplett.no/fractal-design-define-r4-black-pearl/757466 Ville dette senke støyen? Mange skryter ihvertfall at dette er veldig støylavt.... Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 Ja, du vil fjerne en del støy men langt fra alt. Det er enklere om du ramser opp hvilket skjermkort, CPU vifte, PSU du har. samt om hvilken vifter du har utenom det. Men det blir ikke nirvana å bytte kabinett alene. Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 8. april 2014 Forfatter Del Skrevet 8. april 2014 (endret) Skjermkort er Sapphire Radeon HD 4850 Alle viftene er originale som kom med kabinett, prosessor osv... PSU må jeg sjekke i kveld - CPU er en Intel I3-2100. Endret 8. april 2014 av pierce007 Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 skjermkortet støyer ikke mye. kan bli noe støy om du belaster det hardt. om du skal ha mindre støy der så må du nesten kjøpe nytt. Du kan selvføgleig kjøpe en ny vifte, men pris/nytte-messig kommer du bedre ut om du kjøper nytt. orginale prosessorvifter vil støy en god del. kjøp en tredjepartsvifte som du kan bruke på andre bygg. slike vifter kan du ha i mange år om du renser dem av og til. kjøp en som passer 1155 socket. Nocktua og Coolermaster har flere vifter som passer til en grei pris. husk å ta med en tube kjølepasta om du ikke har noe liggende. det er som regel klint litt på viftene når de ankommer, men det er greit å ha liggende. Et R4 kabinett vil støye mindre en det som du nå har. Om du har en typisk billig PSU vil den støye. Noen mye mer en andre. En harddisk vil støye om du har skrudd den fast rett i rammen. det du kan gjøre er å sette den fast i gummiforinger eller kjøpe en SSD-disk som er støyfri og langt raskere. Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 8. april 2014 Forfatter Del Skrevet 8. april 2014 Da fant jeg ut av PSU: chieftec smart series 550w psu Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 (endret) Den støyer en del under belastning men vil nok ikke være hovedgrunnen til det som du opplever som støy. bytt CPU-viften og kabinettviftene. Gjerne til noen større (140mm). Eller enda bedre, kjøp det R4 kabinettet. Men jeg tror også at du vil være tjent på å kjøpe en ny PSU for å roe ned støynivået enda mer. se på forum siden til Sveibuen om PSUer. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1569444 Der kan du også komme med spørsmål om støysvake PSUer. Husk også at skjermkortet vil støye under belastning. Og ditt kort er såpass opp i årene at det vil kjøre på max om du spiller litt heftige spill på det. Ta av viften og klin litt ny kjølepasta der om du har. Endret 8. april 2014 av bytrollet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå