Malla1991 Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Hei, vi er to jenter som holder på med en skoleoppgave i programmering, men sliter veldig med å få oppgaven til. Dette er vår fjerde obligatoriske oppgave så langt i semesteret. Er det noen som har mye kunnskap om emnet? Vi skal lage et RPG-spill i Java. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Vel, du må nok være noe mer spesifikk i forhold til hva det er dere sliter med. Siden det er 4'de oblig, så regner jeg med at en god del er på plass allerede, så det vil være lettere å kunne tilby hjelp hvis vi får litt mer innblikk i hva selve problemet dreier seg om. Lenke til kommentar
Malla1991 Skrevet 7. april 2014 Forfatter Del Skrevet 7. april 2014 Vel, du må nok være noe mer spesifikk i forhold til hva det er dere sliter med. Siden det er 4'de oblig, så regner jeg med at en god del er på plass allerede, så det vil være lettere å kunne tilby hjelp hvis vi får litt mer innblikk i hva selve problemet dreier seg om. Oppgaven bygger på løsning fra obligatorisk oppgave 3. Dere skal bruke løsningsforslaget som utgangspunkt for obligatorisk oppgave 4. I denne oppgaven skal dere blant bruke arv for å utvide RPGspillet. Det skal legges inn to ulike typer gjenstander (Items) i spillet: Våpen som en spiller kan utruste seg med for å øke skaden som kan utføres. En spiller kan kun være utrustet med ett våpen, men kan ha flere våpen liggende i samlingen med gjenstander og spilleren skal kunne bytte mellom disse. (12%) Helsedrikker som spilleren kan drikke under kamp for å øke helsen sin. (12%) Både våpen og helsedrikker skal kunne ligge i spillerens samling med gjenstander. Dette er første problemet. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Vel, du må nok være noe mer spesifikk i forhold til hva det er dere sliter med. Siden det er 4'de oblig, så regner jeg med at en god del er på plass allerede, så det vil være lettere å kunne tilby hjelp hvis vi får litt mer innblikk i hva selve problemet dreier seg om. Oppgaven bygger på løsning fra obligatorisk oppgave 3. Dere skal bruke løsningsforslaget som utgangspunkt for obligatorisk oppgave 4. I denne oppgaven skal dere blant bruke arv for å utvide RPGspillet. Det skal legges inn to ulike typer gjenstander (Items) i spillet: Våpen som en spiller kan utruste seg med for å øke skaden som kan utføres. En spiller kan kun være utrustet med ett våpen, men kan ha flere våpen liggende i samlingen med gjenstander og spilleren skal kunne bytte mellom disse. (12%) Helsedrikker som spilleren kan drikke under kamp for å øke helsen sin. (12%) Både våpen og helsedrikker skal kunne ligge i spillerens samling med gjenstander. Dette er første problemet. Lag en klasse våpen, som du setter inn attributter til, slik at du kan gjenbruke for forskjellige våpen. Så kan du for eksempel ha ett array som innholder objekter av klasse våpen. (så kan du f.eks ha ett array med en limit på si 5 som ikke kan innholde mer enn 5 våpen, så når du får våpen 6, så kan du velge om du skal kaste ut ett av de 5 første for å plass til det nye våpenet eller kaste det) i klassen våpen, så kan du f.eks ha max-min skade, antall kuler etc. Si at du har ett våpen (sword) som øker din skade med 5 så kan du jo si at double damage = (player.damage + sword.damage); (litt forenklet, siden du må si hvilket våpen som spilleren bruker etc. men burde ikke være umulig) Samme med helsedrikker, lag en klasse for helsedrikker, som kan innholde attributter som f.eks hvor mye man gjenoppretter av helse, om man den kurerer forgiftning, eventuelt hvilken forgiftning som den kurerer etc.) så kan du jo bare si at din helse økes med det som helsedrikken gir deg av regenering, enten i % eller i "antall poeng" Det blir jo litt opp til dere hvor avangsert dere ønsker å gjøre dette. (jeg vet jo ikke hvordan resten av spillet ser ut, men det er iallefall noen pointers) Lenke til kommentar
Malla1991 Skrevet 7. april 2014 Forfatter Del Skrevet 7. april 2014 Vel, du må nok være noe mer spesifikk i forhold til hva det er dere sliter med. Siden det er 4'de oblig, så regner jeg med at en god del er på plass allerede, så det vil være lettere å kunne tilby hjelp hvis vi får litt mer innblikk i hva selve problemet dreier seg om. Oppgaven bygger på løsning fra obligatorisk oppgave 3. Dere skal bruke løsningsforslaget som utgangspunkt for obligatorisk oppgave 4. I denne oppgaven skal dere blant bruke arv for å utvide RPGspillet. Det skal legges inn to ulike typer gjenstander (Items) i spillet: Våpen som en spiller kan utruste seg med for å øke skaden som kan utføres. En spiller kan kun være utrustet med ett våpen, men kan ha flere våpen liggende i samlingen med gjenstander og spilleren skal kunne bytte mellom disse. (12%) Helsedrikker som spilleren kan drikke under kamp for å øke helsen sin. (12%) Både våpen og helsedrikker skal kunne ligge i spillerens samling med gjenstander. Dette er første problemet. Lag en klasse våpen, som du setter inn attributter til, slik at du kan gjenbruke for forskjellige våpen. Så kan du for eksempel ha ett array som innholder objekter av klasse våpen. (så kan du f.eks ha ett array med en limit på si 5 som ikke kan innholde mer enn 5 våpen, så når du får våpen 6, så kan du velge om du skal kaste ut ett av de 5 første for å plass til det nye våpenet eller kaste det) i klassen våpen, så kan du f.eks ha max-min skade, antall kuler etc. Si at du har ett våpen (sword) som øker din skade med 5 så kan du jo si at double damage = (player.damage + sword.damage); (litt forenklet, siden du må si hvilket våpen som spilleren bruker etc. men burde ikke være umulig) Samme med helsedrikker, lag en klasse for helsedrikker, som kan innholde attributter som f.eks hvor mye man gjenoppretter av helse, om man den kurerer forgiftning, eventuelt hvilken forgiftning som den kurerer etc.) så kan du jo bare si at din helse økes med det som helsedrikken gir deg av regenering, enten i % eller i "antall poeng" Det blir jo litt opp til dere hvor avangsert dere ønsker å gjøre dette. (jeg vet jo ikke hvordan resten av spillet ser ut, men det er iallefall noen pointers) Tusen takk, prøver oss litt frem Lenke til kommentar
etse Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Viktig å bemerke at oppgaven sier du skal bruke arv her - så for å følge oppgaven kan du f.eks. lage en hovedklasse "Item" som egentlig er en veldig generell klasse som beskriver et Items. Det som er felles for alle items er f.eks. en beskrivelse av hva den gjør, samt hvor mye plass den tar i inventory. Du har da et Inventory som er en liste med alle Items du har. Videre skal du ha helsedrikker. Dette kan da være en underklasse "Potion" som arver fra "Items", som gjør at den arver features som at den kan være i inventorien til brukeren samt at den har en beskrivelse som vises der. Du utvider da denne med det som er unikt for en health-potion (altså at den øker din helse, så da må du ha attributter som hvor mye liv den gir tilbake - og hvor mange ganger du kan bruke den f.eks) Du skal også ha våpen. Dette kan og være en ny underklasse som arver fra Items. Men her utvider du den med ting som er unikt for våpen. F.eks. hvor mye skade den gjør og lignende. 1 Lenke til kommentar
Bodø/Glimt Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 De går nok ved UiB. Sitter selv å jobber med samme oppgave, men lagde en egen tråd med mine spørsmål her. Ville satt utrolig stor pris på hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå