Gå til innhold

DVD Filmer

Anbefalte innlegg

Det er viktig å huske på at grensa for tollfri importering av DVD-filmer er på kun 200kr, IKKE 500 eller 1000 som flere her nevner. Det er altså 200kr når momsen er trekt i fra i det landet du kjøper fra.

www.amazon.co.uk har mye billig og bra. Rimelig frakt, rask levering.

Les tråden da... DVDSoon sender som "gift", altså kan du importere varer for inntil 1000 kroner tollfritt fra de.

I tillegg angir de vareverdi pr. DVD til kun 12 kanadiske dollar... altså ca. 60 kroner. Du kan altså bestille 16 DVD i en pakke før du må betale toll.

Ps... Amazon sender ikke som gave, og du kan følgelig ikke bestille like dyre varer her uten å måtte betale toll. Ikke er de spesielt billige heller, sammenlignet med andre utenlandske web-shops. De er også betraktelig tregere enn DVDSoon.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
DVDSoon sender som "gift", altså kan du importere varer for inntil 1000 kroner tollfritt fra de.

Du vil kanskje tro at dette skal gå, men slik er det i realiteten ikke. Ifølge norske tollregler regnes det kun som gave om sendingen kommer fra en privatperson i utlandet og selges til en privatperson i Norge.

Om du har sluppet toll ved å få sendt det som gave, har du rett og slett bare hatt flaks.

(Dette ble også bekreftet i en artikkel om privatimport i Dagbladet rett over nyttår.)

Så, Afseth, les loven litt nøyere igjennom før du kritiserer andre.

Lenke til kommentar
DVDSoon sender som "gift", altså kan du importere varer for inntil 1000 kroner tollfritt fra de.

Du vil kanskje tro at dette skal gå, men slik er det i realiteten ikke. Ifølge norske tollregler regnes det kun som gave om sendingen kommer fra en privatperson i utlandet og selges til en privatperson i Norge.

Om du har sluppet toll ved å få sendt det som gave, har du rett og slett bare hatt flaks.

(Dette ble også bekreftet i en artikkel om privatimport i Dagbladet rett over nyttår.)

Så, Afseth, les loven litt nøyere igjennom før du kritiserer andre.

Oj, det var en gammel tråd dratt opp igjen...

Vel, har skjedd meg mange ganger at pakker fra DVDSoon med verdi over 200 kroner har gått gjennom tollen så lenge de er merket som "gift". Vet ikke hvorfor det har gått, hvis det er som du sier. I såfall har jeg hatt flaks alle gangene jeg har fått varer fra DVDSoon. En kamerat av meg bestilte varer fra DVDSoon, og oppgitt pakkeverdi der var over gavegrensen. Han måtte betale toll. Mens alle pakker både til han og meg, der pakkeverdi var over tollgrensen, men under gavegrensen, har gått rett igjennom.

Det tilhører forøvrig fortiden til nå, ettersom det norske tollvesenet nylig krevde overfor DVDSoon at de skrev reell pakkeverdi på pakken og sluttet å sende de som "gift". Hadde det vært noen grunn til å be om dette, hvis de har gode nok rutiner til å kreve toll fra "gift"-sendinger fra butikker?

Var ikke ment som kritikk, men dette er personlige erfaringer, og derfor vet jeg at tollen i verste fall er litt slepphendte når det gjelder slike sendinger. Om jeg har lest loven eller ikke, er fullstendig irrelevant så lenge jeg har sluppet å betale toll for slike sendinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...