Gå til innhold

Hjelp til valg av Ultrabook

Anbefalte innlegg

På utkikk etter en ny laptop, og siden jeg reiser mye så har jeg lyst på en Ultrabook, da jeg trenger at den er lett og hendig.

Den kommer til å bli brukt til surfing, filmer og litt jobb, og litt (endel) OpenTTD.

Jeg har kokt det ned til to som jeg anser som "de beste":

- Lenovo Yoga 2 Pro

- HP Spectre 13-3000

Begge har sine sterke/svake sider som f.eks at Yoga 2 kan transformeres til en tablet, mens HP'en er tradisjonell i form av kam skjell typen.

Batteritid er også litt viktig, men den kommer til å stå mye plugget i også.

Hvilke av disse ville dere valgt, og hvorfor?

Et tredje valg jeg også kikket på, er denne:

http://www.multicom.no/VAIO-Pro-13-(Karbon)-13e3-Full-HD-Touch-IPSe-Intel-Core-i3-4010Ue-4GBe-128GB-SSDe-Intel-HD-Graphics-4400e-USB3e-BT4e-NFCe-Windows-8-SONY/cat-p/c100559/p6919342

Dette er ene og alene pga prisen, da laptopen i seg selv er mye svakere. Tilbudet er godt likevel.

EDIT:

Den må også kunne fungere greit med Linux, og da helst Mint. :)

Takk for svar :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i3 er vel ganske svak, men rask nok til det jeg skal ha den til tror dere? Og OpenTTD selvsagt? ;) Burde ikke det også spille litt inn på batteritiden?

OpenTTD kan vel kjøre på en laptop som er 10 år gammel. Tror ikke du vil ha noen problemer.

Lenke til kommentar

Hehe, regnet med det, det var en spøk, men det er uansett det eneste jeg kommer til å spille på den. :)

Resten av bruken blir HD filmer/serier, surfing og jobbting. Hvis i3 er grei nok uten at systemet kjenner treigt ut, for det gidder jeg ikke. Det bør også kunne dualbootes uten problmer med et Linux distro. Kanskje jeg skulle slengt på et par lapper og gått for i5? Ser den også ligger ute på multicom til 2k mer.

Den har også bare 128gb SSD og 4gb RAM, det også er litt lite.

EDIT: Den var på netonnet, ikke multicom.

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Hehe, regnet med det, det var en spøk, men det er uansett det eneste jeg kommer til å spille på den. :)

Resten av bruken blir HD filmer/serier, surfing og jobbting. Hvis i3 er grei nok uten at systemet kjenner treigt ut, for det gidder jeg ikke. Det bør også kunne dualbootes uten problmer med et Linux distro. Kanskje jeg skulle slengt på et par lapper og gått for i5? Ser den også ligger ute på multicom til 2k mer.

Den har også bare 128gb SSD og 4gb RAM, det også er litt lite.

EDIT: Den var på netonnet, ikke multicom.

4gb ram er neppe for lite, har ingen problemer med det selv. Men 128gb kan jo bli litt lite ja.

Lenke til kommentar

Yogaen er forresten på tilbud hos Lefdal denne uka. Får den for 8995,- men med mindre SSD enn den du linker til. Ellers har jeg lest såpass mye dårlig om Sony Vaio Pro, og kundeservicen hos Sony generelt, at jeg ikke ville anbefalt den.

Lenke til kommentar

Yogaen er forresten på tilbud hos Lefdal denne uka. Får den for 8995,- men med mindre SSD enn den du linker til. Ellers har jeg lest såpass mye dårlig om Sony Vaio Pro, og kundeservicen hos Sony generelt, at jeg ikke ville anbefalt den.

Aiai, se der ja - takk banan! :D

128gb er litt lite ja, men jeg suppler med en ekstern disk, så går nok greit. Etter litt research så ser jeg at den VAIO'en får pepper for dårlig byggekvalitet.

Så dette er egentlig det beste tilbudet der ute nå, beste "bang for the buck"?

I så fall så tar jeg den! :)

EDIT:

I teksten på Yogaen hos Lefdal så står det i7, men i spesifikasjonene så står det i5?!

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Er vel noe av det beste med tanke på "bang for the buck" ja, spesielt skjermen tatt i betraktning. Vurderte den selv for et par dager siden, men etter litt tafsing på Lefdal fant jeg ut at skjermen var for blank, og hengslene gjorde skjermen lett vinglete. I tillegg blir vekta litt for høy for min del til at den fungerer optimalt som nettbrett.

Ble litt satt ut av beskrivelsen jeg og, men er nok Lefdal som bare er for late til å endre. Er vel i5 som er riktig.

Endret av xBANAN
Lenke til kommentar

Jeg sitter fremdeles på gjerdet og venter på en "perfekt" maskin til en god pris. Så foreløpig får min 5 år gamle bråkebøtte av en Multicom-maskin gjøre jobben.

Forresten så virker Yogaen som en meget god maskin, så ikke la mine synspunkter hindre deg fra å kjøpe den.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte den yogaen (hadde tilsvarende tilbud på elkjøp forrige uke). Har i5, 8 gb ram og 128 ssd, samme som står i spesifikasjoner, men ikke produktbeskrivelsen. Min tanke var at ssd kan byttes med en større ved behov..

Synes maskinen funker utmerket, bruker helst tablet mode for enklere lesing av PDFer og slikt. Vekten har på ingen måte vært et problem for min del så langt =)

Batteri kunne værrt bedre, men deter stort sett det eneste (selv om større ssd hadde vært et pluss, så var det jo et bevist valg for å spare noen lapper)

Lenke til kommentar

Jeg er selv veldig stor fan av yogaen, genialt design.

Du sier at den skal brukes til å se på filmer og sånt på reiser, og da må jeg bare si at yogaen er perfekt fordi man kan jo snu tastaturet 360º rundt og derfor får du skjermen mye nermere deg.

Jeg kjøpte den yogaen (hadde tilsvarende tilbud på elkjøp forrige uke). Har i5, 8 gb ram og 128 ssd, samme som står i spesifikasjoner, men ikke produktbeskrivelsen. Min tanke var at ssd kan byttes med en større ved behov..

Synes maskinen funker utmerket, bruker helst tablet mode for enklere lesing av PDFer og slikt. Vekten har på ingen måte vært et problem for min del så langt =)

Batteri kunne værrt bedre, men deter stort sett det eneste (selv om større ssd hadde vært et pluss, så var det jo et bevist valg for å spare noen lapper)

Har hørt noe om at yogaen har litt dårlige gulfarger på skjermen, og at den har noe probler med å holde seg koblet til Wi-Fi.

Har du hatt noen problemer med dette?

Tenker selv å kjøpe denne når jeg skal begynne på videregående, godt valg bshagen!

EDIT: NB: Vaioen du linket til har en pris uten mva, så den kommer egentlig til å koste: 5 990,00. Egentlig ikke ett fantastisk tilbud

Endret av I am not a bird
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg går for Yogaen altså, jeg er litt forelsket i den, selvom jeg leser mye skryt av HPen også. Skulle nesten satt opp en poll her, hehe..

Gulfargen har jeg lest at du kan fikse med en firmware update, så det skulle løse det problemet.

Hvordan syns du batteriet er, til bruk i virkeligheten? Holder det?

i5 eller i7? Vil det utgjøre noe særlig forskjell i ytelse/batteri?

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg går for Yogaen altså, jeg er litt forelsket i den, selvom jeg leser mye skryt av HPen også. Skulle nesten satt opp en poll her, hehe..

Gulfargen har jeg lest at du kan fikse med en firmware update, så det skulle løse det problemet.

Hvordan syns du batteriet er, til bruk i virkeligheten? Holder det?

i5 eller i7? Vil det utgjøre noe særlig forskjell i ytelse/batteri?

Forelsket jeg og, men du tar vel den oransje?

Lenke til kommentar

Må vel bli oransje ja. :-)

EDIT :

Da var den bestilt! Det ble i7 med 256gb SSD og 8gb RAM i oransje. Nå gleder jeg meg! :-) Tok også med en liten veske for å ha den i. Bestilte fra Dustin og den er allerede på vei :-)

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...