Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen ble plutselig treg!

Anbefalte innlegg

Etter å ha hatt datamaskinen i drøye 3 måneder (egenlaget) tar jeg den med på et LAN. Først blir den bært til LAN og der fungerer den supert. Så ble den kjørt tilbake (ekstremt forsiktig begge veier!) og når jeg koblet den til begynte problemet å oppstå. Alt var tregere.

Et eksempel: Jeg spilte "The Elder Scrolls Online" på ultra, null problem. Men nå kan jeg nesten ikke spille på de laveste grafikkvalgene engang. Alt hakker. Og hele PCen blir kjempetreg. Når jeg ikke spiller blir PCen raskere, men fortsatt veldig treg.

Jeg har sjekket en haug med forums, men jeg klarer ikke å finne kilden til problemet. Jeg har oppdatert driveren min og oppdatert Direct X, men ingen forskjell.

Her er litt informasjon:

------------------
System Information
------------------
Time of this report: 4/7/2014, 00:00:41
Machine name: SD-PC
Operating System: Windows 8.1 64-bit (6.3, Build 9600) (9600.winblue_gdr.131030-1505)
Language: Norwegian (Bokmål) (Regional Setting: Norwegian (Bokmål))
System Manufacturer: Gigabyte Technology Co., Ltd.
System Model: Z87MX-D3H
BIOS: BIOS Date: 05/03/13 15:06:11 Ver: 04.06.05
Processor: Intel® Core i5-4670K CPU @ 3.40GHz (4 CPUs), ~3.4GHz
Memory: 8192MB RAM
Available OS Memory: 8080MB RAM
Page File: 2664MB used, 13607MB available
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 11
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: Using System DPI
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
DxDiag Version: 6.03.9600.16384 64bit Unicode

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antok at du visste det siden du skrev at du hadde satt sammen pcen selv. (egenlaget?) :) Du kan gå på "kjør" og taste inn dxdiag. Da får du opp ett diagnoseverktøy som viser deg en del informasjon om pcen. Gå deretter på "skjerm" øverst. Til venstre i det vinduet står typen skjermkort og til høyre hvordan driver du har.

Lenke til kommentar

Aha. Så det er integrert skjermkort du har. Har du vurdert å kjøpe deg ett skjermkort ved siden av? Det integrerte skjermkortet gir ikke mere enn 25 fps (bilder i sekundet) i battlefield 3. Med en 4770k prosessor, altså storebroren til din 4670k, viser en grafe jeg tittet på 16fps. Dette er dog ikke online. Det er veldig hakkete. Kan du linke til pcen du kjøpte? Eller hva den het da du kjøpte den?

Dersom du kjøper dette feks: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2022898 vil du ha nærmere 70-80 bilder i sekundet. (fps) Det vil for deg være fantastisk.

Link til testen jeg leste: http://www.tomshardware.com/reviews/core-i7-4770k-haswell-review,3521-7.html

Endret av kalleklovn12
Lenke til kommentar

Aha. Så det er integrert skjermkort du har. Har du vurdert å kjøpe deg ett skjermkort ved siden av? Det integrerte skjermkortet gir ikke mere enn 25 fps (bilder i sekundet) i battlefield 3. Med en 4770k prosessor, altså storebroren til din 4670k, viser en grafe jeg tittet på 16fps. Dette er dog ikke online. Det er veldig hakkete. Kan du linke til pcen du kjøpte? Eller hva den het da du kjøpte den?

Dersom du kjøper dette feks: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2022898 vil du ha nærmere 70-80 bilder i sekundet. (fps) Det vil for deg være fantastisk.

Hmmm, nå tror jeg at jeg har funnet ut av hva som muligens kan være problemet. Men jeg er ikke sikker. Føler meg helt idiot nå, jeg har jo faktisk denne: https://www.komplett.no/msi-geforce-gtx-770-gaming-2gb-physx/782080 så kanskje PCen min har valgt feil skjermkort eller no?

Endret av David Bråthen
Lenke til kommentar

Hmmm, nå tror jeg at jeg har funnet ut av hva som muligens kan være problemet. Men jeg er ikke sikker. Føler meg helt idiot nå, jeg har jo faktisk denne: https://www.komplett.no/msi-geforce-gtx-770-gaming-2gb-physx/782080 så kanskje PCen min har valgt feil skjermkort eller no?

Det som kan være problemet da er at pcen har valgt å bruke det integrerte istedenfor gtx 770 kortet ditt. Du kan skru av pcen, ta ut grafikkortet og skru den på igjen. Etter dette skrur du av, setter det inn igjen, og deretter på med pcen igjen. Når ett skjermkort står i pci-e sloten skal den automatisk benyttes.

Har du satt kablen rett inn i hovedkortet eller inn i gpuen bak på pcen din. Den må stå i skjermkortet.

Lenke til kommentar

Det som kan være problemet da er at pcen har valgt å bruke det integrerte istedenfor gtx 770 kortet ditt. Du kan skru av pcen, ta ut grafikkortet og skru den på igjen. Etter dette skrur du av, setter det inn igjen, og deretter på med pcen igjen. Når ett skjermkort står i pci-e sloten skal den automatisk benyttes.

Har du satt kablen rett inn i hovedkortet eller inn i gpuen bak på pcen din. Den må stå i skjermkortet.

Kabelen står rett i hovdekortet. Jeg skal prøve å ta ut og inn kortet slik som du sa. Blir borte i noen minutter.

Lenke til kommentar

Skjermkortet er satt ned på noen linjer på hovedkortet hvor de kobles sammen med et klikk. Skjermkortet er også skrudd fast til bakdelen av PCen. Den har også to strømkabler koblet til (PCI-E & PCI-E). Og det er jo slik det skal være, i hvert fall i følge instruksene jeg fulgte når jeg bygget den.

Kabelen min mellom Skjerm og Skjermkort er en HDMI kabel.

Endret av David Bråthen
Lenke til kommentar

Skjermkortet er satt ned på noen linjer på hovedkortet hvor de kobles sammen med et klikk. Skjermkortet er også skrudd fast til bakdelen av PCen. Den har også to strømkabler koblet til (PCI-E & PCI-E). Og det er jo slik det skal være, i hvert fall i følge instruksene jeg fulgte når jeg bygget den.

Kabelen min mellom Skjerm og Skjermkort er en HDMI kabel.

Ok. Det er slik det skal være ja. Det er strømkablene til skjermkortet du tenker på der og pci-e sporet. Der skal det stå. Har du en dual-dvi kabel liggende? Du kan også prøve å ta ut hdmi-kablen mens pcen er på og ta den inn igjen. Se om det har noen effekt?! Har du forsøkt noe så enkelt som å skru av og på pcen igjen?

Lenke til kommentar

Da funker det vel fint igjen? :dribble:

YEY! Problem solved. Du får gå inn å spille litt å se om det holder. Bruk gjerne fraps for å se antall fps. Lykke til og sov godt. :)

Der ja, nå fungerer alt med full grafikk og greier. Tenk en slik liten feil kan endre alt.. Nå fungerer alt som det skal i hvert fall. Så jeg tror, for andre som ser denne tråden og prøver å finne svaret så skriver jeg løsningen stort. Og takk for hjelpen kalleklovn12! Raskt svar og problemet løst! Tommel opp!

Løsning: Sørg for at kabelen fra skjermen sitter i skjermkortet og ikke i hovedkortet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...