Gå til innhold

Tap av førerkort. Godtok alt på stedet. Hva er mine muligheter?

Luringfax

Anbefalte innlegg

Hei,

Først og fremst vil jeg be om å holde denne tråden fri for nedlatende og unødvendig åpenbare kommentarer.

Ble tatt i 105 km/t i 80-sonen ut av Oslo mot Drammen i dag, og har et par spørsmål.

Glatt veibane, mørkt, men helt tom vei, hadde sikt i nærheten av 1km fra stedet jeg ble tatt. Blir jo 90-sone etterfulgt av 100-sone noen kilometer etterpå, uten at forholdene forandrer seg nevneverdig. Nåvel, avsporing.

Ble tatt av sivilbil som hadde alt på film, så ingen grunn til å motsette meg umiddelbart beslag, så jeg skrev under på dette.

Hadde prikker i førerkortet fra før i tillegg til at jeg har lappen på prøvetid (er 19år), så det ble til sammen 10 prikker og naturligvis beslag av førerkort.

Jeg er helt klar over at det jeg gjorde var galt, og det er ikke noe jeg har for vane å gjøre. Det jeg lurer på er hva mine muligheter er nå? Er ikke interessert i å prøve å lure eller utnytte systemet.

Er avhengig av bil i hverdagen, men kun av relativt praktiske årsaker. Bruker den blant annet i jobben (frivillig verv med vanskeligstilte barn i kirkens bymisjon, om jeg er kynisk nok lurer jeg på om dette kan tale til min fordel?)

Er det noe jeg burde være klar over nå som kan spare meg for tid og penger og mas med rettsystemet?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trist, litt off-topic. Fikk du kjøre hjem eller var det uaktuelt?

Fikk kjøre hjem. 15 minutters tur.

Det er vel bare å innse realitetene. Førerretten er et privilegie, ikke en rettighet. Kollektivmulighetene fra Drammen til Oslo er jo gode, så det kunne vært verre! Og du får vel lappen tilbake om et års tid?

Jada, det er som det er, laget denne tråden i håp om å få noen tips om ting jeg burde vite. Får tilbake lappen om 6 mnd.

EDIT: Er litt grinete nå, så jeg må si meg delvis uenig i at førerretten er et privilegie. Det er du og jeg og våre skattepenger som betaler for veiene i dette landet, og at det skal være et privilegie for meg å bruke dem høres teit ut sett i betraktning. *sutre*

Endret av Sjuskebabb
Lenke til kommentar

Kjør skikkelig om 6 måneder? ;)

Tror ærlig talt ikke det er så mye å gjøre med det.

Er det så enkelt at jeg nå betaler boten min og sitter pent i 6mnd så kan jeg gå ned på stasjonen og hente tilbake førerkortet? I så fall er jo alt greit.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok du må belage deg på å bruke kollektivtransport fremover. Jeg kan ikke se noen spesielt formildende omstendigheter her. De er ganske strenge på slike ting. Skal være veldig spesielle forhold som gjør at du får lappen tilbake eller får forkortet lengden på tapet. Tenk type at du må kjøre sønnen din til dialyse tre ganger i uka og ikke har noen mulighet uten bil. Det er omtrent der lista ligger.

off topic i spoiler

Er ikke interessert i å prøve å lure eller utnytte systemet.

Å, joda... Det er nettopp det du er. Men det er helt greit. ;) Det er lov å prøve seg. :p

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror nok du må belage deg på å bruke kollektivtransport fremover. Jeg kan ikke se noen spesielt formildende omstendigheter her. De er ganske strenge på slike ting. Skal være veldig spesielle forhold som gjør at du får lappen tilbake eller får forkortet lengden på tapet. Tenk type at du må kjøre sønnen din til dialyse tre ganger i uka og ikke har noen mulighet uten bil. Det er omtrent der lista ligger.

off topic i spoiler

Er ikke interessert i å prøve å lure eller utnytte systemet.

Å, joda... Det er nettopp det du er. Men det er helt greit. ;) Det er lov å prøve seg. :p

Haha, måtte le litt av spoileren din. Men jeg er faktisk ikke interessert i det, rett og slett fordi jeg tror det er best å "cut my losses" sånn som det er nå. Har lest i forskjellige tråder om luringene som driver og trikser med politijuristenes frister for å beholde førerkortet i lengre tid o.l.

Lenke til kommentar

Med mindre du har fått beskjed om å ta oppkjøring på nytt. Men det er vanligere ved drøyere trafikkforseelser. Så ja, mest sannsynlig er det bare en 6 månedet sperrefrist, også får du lappen tilbake. Men ta lærdom av det, vær så snill?

Joda, lærdommen er tatt. Selv om du ikke ser dem, hører dem eller merker dem, er alltid sivilpolitiet rett i ryggen på deg.

Galgenhumor på gang her nå altså. Har selvfølgelig tatt lærdom av dette, og fremover kommer jeg til å planlegge 15 minutter ekstra på turene inn til byen.

Endret av Sjuskebabb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det så enkelt at jeg nå betaler boten min og sitter pent i 6mnd så kan jeg gå ned på stasjonen og hente tilbake førerkortet? I så fall er jo alt greit.

Innebærer ikke førerkortbeslag i prøvetiden at man må avlegge full førerprøve på nytt?

Lenke til kommentar

Gjort er gjort... Er så unødvendig å prøve seg, når sivilbilane driver å sanker til julebordet.

Tilbake til det du lurte på;

Rettssystemet er ganske strikt når det gjelder slikt, er tross alt en drapsmaskin egentlig. Dei ser ikke mellom fingrane på noe som kan virkelig ha gjort skade, uansett kor tom veien er.

Spar tid og penger på å kjør normalt. Ellers bare dropp å kjøre bil.

Kjør skikkelig.

Endret av Aleks94
Lenke til kommentar

Innebærer ikke førerkortbeslag i prøvetiden at man må avlegge full førerprøve på nytt?

Litt usikker. Politimannen drev og messet om alle tingene har var pålagt og si, så jeg gikk til slutt litt på autopilot og sa ja, ja, ja, ja. Men jeg mener at han sa noe om at det skulle bli bestemt i saken om jeg var nødt til å avlegge førerprøve på nytt.

Gjort er gjort... Er så unødvendig å prøve seg, når sivilbilane driver å sanker til julebordet.

Håper du lærer av dette, fordi neste gang KAN det være akkurat du som tok livet av en person pga du skal dra kebabtralla litt oppi fart?

Kjør skikkelig.

Har lært.

Lenke til kommentar

Litt usikker. Politimannen drev og messet om alle tingene har var pålagt og si, så jeg gikk til slutt litt på autopilot og sa ja, ja, ja, ja. Men jeg mener at han sa noe om at det skulle bli bestemt i saken om jeg var nødt til å avlegge førerprøve på nytt.

Håper du lærer av dette, fordi neste gang KAN det være akkurat du som tok livet av en person pga du skal dra kebabtralla litt oppi fart?

Kjør skikkelig.

Har lært.

Se her:

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-12-19-1660/KAPITTEL_8#KAPITTEL_8

• Liker 1
Lenke til kommentar

"§ 8-4.Førerett på prøve

Den som mister føreretten på grunn av brudd på trafikale adferdsregler i prøveperioden, må avlegge full førerprøve uten hensyn til tapsperiodens lengde, jf. førerkortforskriften § 4-2 annet ledd."

Tatt fra www.lovdata.no.
Ser ut som det blir ny førerprøve for meg i Oktober. Takk for oppklaring Thomas!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...