NeEeO Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Hei, jeg forstår ikke dette med arbeid i Fysikk. Hvorfor utføres det ikke arbeid når man løfter en koffert og beveger seg bortover eller iforbindelse med en pendel der snordraget ikke utfører noe arbeid? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Man utfører bare arbeid når man tilfører kofferten energi. For å tilføre den energi i tyngdefeltet må vi heve den. Formelen for arbeid sier dette: W = M*g*h. Altså at arbeidet vi tilfører er masse (vekten dens) * tyngdeakselerasjon (9.81) * høyden vi flytter den. Sidelengs gir ingen høydeforandring, men jeg skjønner at du blir forvirret. Når man bærer en koffert blir man faktisk sliten av det. Det er fordi vi hele tiden løfter den opp og ned i takt med skrittene våre. Hvis dermot kofferten stod på et friksjonsfritt underlag (f.eks noen ruller) så kunne du blåst på kofferten og den ville glidd bortover for alltid. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 6. april 2014 Forfatter Del Skrevet 6. april 2014 Man utfører bare arbeid når man tilfører kofferten energi. For å tilføre den energi i tyngdefeltet må vi heve den. Formelen for arbeid sier dette: W = M*g*h. Altså at arbeidet vi tilfører er masse (vekten dens) * tyngdeakselerasjon (9.81) * høyden vi flytter den. Sidelengs gir ingen høydeforandring, men jeg skjønner at du blir forvirret. Når man bærer en koffert blir man faktisk sliten av det. Det er fordi vi hele tiden løfter den opp og ned i takt med skrittene våre. Hvis dermot kofferten stod på et friksjonsfritt underlag (f.eks noen ruller) så kunne du blåst på kofferten og den ville glidd bortover for alltid. Utføres det arbeid her på kofferten da? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 I praksis ja, men oppgaven legger vekt på horistal bevegelse, så svaret er nok "nei". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå