Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Alternativ til dåp?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En "skikkelig" navnefest foregår først i regi av det lokale Human-Etisk Forbund, vel?

Skal dere ikke ha dette, er et sanghefte et tegn på at det er en navnefest. Et sanghefte der det står "navnefest" på forsida, og med passende sanger (finnes sikkert på Google).

Vil også anbefale en marsipankake eller annen dekorert kake der det står barnets navn og datoen. Noen velger til og med å kle barnet i en tradisjonsrik dåpskjole.

 

Gjestene vil komme med gaver og kort. Men dersom dere bare er hjemme hele tida, vil dere kanskje få færre gaver enn dersom dere først markerer det sammen med andre i en humanistisk regi?

Lenke til kommentar

Flott å høre at du forstår at alternativet til organisert religion ikke bare er organisert livssyn, det fine er at du her har muligheten til å starte en fin familietradisjon med de elementene som du ønsker.

 

Du kan selv gjøre alt det formelle, og du står fritt til å gjøre feiringa slik du ønsker, jeg selv har planlagt endel kultur inspirerte elementer når den dagen kommer :)

Lenke til kommentar

Vi har vurdert et ikke-kristent alternativ til dåp, kan gjerne kalle det navne-fest.

Noen som har hatt slike? Hvordan har dere arrangert dagen? Litt som en bursdag med kake og familie på besøk eller?

Jeg har tre barn og alle har hatt navnedag, ikke dåp i kirken. Dåp er for meg et sterkt overgrep mot små uskyldige barn. Man har ingen rett som voksen å dra små barn inn under en religiøs ideologi. Navnedag er kjempeflott. Vi hadde gjennom human etisk forbund. Selv om vi ikke er med der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...