G-Oh-O Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Vi har vurdert et ikke-kristent alternativ til dåp, kan gjerne kalle det navne-fest. Noen som har hatt slike? Hvordan har dere arrangert dagen? Litt som en bursdag med kake og familie på besøk eller? Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 En "skikkelig" navnefest foregår først i regi av det lokale Human-Etisk Forbund, vel? Skal dere ikke ha dette, er et sanghefte et tegn på at det er en navnefest. Et sanghefte der det står "navnefest" på forsida, og med passende sanger (finnes sikkert på Google). Vil også anbefale en marsipankake eller annen dekorert kake der det står barnets navn og datoen. Noen velger til og med å kle barnet i en tradisjonsrik dåpskjole. Gjestene vil komme med gaver og kort. Men dersom dere bare er hjemme hele tida, vil dere kanskje få færre gaver enn dersom dere først markerer det sammen med andre i en humanistisk regi? Lenke til kommentar
G-Oh-O Skrevet 6. april 2014 Forfatter Del Skrevet 6. april 2014 Det kommer ikke til å bli noe i regi av human-etisk forbund. Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Man kan også ha navnefest via Unitarforbundet. De utfører også ikke-religiøse markeringer, så vel som kristne. Jeg giftet meg borgerlig gjennom dem. Verdig og fin markering, men jeg slapp da å forholde meg til Human-Etisk forbund, som jeg har lite til overs for. Lenke til kommentar
osmoen Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Vi hadde navnefest for sønnen vår i familiebursdagsstil hvor besteforeldre, tanter og onkler var invitert. En bra ikke-religiøs markering. Navnet registreres hos Skatteetaten. Lenke til kommentar
G-Oh-O Skrevet 7. april 2014 Forfatter Del Skrevet 7. april 2014 Det blir nok ikke i regi av noe forbund, ser ikke poenget, men det ender sikkert med noe slikt som osmoen hadde, kanskje finne på en ekstra vri på det også. Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Det var vel bare et forslag for å få noen til å eventuelle holde seremonien. Unitarforbundet krever ikke medlemsskap. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 Flott å høre at du forstår at alternativet til organisert religion ikke bare er organisert livssyn, det fine er at du her har muligheten til å starte en fin familietradisjon med de elementene som du ønsker. Du kan selv gjøre alt det formelle, og du står fritt til å gjøre feiringa slik du ønsker, jeg selv har planlagt endel kultur inspirerte elementer når den dagen kommer Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Vi har vurdert et ikke-kristent alternativ til dåp, kan gjerne kalle det navne-fest. Noen som har hatt slike? Hvordan har dere arrangert dagen? Litt som en bursdag med kake og familie på besøk eller? Jeg har tre barn og alle har hatt navnedag, ikke dåp i kirken. Dåp er for meg et sterkt overgrep mot små uskyldige barn. Man har ingen rett som voksen å dra små barn inn under en religiøs ideologi. Navnedag er kjempeflott. Vi hadde gjennom human etisk forbund. Selv om vi ikke er med der. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 ingen vits i å involvere noe forbund, navnefest er kjempebra og kan kjøres helt utenom Skal ha navnefest for min kusine på 6mnd i mai, blir bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå