Kong_Sverre Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 (endret) Hei! Jeg har en HTC ONE. Det viser seg at kameraet sliter med å ta bilder, der de fleste av bildene jeg tar er særdeles uskarpe, særlig utendørs. Jeg har prøvd "ALT" - til og med kjøpt og testet annet kamerasoftware med "stable shot" muligheter osv, uten videre suksess. På større landskapsbilder er mye av høgresiden av bildet uskarpt, som dere vil se. Det er alltid slik at jeg prøver å ta flere bilder av samme motiv, men alle blir like dårlige. Har lagt ved et utvalg for å illustrere. Er det noe galt med kamerabrikken? Eller er HTC one kameraet så dårlig over hele fjølen? Endret 6. april 2014 av Sverrehh Lenke til kommentar
oOF Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Har du sjekka at glasset ovar linsa er helt og pent? Sånn bare for å ta det enkleste først. Lenke til kommentar
Kong_Sverre Skrevet 6. april 2014 Forfatter Del Skrevet 6. april 2014 Har du sjekka at glasset ovar linsa er helt og pent? Sånn bare for å ta det enkleste først. Hei, og takk for svar. Ja, renser linsa ofte. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Litt til venstre for midten ser bildet ut til å være så skarpt det skal være med HTC One M7 sitt 4 Mp kamera. Men fokusen er ekstremt skjev. På høyre side er bildet langt ute av fokus. Jeg tror det er en produksjonsfeil der et eller flere av linseglassene er vippet på skrå. Kan det ha vært utsatt for et kraftig slag? Hvis ikke ville jeg reklamert på det. Det skal ikke være så skjevt. Lenke til kommentar
rullestol Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 (endret) Hei! Dette er et kjent problem med HTC One (M7), delvis skyldt av bildestabilisatoren tror jeg. HTC slet med fokusproblemer på One tidlig – de klarte og rette opp en del ved Firmware-oppdateringer (spesielt fra 4.1.2 til 4.2.2), mens det fortsatt var mange enheter med liknende symptomer. Tilsynelatende et hardwareproblem. Jeg kjøpte min One tidlig juli tror jeg, og har tilsvarende problemer. For min del tar telefonen nydelige bilder på 0.5m-ish avstand og mindre, men klarer ikke fokusere rett på lengre avstand. Har aldri hatt tiden til å sende den inn til reklamasjon, men har planlagt å gjøre det over påske. Er problemene så åpenbare som de synes å være burde det ikke være noe problem Er forøvrig hyppig diskutert på XDA, kan anbefale deg å ta en titt på disse trådene for videre lesning: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2288668 http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2406925 Endret 6. april 2014 av rullestol Lenke til kommentar
Kong_Sverre Skrevet 6. april 2014 Forfatter Del Skrevet 6. april 2014 Litt til venstre for midten ser bildet ut til å være så skarpt det skal være med HTC One M7 sitt 4 Mp kamera. Men fokusen er ekstremt skjev. På høyre side er bildet langt ute av fokus. Jeg tror det er en produksjonsfeil der et eller flere av linseglassene er vippet på skrå. Kan det ha vært utsatt for et kraftig slag? Hvis ikke ville jeg reklamert på det. Det skal ikke være så skjevt. Hei. Mobilen er ikke utsatt for kraftig støt. Den skjeve fokusen, som du sier det, var fra dag 1. Lenke til kommentar
Kong_Sverre Skrevet 6. april 2014 Forfatter Del Skrevet 6. april 2014 Hei! Dette er et kjent problem med HTC One (M7), delvis skyldt av bildestabilisatoren tror jeg. HTC slet med fokusproblemer på One tidlig – de klarte og rette opp en del ved Firmware-oppdateringer (spesielt fra 4.1.2 til 4.2.2), mens det fortsatt var mange enheter med liknende symptomer. Tilsynelatende et hardwareproblem. Jeg kjøpte min One tidlig juli tror jeg, og har tilsvarende problemer. For min del tar telefonen nydelige bilder på 0.5m-ish avstand og mindre, men klarer ikke fokusere rett på lengre avstand. Har aldri hatt tiden til å sende den inn til reklamasjon, men har planlagt å gjøre det over påske. Er problemene så åpenbare som de synes å være burde det ikke være noe problem Er forøvrig hyppig diskutert på XDA, kan anbefale deg å ta en titt på disse trådene for videre lesning: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2288668 http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2406925 Interessant og takk for linker. Vurderer selv å reklamere over påsken. Tenkte først å dele problemet her på forumet. Lenke til kommentar
Kong_Sverre Skrevet 6. april 2014 Forfatter Del Skrevet 6. april 2014 (endret) Har ikke undersøkt dette skikkelig før nå Endret 6. april 2014 av Sverrehh Lenke til kommentar
rullestol Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 (endret) Veldig tydelig på samtlige av bildene du la ut, tror du vil ha NULL problem med å få en reklamasjon på det der Så er det bare å håpe på at telefonen du får tilbake fungerer Fryktelig synd at HTC kjører samme kamera i M8, selv uten fokusproblemer er oppløsningen hakket for dårlig. EDIT: Hvis du i tillegg har bilde fra dag 1 burde det være en krystallklar reklamasjon Endret 6. april 2014 av rullestol Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 (endret) Hvorfor i all verden har du ikke reklamert tidligere hvis problemet har vært der fra dag én? Hvis du argumenterer det, så kan selger avvise reklamasjonen fordi du ikke har reklamert innen rimelig tid. Endret 6. april 2014 av Mr D 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Innen rimelig tid er iht. rettspraksis i Norge 3 mnd etter at du burde oppdaget det. Så jeg ville nok ikke snakket veldig høyt om at det har vært slik i 9 mnd... Av bildene ser det ut til at ett eller flere linseelementer ligger skjevt. Selv er jeg ganske så fornøyd med kamera på M7. Er jo helt fantastisk i tussemørket og innendørs. Sjelden jeg har behov for å skrive ut bilder i A4, så oppløsningen er mer enn god nok for meg. Foretrekker færre pixler hvis det gir meg mer lysfølsomhet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Foretrekker færre pixler hvis det gir meg mer lysfølsomhet. Hvis du foretrekker mer lysfølsomhet bør du velge noe med større optisk lysåpning. Jo større "hullet" er jo mer lys fanger det per tidsenhet. Objektivet i telefonkameraer har en brennvidde som korelerer godt med sensorstørrelsen slik at man får omtrent samme bildeutsnitt fra telefonkamera med ulik sensorstørrelse. Blenderverdien ligger ofte rundt f/2,0 selv om sensorstørrelsen varierer. Det betyr at du bør velge en telefon med stor sensor for å få stor optisk lysåpning. Antall piksler lyset fordeles ut over har veldig lite å si for lysfølsomheten. HTC One M7/M8 har omtrent samme størrelse på lysåpningen som de fleste konkurrentene og har derfor omtrent samme lysfølsomhet. Noen unntak finnes likevel: Sony Xperia X1/Z2 har betydelig større lysåpning. Det samme har Nokia Lumia 1020. Disse fungerer bedre i både dårlig og godt lys. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå