Sokkalf™ Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 (endret) Hitachi-diskene er kjappe. Byttet imidlertid mine ut med WD Red (6 av dem i raidz2 nå). De leverer også brukbar hastighet, men den største forskjellen er at de er MYE kjøligere, og tilnærmet lydløse i forhold til Hitachi-diskene. De gamle diskene lå på over 50 grader, opp mot 60 med litt aktivitet på dem.. mens de nye for det meste ligger på under 40 grader. Hitachi-diskene mine er forøvrig 2010-modell 2TB, mulig det har skjedd bedring her siden dengang. Edit: Ja, det var/er vifte på diskene. Endret 8. april 2014 av Sokkalf™ Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. april 2014 Forfatter Del Skrevet 8. april 2014 (endret) Hmm, det er ikke så mange nettbutikker som fører Hitachi. Ser at bl.a. Proshop og Multicom fører dem. Hitachi Ultrastar 7K4000 3 TB så litt interessant ut, men den er dyr. Ser ut til å ligge i samme segment som WD RE Enterprise og Seagate Constellation, som jeg også vurderer opp mot WD Red. Endret 8. april 2014 av stigfjel Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 Tenkt til å kjøre ZFS? Isåfall kan jo en L2ARC med SSD være en løsning som kan hjelpe litt på ytelsen på en VM-datastore selv om diskene ikke er speedy gonzales. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. april 2014 Forfatter Del Skrevet 8. april 2014 (endret) Tenkt til å kjøre ZFS? Isåfall kan jo en L2ARC med SSD være en løsning som kan hjelpe litt på ytelsen på en VM-datastore selv om diskene ikke er speedy gonzales. Dagens filserver kjører allerede ZFS, og har gjort det i 6 år (bruker Solaris 10), så har god erfaring med det (i sin tid satte jeg også opp en lagringsløsning m/ backup basert på ZFS for en bedrift). Men jeg tenkte å sette opp dedikert lagring med NAS denne gangen, og dele ut datastores via iSCSI. Endret 8. april 2014 av stigfjel Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 Tja, med de kravene du har er det kanskje(sikkert!) billigere å bygge et ZFS "NAS" selv enn å kjøpe noe ferdig. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. april 2014 Forfatter Del Skrevet 8. april 2014 (endret) Tja, med de kravene du har er det kanskje(sikkert!) billigere å bygge et ZFS "NAS" selv enn å kjøpe noe ferdig. Joda, har tenkt i de baner også. En billig løsning er rett og slett å bare kjøpe disker, og så bytte ut de diskene jeg har en for en til alle diskene er byttet. Ja, vet jeg er kravstor. Man blir gjerne det når man selv jobber i IT-bransjen og er vant med server-HW. Edit: problemet med å gå for et "NAS" selv er at man da plutselig også må tenke på HW og OS for serveren i tillegg til det som spesifikt går på lagring. Endret 8. april 2014 av stigfjel Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 (endret) Hmm, det er ikke så mange nettbutikker som fører Hitachi. Ser at bl.a. Proshop og Multicom fører dem. Hitachi Ultrastar 7K4000 3 TB så litt interessant ut, men den er dyr. Ser ut til å ligge i samme segment som WD RE Enterprise og Seagate Constellation, som jeg også vurderer opp mot WD Red. Dustinhome fører også HGST http://www.dustinhome.no/group/22142/s-ata-3-5/?filters=m_hitachi--(hgst) Jeg bruker WD Red i min server(vektla blant annet støy), men jeg har hørt mye bra om Hitachi 7K4000 og 7K3000 serien. Endret 8. april 2014 av Uderzo Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 En NAS med masse disker er ikke så stille uansett, hitachi leverer der det teller,nemlig på stabilitet. AtW Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. april 2014 Forfatter Del Skrevet 8. april 2014 (endret) En NAS med masse disker er ikke så stille uansett, hitachi leverer der det teller,nemlig på stabilitet. AtW Det er sant. Og filserveren bråker ikke så alt for mye den heller, selv med en 15K SCSI-disk som systemdisk. Har heldigvis en bod jeg kan la den stå i. Men på den andre siden, lysten til å bruke masse tid på å bygge, og kanskje spare noen hundrelapper er ikke like stor som det den engang var. Og da kan det være fristende å kjøpe en lagrings-appliance hvor man slipper alt det styret der. Har ikke bygd på mange år, sist gang var for 6 år siden da jeg bygde nåværende filserver og multimediaboks. Og de lever fremdeles. Edit: en annen ting er at jeg kan bruke en rabattkode på en nettbutikk, og de selger ikke Hitachi, men WD og Seagate. Endret 8. april 2014 av stigfjel Lenke til kommentar
sogndal94 Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 (endret) Liten funfact: Dei som har erfaringar med "eldre" hitachi diskar ikkje må sjå på HGST diskar fordi det er kun WD Diskar, og har ingen ting med den disknane som var under namnet til hitachi. Toshiba eiger no hitachi. http://www.anandtech.com/show/5635/western-digital-to-sell-hitachis-35-hard-drive-business-to-toshiba-complete-hitachi-buyout Så vidt eg veit er 4000 serien til HGST rebranda WD diskar. og DT serien til toshiba er 3000 serien til hatachi. om dykk ser på litt eldre batch av toshiba diskane vil dykk sjå hatachi merket. http://www.proshop.no/Harddisk/Toshiba-DT01ACA-3TB-2376750.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite Endret 8. april 2014 av sogndal94 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 Liten funfact: Dei som har erfaringar med "eldre" hitachi diskar ikkje må sjå på HGST diskar fordi det er kun WD Diskar, og har ingen ting med den disknane som var under namnet til hitachi. Toshiba eiger no hitachi. http://www.anandtech.com/show/5635/western-digital-to-sell-hitachis-35-hard-drive-business-to-toshiba-complete-hitachi-buyout Så vidt eg veit er 4000 serien til HGST rebranda WD diskar. og DT serien til toshiba er 3000 serien til hatachi. om dykk ser på litt eldre batch av toshiba diskane vil dykk sjå hatachi merket. http://www.proshop.no/Harddisk/Toshiba-DT01ACA-3TB-2376750.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite Det tror jeg ikke er riktig, for det første om de første diskene i 4000-serien omtrent samtidig som oppkjøpet ble kjent, mao for tidlig til å være en rebrand, for det andre er ikke ytelsen lik som noen av WDs modeller, for det tredje er oppsettet på kretskort o.l- "typisk HGST" og ikke slik WD pleier å gjøre det. AtW 1 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. april 2014 Forfatter Del Skrevet 12. april 2014 Har sett litt på priser og det drar seg til ganske raskt. Tviler faktisk på at det lønner seg rent prismessig å bygge en lagrings-PC fremfor å kjøpe et NAS-kabinett. Noen anbefalinger? Ser ut til at jeg bør fremskynde kjøpet av lagring, filserveren begynner å fuske. Har måttet boote den oftere og oftere den siste tiden. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Har sett litt på priser og det drar seg til ganske raskt. Tviler faktisk på at det lønner seg rent prismessig å bygge en lagrings-PC fremfor å kjøpe et NAS-kabinett. Noen anbefalinger? Ser ut til at jeg bør fremskynde kjøpet av lagring, filserveren begynner å fuske. Har måttet boote den oftere og oftere den siste tiden. Jeg kom tik motsatte konklusjoner av deg, men det er en stund siden, har du ett eksempel på noen aktuelle ferdige NAS-løsninger med omtrentlig pris? Så er det litt lettere å komme med råd. AtW Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. april 2014 Forfatter Del Skrevet 12. april 2014 Her er noen eksempler: Synology DS412+ Synology DS1513+ Asustor AS-606T Synology DS414 Har vel ikke konkludert, men jeg føler at terskelen for å bygge en lagrings-PC fra scratch er langt høyere nå enn tidligere. I så fall fokuserer jeg heller på å evt. bygge en hypervisor, holde det enkelt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Med så få disker så er jeg enig i prisbetraktningene dine ja, da blir det å vurdere hvor mye du vil betale for ekstra ytelse og funksjonalitet. AtW Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. april 2014 Forfatter Del Skrevet 12. april 2014 Med så få disker så er jeg enig i prisbetraktningene dine ja, da blir det å vurdere hvor mye du vil betale for ekstra ytelse og funksjonalitet. AtW Jeg tenker meg nok en 4-6 disker. Filserveren jeg har hatt til nå har 4 disker montert (4x750 GB), effektivt 2 TB med raidz. Så eks. 4-6 disker på størrelse 3-4 TB vil bety en enorm kapasitetsøkning ift. hva jeg har i dag. Og noe særlig mer enn det har jeg ikke tenkt meg. De høyere NAS-modellene er rimelig funksjonsrike ift. prisen. Et par av de har til og med VAAI-støtte i VMware. Hvor mange disker trodde du jeg hadde tenkt å kjøpe (er nysgjerrig)? Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Vil det ikke være mye bedre å kjøpe et ATX kabinett med god diskplass, 6 - 10 disker hvor du enkelt kan bytte hovedkort, cpu, ram og slikt i fremtiden? Enn å bruke 5000kr på et lite NAS kabinett som du ikke "aner" hvordan vil være i fremtiden? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. april 2014 Forfatter Del Skrevet 16. april 2014 (endret) Vil det ikke være mye bedre å kjøpe et ATX kabinett med god diskplass, 6 - 10 disker hvor du enkelt kan bytte hovedkort, cpu, ram og slikt i fremtiden? Enn å bruke 5000kr på et lite NAS kabinett som du ikke "aner" hvordan vil være i fremtiden? Er litt usikker på hvorvidt man i det hele tatt tjener noe på det. Dessuten, ser at flere NAS-kabinetter har VAAI-støtte i VMware, noe som gjør det til en svært intelligent lagringsløsning for VMware-formål (har to bruksområder, både ren fillagring, men også datastore for VMware). VAAI-støtte er noe man gjerne ser på dyrere SAN-løsninger. To fordeler med det er blant annet tynnprovisjonering og mye bedre ytelse ved kloning av VMer. Så, ting som VAAI for VMware-bruk er ganske viktig. Det vet jeg, jobber også med VMware. Dessuten, er ikke så lysten på å bruke så fryktelig mye tid på å bygge. Så, av den grunn er et NAS i så fall meget aktuelt. VAAI FAQ Endret 16. april 2014 av stigfjel Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Synology DS1513+ om jeg skulle ha hatt en ferdigbygd nas for mitt bruk. Står ingenting om LACP men regner med dette med 4X nettverk Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. april 2014 Forfatter Del Skrevet 16. april 2014 (endret) Synology DS1513+ om jeg skulle ha hatt en ferdigbygd nas for mitt bruk. Står ingenting om LACP men regner med dette med 4X nettverk Har sett på den modellen. Men den koster nesten 7000 kr, og for en tusing ekstra får jeg 8 bay versjonen. Begge alternativene støtter også VAAI, i tillegg til DS412+, som også gjør det. Det store dilemmaet er hvor mange disker jeg evt. skal ha, forsåvidt også disktype. WD Red er et alternativ, men også WD SE/RE samt tilsvarende modeller fra Seagate er til vurdering. Det skal ikke være enkelt... Edit: joda, Link Aggregation er støttet (fra hva jeg forstår, 802.3ad, altså LACP). Endret 16. april 2014 av stigfjel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå