Gå til innhold

Ny serverløsning for hjemmet


Anbefalte innlegg

 

Vil det ikke være mye bedre å kjøpe et ATX kabinett med god diskplass, 6 - 10 disker hvor du enkelt kan bytte hovedkort, cpu, ram og slikt i fremtiden? Enn å bruke 5000kr på et lite NAS kabinett som du ikke "aner" hvordan vil være i fremtiden?

Er litt usikker på hvorvidt man i det hele tatt tjener noe på det. Dessuten, ser at flere NAS-kabinetter har VAAI-støtte i VMware, noe som gjør det til en svært intelligent lagringsløsning for VMware-formål (har to bruksområder, både ren fillagring, men også datastore for VMware). VAAI-støtte er noe man gjerne ser på dyrere SAN-løsninger. To fordeler med det er blant annet tynnprovisjonering og mye bedre ytelse ved kloning av VMer. Så, ting som VAAI for VMware-bruk er ganske viktig. Det vet jeg, jobber også med VMware. Dessuten, er ikke så lysten på å bruke så fryktelig mye tid på å bygge. Så, av den grunn er et NAS i så fall meget aktuelt.

 

VAAI FAQ

 

Hva koster et hovedkort som støtter disse tingene du ønsker? Er vel bare en Atom CPU i en sånn NAS, må vel komme langt med 2-4000kr for en server tilsvarende en slik NAS til 7000kr?

For prisen mellom egenbygd og NAS vil du jo få 3-4 4TB disker!

 

Og det kan ikke ta lang tid å sette sammen en server, så om du har litt IT kunnskaper, så går det i løpet av en time.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva koster et hovedkort som støtter disse tingene du ønsker? Er vel bare en Atom CPU i en sånn NAS, må vel komme langt med 2-4000kr for en server tilsvarende en slik NAS til 7000kr?

 

For prisen mellom egenbygd og NAS vil du jo få 3-4 4TB disker!

 

Og det kan ikke ta lang tid å sette sammen en server, så om du har litt IT kunnskaper, så går det i løpet av en time.. :)

Altså, har bygd en del tidligere, så tviler ikke på at jeg vil klare det. Men, så er det det med tid. Og det er ikke bare tid til monteringen, men også det som går på oppsettet. Som sagt, skal både bruke boksen til ren lagring og datastore for VMware. Ønsker som sagt VAAI, og ser det er en del jobb å sette dette opp manuelt (ligger typisk i OS). Dette er en funksjon kraftigere NAS-løsninger støtter ut av boksen. Ønsker også hotswap. Og da begrenser det seg mtp. kabinett.

 

Edit: om det står en Atom eller Xeon CPU i kabinettet har egentlig ikke så mye å si for min del så lenge boksen har den funksjonaliteten jeg ser etter (iSCSI m/ VAAI, NFS, SMB, hotswap kabinett), og at den yter det den skal på lagringssiden (les/skriv, aksesstid).

 

Edit edit: Jeg har også sett på prisalternativer for selvbygg. Og det drar fort på seg. HK, CPU, RAM, PSU, kabinett, disker. Blir fort noen tusen, uansett. Så jeg vet ikke om det faktisk lønner seg. Så kommer jo alt arbeidet i tillegg.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Da hører det ut som du burde gå for en ferdigløsning, blir jo litt mer jobb når man skal ha hotswap også. Jeg kunne godt tenkt meg en sånn NAS, men er nok for gnien til å bruke så mye penger på noe jeg kan lage selv(jeg har alt utstyr stående i boda og da betyr ikke utseende så mye heller).

Lenke til kommentar

Da hører det ut som du burde gå for en ferdigløsning, blir jo litt mer jobb når man skal ha hotswap også. Jeg kunne godt tenkt meg en sånn NAS, men er nok for gnien til å bruke så mye penger på noe jeg kan lage selv(jeg har alt utstyr stående i boda og da betyr ikke utseende så mye heller).

Ja, for ikke å snakke om at hotswap er fordyrende på en hjemmesnekret løsning. I tillegg til selve hotswap-kabinettet blir det også et spørsmål om diskkontroller. Da er kanskje ikke den innebygde kontrolleren på hovedkortet bra nok lenger. Både ift. hotswap, men også på hva slags RAID man ønsker å benytte, og hvorvidt RAID-kontrolleren er støttet i det OSet man ønsker å kjøre (f.eks. er det en del innebygde kontrollere som har begrenset støtte for andre OS enn Windows). Funksjonsrike diskkontrollere kan fort dra opp prisen en god del. Så kommer konfigurasjon av OS oppå der. Det er mulig å få til VAAI på Linux. Men dette krever faktisk litt arbeid på oppsett. Ikke umulig for min del, er forholdsvis habil på Linux. Men det vil gå med tid. Og det er faktisk sånn at når man har med selvbygg å gjøre, så kommer det automatisk inn usikkerhetsmomenter, som f.eks. DOA på komponenter. Da må man feilsøke, deretter starte en returprosess. Med alt det jeg har som krav for en ny lagringsløsningen heller jeg mer og mer mot en NAS-boks der det jeg ønsker er støttet ut av boksen. Kommer jeg over det rette tilbudet tror jeg faktisk jeg kan spare tid OG penger ift. selvbygg. Det viktigste er tiden. Som deg er jeg heller ikke så opptatt av utseende, det viktige er hva slags funksjonalitet jeg får.

Lenke til kommentar

Når vi er inne på ferdig nas sjekk ut denne http://www.iwill.no/NAS+%25252F+HomeServer.430/Iwill+ecostor+Intel+Haswell+-+1-5+HDD.3025.html

 

Om den har hva du ønsker/trenger er en annen sak :)

Ser forsåvidt interessant ut, den. I hvert fall prisgunstig. Men, så var det det med støtte for VAAI, da. Dette er OS-avhengig, og det ser ut til at f.eks. FreeNAS har sine mangler der enda.

 

Har tenkt litt på dette i påsken, og har sirklet inn følgende oppsett:

- Synology DiskStation DS1513+ (har støtte for alle de tingene jeg ser etter)

- WD Red 4 TB NAS Harddrive, 6 stk (Vurderte WD SE/RE Enterprise samt Seagate Constellation, men disse kom dårlig ut prismessig ift. kvalitet)

 

Dette gir meg 12 TB effektiv lagring med RAID 6, med en disk i reserve. Her er det bare å plugge inn diskene, koble til strøm og nettverk og sette i gang med oppsettet, uten masse styr rundt (montering, OS-oppsett, diskoppsett og annen konfigurasjon). Jeg har også en rabattkode jeg kan bruke på en av de store nettbutikkene, så jeg sparer litt på det. Prisen kommer på rundt 15000 kr. Tipper jeg er klar til innkjøp i slutten av mai, da har jeg spart opp nok penger, uten å måtte røre bufferkontoen min. Får også igjen en slump penger på skatten, så dette blir knapt merkbart på noen måte. Og lagringsbehovet skal være godt dekket de nærmeste årene. Skulle det ikke være nok, vel, dette kabinettet støtter også to stk. tilleggskabinett (Synology DX513 Expansion Unit) som til sammen kan gi meg muligheter til å sette inn ytterligere 10 disker. Også dette kan gjøres relativt smertefritt.

Lenke til kommentar

Ett lite tips til på slutten her :)

 

Kjøp 1 2GB minnepenn av kvalitet og installer ESXi på den. Bruk Rufus til å legge inn image, boot fra minnepenn, installer hypervisor på samme minnepenn.

 

Fungerer ypperlig såfremt minnepennen er av noenlunde kvalitet.

 

Ryger minnepennen, gjør samme operasjon som over og Add to inventory de vm som allerede ligger på NAS.

Lenke til kommentar

Jepp, minnepenn eller SD-kort er et velkjent knep mtp. hypervisorer, så det har jeg aboslutt tenkt på. Vi har lenge kjørt samme prinsipp på jobben, servere som skal brukes som VMware hypervisorer får kun Flash-minne som lagring, typisk SD-kort. Så jeg kjøper verken en HDD eller SSD til hypervisoren min når den tid kommer.

 

Har tenkt å kjøpe et HK med KVM-funksjonalitet (enten vPro eller IPMI 2.0), så det tipper jeg kan gjøre meg i stand til å mounte et ISO-image og installere derfra. Er svært godt vant med iLO/DRAC fra før. Ellers kan jeg jo prøve din tilnærming.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...