Gå til innhold

media cable fail, HJELP!

Anbefalte innlegg

Hei, jeg satt og spilte wot, da det pluttselig hang seg opp, den frøs i 5 min, så gikk det bort. Men så skulle jeg søke etter taskmgr i start, og det funket ikke, så fikk jeg opp en blue screen, der det stod noe om harddrive error, er jo trossalt 3 år gammel pc. Så restartet den, men det kom bare starter windows, så slo den av, da kom dette opp: PXE-EGI-Media test failure,check cablePXE-MOF-Exiting PXE ROM

Har fikset dette tideligere på en annen pc, med og disable boot fra lan, men jeg har ikke noe slags disable her. Og i bios under boot alternativer finner jeg fdd, lan og cddvd rom. Altså ikke noe hdd alternativ. Ikke det at pcen er noe viktig for meg, men for moren min er det det, ligger jo tross alt bilder fra familie etc fra siste 8 årene på den. Jeg vet backup osv, prøvde og mase det inn men:/

Uansett takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det er viktige data så er det lurt å bare la PCen være skrudd av og ta den med til professjonelle (f.eks. IBAS). Jo mer du forsøker å fikse dette selv, desto større er sjansen for at noe data går tapt. Dersom det er harddisk-armen som er skadet og skraper ned i platene, vil et forsøk på å starte den bare føre til mer skade. Men det kan jo være andre feil som f.eks. kretskortet i harddisken, noe som kan virke sannsynlig siden BIOS ikke finner noe Harddisk.

De feilmeldingene du får skyldes nok at BIOS ikke klarer å boote fra harddisk og går videre til å forsøke nettverksboot.

Lenke til kommentar

Tror det er store muligheter for å redde dataene om du bare slår av maskinen med en gang og tar den med til proffesjonelle. Men som sagt, så kan mulighetene for å hente ut data bli betydelig redusert om du fortsetter å prøve på egenhånd.

Det jeg mente med armen er at du kan rissikere at armen har en skade som gjør at den skraper nedi platene som sviver flere tusen runder i minuttet. Hvis det er feilen så vil hvert sekund maskinen er påslått gjøre at stadig mer av dataene blir umulig å gjenopprette, også for de proffesjonelle.

Men hvis dataene ikke er så viktige at du vil betale noen for å gjenopprette de, så kan det hende det går å bytte kretskortet på harddisken med et identisk et. I såfall må du finne modellnummeret til harddisken. På noen harddisker er nok ikke det mulig grunnet kryptering (såkalte Selv Encrypting Drive), men det er nok mest vanlig på bedriftsrettede laptoper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...