Sheldon C Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Mhm, et lite dilemma her. Pappirer i forbindelse med Pensjonsordning, skal jeg legge disse i "Bank" eska, eller "Forsikring" eska? Det er jo på en måte en spareordning så jeg annser det på en måte som rett å sette dette i bank-eska, på en annen side omtales det ofte som "pensjonsFORSIKRING", hva tror dere? Bank/forsikring papirer kan makuleres etter noen år, men alt som har med pensjon skal jo gjennomgås når du nærmer deg pensjonsalderen. Opprett derfor egen eske for alt som er relatert til pensjon 1 Lenke til kommentar
Niram Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Glem folders og bruk tags, det er mitt tips. Ok, har hvertfall funnet ut at jeg ikke gidder begge deler. Det blir rett og slett for mye jobb. Skal teste tags da. Da har du bare ei gigantisk notebook du da? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Nei, jeg begynte å bruke folders i starten, og skifta til tags. En gang i blant tar jeg og søker på tags og slenger alle inni korrekt folder, men det er hovedsaklig fordi når jeg leter etter en note på telefonen gidder jeg sjelden å bruke tastaturet for å søke. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 29. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2014 (endret) Mhm, et lite dilemma her. Pappirer i forbindelse med Pensjonsordning, skal jeg legge disse i "Bank" eska, eller "Forsikring" eska? Det er jo på en måte en spareordning så jeg annser det på en måte som rett å sette dette i bank-eska, på en annen side omtales det ofte som "pensjonsFORSIKRING", hva tror dere? Bank/forsikring papirer kan makuleres etter noen år, men alt som har med pensjon skal jo gjennomgås når du nærmer deg pensjonsalderen. Opprett derfor egen eske for alt som er relatert til pensjon Godt forslag, da gjør jeg det. Endret 29. juli 2014 av Evelen! Lenke til kommentar
TMB Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Bump Alt scannes inn til PDF og lagres i arkivmapper sortert på bokstav, i Dropbox Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 24. januar 2015 Del Skrevet 24. januar 2015 (endret) Har litt av hvert, noe i perm, men prøver å få til scan på det viktige. Lagrer på dropbox i mapper stort sett. Men det er mye man kan kaste også. Er jo ingen hensikt i å ta vare på regninger betalt for ett år siden.Har en officejet pro 8610 som scanner hjemme. Bruker CAM scanner på android når jeg skal scanne timelister og diverse mens jeg er på jobb eller uten tilgang på scanner. Vannvittig bra kamera scan program. Gjør nesten alt skikkelig leselig og klart. Veldig lett å bruke også! Endret 24. januar 2015 av Phinex Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. januar 2015 Del Skrevet 24. januar 2015 Papir er noe _dritt_. Kvitteringer scannes inn så fort som mulig, stort sett via Evernote sin kamera app på telefonen. Og lagres i Evernote med to tagger, butikknavn og "kvittering". Notatet får tittelen til datoen varen ble kjøpt og navn på produktet eller produktene. Veldig lett å søke opp om behovet dukker opp, og veldig lett å søke opp gamle kvitteringer som skal slettes. Fakturaer pleide eg å arkivere i tre år etter at de var betalt. Det er det nå slutt på. Rett til markulering. 90% av fakturaene kommer via e-post/avtalegiro anyways. Resten av papirene eg føler det er viktig å ta vare på havner i hengemapper i en lagringsboks. Fungerer veldig bra så lenge eg er streng med meg selv på hva eg velger å beholde. Noen få av disse, som eg mistenker å få behov for når eg plutselig må, blir også scannet inn til Evernote. Dette inkluderer kopi av forsikringer, fødselsattest og lignende. Dette gjelder da private papirer. Papirer som omhandler jobb har egne rutiner _på jobb_, og selv om eg av og til må ha med noe hjem havner de fort tilbake der så eg slipper å ha de liggende hjemme. Papirer knyttet til hobbyer og private verv/interesser havner stort sett alltid i Evernote, tagget med kategori og emne. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Det er nok vanskelig å gjøre det ryddigere enn Evelen. Kanskje ikke alle som ønsker å se på et slikt arkiv hver dag (eller nesten hver dag). Selv har jeg sentrale papirer i skuffer rundt omkring, men jeg vet stort sett hva som er hvor. En egen skuffe fylles opp med betalte regninger og forsikringspapirer. Ideelt sett skal det ryddes opp der av og til, så ikke de siste regningene må presses ned i skuffa. En pekepinn er at åra fyker fort forbi etter hvert, og at papirer som var "rykende aktuelle" fort er 5-10 år gamle. En typisk ting er å ta vare på bruksanvisninger til PCer og mobiler som ikke lengre er i bruk. Etter hvert kan man også føle ansvar for å ta vare på papirene til eldre og/eller avdøde slektninger. En del velger kanskje å bevare gamle vitnemål, men velger stort sett bort andre papirer. Ser tydelig hvordan det har ballet på seg. Såvidt jeg vet eksisterer det ingen papirer etter oldemor og oldefar, men i de senere generasjonene har det virkelig vært en "papirfest" der hver person samlet seg opp en stor mengde papirer. For ikke å snakke om andre eiendeler. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 6. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2015 Vel. Da har jeg kommet til et dilemma. Som kjent har jeg blandt annet sortert pappirer i boksene "bank" og "forsikring". Jeg kommer nå til å bruke Gjensidige til både forsikring og bank. Fortsette Bank/Forsikring inndelingen eller lage egen mappe for Gjensidige? mhm Lenke til kommentar
*F* Skrevet 6. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2015 Greit digitalt, men nå snakker jeg fysiske bokser 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå