Minus Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 (endret) Hei! Etter å ha gjennomført nesten hele lærlingetiden (har fagprøve om en mnd) har jeg funnet ut at jeg vil prøve livet på sjøen. Slik jeg har forstått det, er kravene for å jobbe som skipselektriker: Fagbrev elektriker Eksamen skipselektrisk modul Sikkerhetskurs (IMO60?) Helseattest fra sjømannslege 3mnd effektiv fartstid Jeg regner selvsagt med å bestå fagprøven, og har samtidig meldt meg opp til eksamen i skipselektrisk modul. Hva gjør jeg når den også er bestått? Jeg har søkt etter stillingsannonser på finn.no og nav.no, men finner lite/ingenting som angår det å være assistent. Heller ikke mange stillinger som skipselektriker. Jeg har blitt fortalt at det er stor etterspørsel etter elektrikere på båt da mange har tatt turen over på rigger, men kan altså ikke finne så mange stillinger. Endret 6. april 2014 av Minus Lenke til kommentar
alfred2244 Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Hiv deg på telefonen til rederier og forklar situasjonen med en lur vri Selv i maritim/offshore sektoren er det enormt mange stillinger som aldri blir utlyst. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Hiv deg på telefonen til rederier og forklar situasjonen med en lur vri Selv i maritim/offshore sektoren er det enormt mange stillinger som aldri blir utlyst. Han må ha sikkerhetskurs (IMO 60 eller 80). Så må han også ha 6 mnd som Elektriker Assistent før han får ta over på egen hånd. Utdannelsen skal nå (i løpet av de neste årene) sertvifiseres igjen. Man må da løse setvifikat, og det blir da mere styr å komme seg på sjøen som elektriker, om man jobber på land. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 (endret) Hei! Etter å ha gjennomført nesten hele lærlingetiden (har fagprøve om en mnd) har jeg funnet ut at jeg vil prøve livet på sjøen. Slik jeg har forstått det, er kravene for å jobbe som skipselektriker: Fagbrev elektriker Eksamen skipselektrisk modul Sikkerhetskurs (IMO60?) Helseattest fra sjømannslege 3mnd effektiv fartstid Jeg regner selvsagt med å bestå fagprøven, og har samtidig meldt meg opp til eksamen i skipselektrisk modul. Hva gjør jeg når den også er bestått? Jeg har søkt etter stillingsannonser på finn.no og nav.no, men finner lite/ingenting som angår det å være assistent. Heller ikke mange stillinger som skipselektriker. Jeg har blitt fortalt at det er stor etterspørsel etter elektrikere på båt da mange har tatt turen over på rigger, men kan altså ikke finne så mange stillinger. Anbefaler deg EL6039 (tror jeg den het - husker ikke helt nå i farta, er mange år siden jeg tok den) som er den maritime elektriker eksamen. Ta den som privatsit, og så søker du rederier om assistentstillinger. Du bør også ta sikkerhetskurset på egen regning. De fleste rederier er gniene på å spandere sikkerhetskurs på folk som uansett forsvinner til rigg. Endret 7. april 2014 av Skipstrixy Lenke til kommentar
Minus Skrevet 8. april 2014 Forfatter Del Skrevet 8. april 2014 Ja, det med sikkerhetskurs høres klokt ut. Hva eksamen angår, tror jeg den har skiftet navn fra ele6039 til "skipselektrisk modul". Dette fordi man ikke lenger kan ta den på hvilken som helst videregående skole, men må ta den gjennom ett av de maritime opplæringskontorene. Har du noen anbefalinger i forhold til rederi? Jeg bor på nordvestlandet, så det er en del i nærheuå velge i. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 (endret) Ja, det med sikkerhetskurs høres klokt ut. Hva eksamen angår, tror jeg den har skiftet navn fra ele6039 til "skipselektrisk modul". Dette fordi man ikke lenger kan ta den på hvilken som helst videregående skole, men må ta den gjennom ett av de maritime opplæringskontorene. Har du noen anbefalinger i forhold til rederi? Jeg bor på nordvestlandet, så det er en del i nærheuå velge i. Det er stort sett det samme folk klager på over alt når det gjelder rederier, så jeg har ingen spesielle anbefalinger til deg. Før jeg begynte på rigg jobbet jeg i et Stavanger-basert rederi (bor selv på nordvestlandet). Du bør søke alle rederier du kommer over, uansett hva folk anbefaler deg eller ikke! Du vil uansett ikke stå i en situasjon hvor du bare kan "velge å vrake" blandt rederier, slik du vil selv - da det finnes (tro meg) ekstreeemt mange som ønsker seg offshore fortiden. Det taes inn lite Elektriker Assistenter i disse dager.. Så google norske rederier, så søker du til alt du finner. Om du får en assistentstilling er du heldig uansett hvor du havner hen :-) Eventuelt; Østensjø Solstad DOF Simon Møkster SIEM Farstad Shipping Havila Shipping Island Offshore Olympic Offshore Bourbon Eidesvik Alle disse er gode kandidater,. Endret 10. april 2014 av Skipstrixy 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå