Gå til innhold

Mulig og få tilbakebetalt skatt med en gang?

jo4ch1m

Anbefalte innlegg

Har betalt 50% skatt i hele år selvom det har stått at jeg har betalt 0% på lQnnslippen min. Jeg har jo regnet med at jeg automatisk har levert inn et skattekort ettersom det nå er elektronisk i tillegg til at det stod 0% på alle lQnnsslippene mine i år.

Jeg har jo selvsagt merket at lQnnen min har vært lavere, men den ene måneden var det noen timer som ikke hadde blitt fQrt og jeg regnet med at dette kanskje var problemet de andre månedene men det viser seg nå at jeg har betalt rundt 9000,- i skatt i år. Lurer på om det er mulig og få dem tilbake nå istedenfor og vente helt til neste år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå på sidene til Skatteetaten, fyll inn infoen fra siste lønnsslipp, og du vil bli trukket tilsvarende mindre resten av året slik at du går ca i null i 2014. Dermed får du "tilbake" pengene iløpet av resten av året.

Lenke til kommentar

Gå på sidene til Skatteetaten, fyll inn infoen fra siste lønnsslipp, og du vil bli trukket tilsvarende mindre resten av året slik at du går ca i null i 2014. Dermed får du "tilbake" pengene iløpet av resten av året.

Har frikort*

Lenke til kommentar

Det finnes to måter å gjøre det på.

Den ene, som er beskrevet, går ut på at du søker om nytt skattekort for resten av året og oppgir hvor mye skatt du har trukket. Skattekontoret kan da frita deg for forskuddstrekk resten av året hvis det er klart mest sannsynlig at du ikke vil tjene nok til å måtte betale mer i skatt.

Den andre er å søke om skatterefusjon hos din arbeidsgiver (for inneværende termin, mars-april) og/eller kemneren (for tilbakelagt termin, januar-februar). Arbeidsgiver kan det hende er fleksibel, men kemneren lar deg bare få igjen pengene hvis det er sterkt urimelig at du må vente til skatteoppgjøret neste år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...