Helene R Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Hei, Skal kjøpe meg kamera og vurderer Canon EOS 600D. Jeg er nybegynner, men har vært litt borti speilreflekskameraer tidligere. Spørsmålet er om jeg bør velge 600D. Jeg har hørt mye bra om dette kameraet, i tillegg er prisen overkommerlig. Nikon D5100 er vel noe tilsvarende, men dette kameraet har jeg ikke hørt noe særlig om. Noen som har noen erfaringer? Jeg ønsker også å kjøpe en fastlinse, og vet Canon har en rimelig 50mm. Hva bør jeg gå for? Er det evt noen andre modeller/merker? Jeg kan strekke meg litt på pris ift 600D. Tusen takk for hjelp Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Om du skal velge Canon eller Nikon er omtrent som å velge mellom røde epler eller grønne epler. Velg den du liker... Objektiv med fast brennvidde liker jeg, men du bør være sikker på at du treffer sånn omtrent på brennvidde/bildevinkel. En 50mm på APS-C sensor oppfattes av mange som litt trang til generell fotografering, men kan være nesten perfekt til portrett. En 35mm kan være et bedre valg som dekker flere muligheter. Andre merker? Tja, jeg vil jo peke på Fuji X-T1 fordi jeg syns det ser meget bra ut, men det er jo ikke sikkert du syns det samme...:-) Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Hvilken pris er det evt. snakk om for 600D? Jeg kjøpte det (nytt!) for 2990 for omtrent nøyaktig et år siden. Veldig fornøyd med kameraet, forøvrig. Lenke til kommentar
Trøttingen Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Hei, Skal kjøpe meg kamera og vurderer Canon EOS 600D. Jeg er nybegynner, men har vært litt borti speilreflekskameraer tidligere. Spørsmålet er om jeg bør velge 600D. Jeg har hørt mye bra om dette kameraet, i tillegg er prisen overkommerlig. Nikon D5100 er vel noe tilsvarende, men dette kameraet har jeg ikke hørt noe særlig om. Noen som har noen erfaringer? Jeg ønsker også å kjøpe en fastlinse, og vet Canon har en rimelig 50mm. Hva bør jeg gå for? Er det evt noen andre modeller/merker? Jeg kan strekke meg litt på pris ift 600D. Tusen takk for hjelp Har selv Nikon D5100, og er godt fornøyd... Her er en sammenligning: http://snapsort.com/compare/Canon-600d-vs-Nikon-D5100 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Ville ikke lagt så stor vekt på at 600D tilsynelatende overkjøres i den snapsort-testen. Har sammenlignet 600D mot D5100 (kjenner en som har D5100), og merket ikke rare forskjellen på bildekvaliteten. Syns derimot 600D sine knapper og menysystem var mye mindre knotete. 1 Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Er det evt noen andre modeller/merker? Jeg kan strekke meg litt på pris ift 600D. Tusen takk for hjelp Det beste kameraet på markedet innenfor det du lurer på er Pentax K-50. Det er værtett og tåler regn i motsetning til de du kikket på. Det er spesifisert til å tåle kuldegrader og det har innebygd bildestabilisering som gjør at en får skarpere bilder. Det har også en god og lys søker i ekte prismeglass og har 100% dekning slik at du får sett _alt_ det du tar bilde av. Lenke til kommentar
Helene R Skrevet 6. april 2014 Forfatter Del Skrevet 6. april 2014 Jeg har ikke sett det så billig som 2990. Det hørtes ut som et kupp! Det ligger rundt 3800 inkl en 18-55mm. Jeg er enig i at 50mm kan være litt i smaleste laget, skal se nærmere på 35mm. Jeg har ikke sett det så billig som 2990. Det hørtes ut som et kupp! Det ligger rundt 3800 inkl en 18-55mm. Jeg er enig i at 50mm kan være litt i smaleste laget, skal se nærmere på 35mm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå