Jopri Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 HeiJobber i et firma hvor vi må ha en rekke kurs for å jobbe. Noen må tas før du starter å jobbe, mens andre må tas innen en viss tid ansatt osv.Bedriften sier åpenlyst at budskjettene er stramme, og at de rett og slett ikke har råd til å betale kurs for alle, og dette har jeg sympati for.Det de nå gjør er at de sier at ansatte må betale en "egenandel" på kurset, for å dekke utgiftene. Hadde man tatt kurset privat så hadde det vært over dobbelt så dyrt igjen som hva bedriften krever, så sånn sett så "sparer" vi jo penger.I tillegg får vi ikke lønn for tiden vi er på kurset. Og kurset må jo bli tatt pga at de er lovpålagt. Jeg har ikke tenkt å være rasshøl, men jeg lurer på om bedriften egentlig har lov til dette?Har de lov til kreve at arbeidstaker skal på et lovpålagt kurs, og at han da må betale for kurset delvis selv?I kontrakt så står det: Arbeidstaker er forpliktet til å delta på de kurs som er lovpålagt og som selskapet ellers finner nødvendig for tjenesten.Det står ingenting om hvem som må betale for kurset etc.Takk for alle svar! Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Arbeidsgiveren kan pålegge det du skal gjøre innenfor arbeidstiden innenfor ansettelseskontraktens rammer og da skal du ha lønn. Utenfor arbeidstiden har du fri. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 BTW, så er det lurt å være organisert og ha en arbeidstakerorganisasjon å støtte seg til Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Dersom bedriften ikkje har økonomi til å gi de ansatte lovpålagte kurs så har ikkje bedriften livets rett i utgangspunktet. Ting bedriften pålegger deg å gjøre skal gjøres i betalt arbeidstid, og bedriften skal betale alle kostnader. Noe annet er uakseptabelt. Finn deg en seriøs bedrift å jobbe for. 5 Lenke til kommentar
3irik Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 Jeg hadde aldri gått med på å jobbe for noen som krevde noe av meg uten å betale meg for det. Den tiden du er i arbeidsgivers tjeneste er tid du skal ha betalt for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå