V?rbris Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Skal si meg enig i at det hadde gått raskere med aktiv dødshjelp, men nøyer meg med å forsvare passiv dødshjelp når det gjelder partiet Venstre: http://www.nrk.no/norge/feige-politikere-preger-debatten-1.11651736 Passiv i den forstand at man går forbi deres valgstand, kaster deres valgkamp brosjyrer og gir blanke i å stemme på partiet ved kommune, fylke og Stortingsvalg. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Alle partier er vel feige og vil ikke ta opp kontroversielle saker? Venstre er vel ikke verre enn andre? 9 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 (endret) Jeg forstår ikke hva du mener er såpass galt med partiet, for dette brydde du det ikke med å nevne. Hva er hensikten din med innlegget da? Kunne du heller forklare hva du misliker så sterkt her? Endret 6. april 2014 av Gjest Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Venstre ønsker å kutte i velferdgoder? Musikk i mine ører. Ikke at jeg liker Rotevatn noe særlig, men her kommer han jo med gode forslag. Aktiv dødshjelp er stort sett bra. Bort med AFP og et håpløst pensjonsystem som vi alle vet ikke er bærekraftig. Kutt i sykelønn. Hvorfor i alle dager skal man få full lønn for å ikke jobbe? Men i retrospektiv så ser jeg at fyren skal gi ut bok. Da er det jo greit med litt gratis markedsføring blandet med ett par populistiske saker. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Boikotte et politisk parti..? Er det ikke bare å stemme på noen andre, da? 2 Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Venstre er det "nye" FrP, til forskjell at de gjør ansvarlige vurderinger. Kutt i sykelønn er et dristig og nødvendig forslag. Utrolig at FrP i regjering går imot dette. FrP kommer til å bli marginalisert, og velgerne finne veien til Venstre. Norges modigste parti. 2 Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Kutt i sykelønn. Hvorfor i alle dager skal man få full lønn for å ikke jobbe? Slik at man har råd til å være hjemme og bli frisk. Jeg vet at høyresida har vanskelig for å forstå dette, men folk blir ikke syke med vilje, og det å kutte sykepengene deres vil ikke gjøre at folk blir sykere sjeldnere, tvert imot. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Kutt i sykelønn. Hvorfor i alle dager skal man få full lønn for å ikke jobbe? Slik at man har råd til å være hjemme og bli frisk. Jeg vet at høyresida har vanskelig for å forstå dette, men folk blir ikke syke med vilje, og det å kutte sykepengene deres vil ikke gjøre at folk blir sykere sjeldnere, tvert imot. Man har råd til å være hjemme og bli frisk selv om man går ned til f.eks 80% av lønna. Da har man også et økonomisk incentiv til å bli frisk igjen. Det ville også gitt en mykere overgang til dagpenger om man er syk veldig lenge. Nå er det slik at du får 100% når du er syk, og etter ett år når du ikke lenger har krav på sykepenger går man ned til 66%. Gjerne dokumenter påstanden din om at kutt i sykepenger vil føre til mer sykdom, for det har jeg ikke særlig tro på. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Slik at man har råd til å være hjemme og bli frisk. Og da må du ha full lønn? Norge er visstnok det eneste landet i verden hvor dette er nødvendig? Hvordan kan det ha seg at en med månedlig inntekt på 30 000 klarer seg med det i sykeperioden, mens en med 60 000 ikke har råd til å bli hjemme? Og selvstendig næringsdrivende og frilansere får ingenting de første 16 sykedagene. Hvis de ikke har egen forsikring betalt av egen lomme. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Kutt i sykelønn. Hvorfor i alle dager skal man få full lønn for å ikke jobbe? Slik at man har råd til å være hjemme og bli frisk. Jeg vet at høyresida har vanskelig for å forstå dette, men folk blir ikke syke med vilje, og det å kutte sykepengene deres vil ikke gjøre at folk blir sykere sjeldnere, tvert imot. Det er ikke slik at arbeidsevne deles inn binært i "syk/ikke syk". Vi har ekstremt høyt sykefravær her i landet (sammenlignet med andre land), til tross for at vi har svært god helse etter alle målestokker. En åpenbar forklaring på det er at vi har full lønn fra første sykedag, endatil uten legeerklæring overhodet for 10+ dager i året. Det får helt åpenbart utslag når man vurderer hvor nedsatt arbeidsevnen faktisk er. Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Da har man også et økonomisk incentiv til å bli frisk igjen. Så du mener det er en bevisst prosess? Tror du mange kommer til å skynde seg å bli friske fordi de vil ha penger? Det er ikke slik at arbeidsevne deles inn binært i "syk/ikke syk". Vi har ekstremt høyt sykefravær her i landet (sammenlignet med andre land), til tross for at vi har svært god helse etter alle målestokker. En åpenbar forklaring på det er at vi har full lønn fra første sykedag, endatil uten legeerklæring overhodet for 10+ dager i året. Det får helt åpenbart utslag når man vurderer hvor nedsatt arbeidsevnen faktisk er. Da ville jeg heller tatt tak i problemet med at folk sykemelder seg selv om de er friske. Å fjerne sykepengene til mennesker som faktisk er syke synes jeg blir å angripe problemet i feil ende. De som utnytter systemet kommer til å fortsette med det på en ny måte, mens de som faktisk er syke blir skadelidende. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Kutt i sykelønn. Hvorfor i alle dager skal man få full lønn for å ikke jobbe? Slik at man har råd til å være hjemme og bli frisk. Jeg vet at høyresida har vanskelig for å forstå dette, men folk blir ikke syke med vilje, og det å kutte sykepengene deres vil ikke gjøre at folk blir sykere sjeldnere, tvert imot. Det er ikke slik at arbeidsevne deles inn binært i "syk/ikke syk". Vi har ekstremt høyt sykefravær her i landet (sammenlignet med andre land), til tross for at vi har svært god helse etter alle målestokker. En åpenbar forklaring på det er at vi har full lønn fra første sykedag, endatil uten legeerklæring overhodet for 10+ dager i året. Det får helt åpenbart utslag når man vurderer hvor nedsatt arbeidsevnen faktisk er. Er det korttidsfraværet som er så høyt i norge? Og å måtte ha legeerklæring for alt mulig rart er heller ikke nødvendigvis så lønnsomt, det beslaglegger masse unødvendig tid i helsevesenet. AtW Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Kutt i sykelønn. Hvorfor i alle dager skal man få full lønn for å ikke jobbe? Slik at man har råd til å være hjemme og bli frisk. Jeg vet at høyresida har vanskelig for å forstå dette, men folk blir ikke syke med vilje, og det å kutte sykepengene deres vil ikke gjøre at folk blir sykere sjeldnere, tvert imot. Det er ikke slik at arbeidsevne deles inn binært i "syk/ikke syk". Vi har ekstremt høyt sykefravær her i landet (sammenlignet med andre land), til tross for at vi har svært god helse etter alle målestokker. En åpenbar forklaring på det er at vi har full lønn fra første sykedag, endatil uten legeerklæring overhodet for 10+ dager i året. Det får helt åpenbart utslag når man vurderer hvor nedsatt arbeidsevnen faktisk er. Er det korttidsfraværet som er så høyt i norge? Og å måtte ha legeerklæring for alt mulig rart er heller ikke nødvendigvis så lønnsomt, det beslaglegger masse unødvendig tid i helsevesenet. AtW Det kommer en vanvittig populær egenmelding nå på Lørdag/Søndag/Mandag kan jeg tenke meg. - Har fått influensa, ses over Påske. Ja, den er høy, ja den er dyr og ja den er stort sett fullstendig unødvendig. Har ikke du erklæring i fra legen burde du ikke få lønn. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Det er gjort undersøkelser som viser at om man kutter kompasasjonen for korttidsfravær så synker fraværet med omtrent like mye. Kutter man da til f. eks. 80 % vil bare 80 % av de som tar det ut i dag bruke det. Så at fraværet øker er en påstand bygget på det motsatte av forskning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 (endret) Da har man også et økonomisk incentiv til å bli frisk igjen. Så du mener det er en bevisst prosess? Tror du mange kommer til å skynde seg å bli friske fordi de vil ha penger? Mange sykdommer kan kortes ned med innsats fra den som er syk ja. Men jeg tror det foregår veldig mye misbruk av sykemeldinger i Norge. Hvem er det som får en sykemelding på 2 uker på grunn av virus eller annen årsak men blir frisk etter 1 uke og velger å troppe opp på jobb før sykemeldinga er over. Bare se på egenmeldinger. Har jobbet i en bedrift med rundt 100 ansatte. Hvorfor er det slik at når noen ble syke så trengte de alltid nøyaktig 3 dager på å bli friske, det var selvfølgelig fordi de kunne ta tre dager før man måtte gå til legen for å få sykemelding. Samme med sykmeldinger. Det skjedde en gang i min bedrift at en kom tilbake på jobb før en sykemelding gikk over. De andre ansatte kalte han en kiss ass, og det sier veldig mye om holdninger. Jeg mener det burde være et økonomisk skille på å være på jobb og ikke på jobb, uansett årsak. Det er jo slik på alt annet en sykepenger idag. Endret 7. april 2014 av Kron Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Mange sykdommer kan kortes ned med innsats fra den som er syk ja. Jeg skjønner ikke hvordan du kan mene noe sånt. Skal man ved egeninnsats få kroppen til å helbredes fortere? Kan du ikke fortelle meg nøyaktig hvordan man får til det, så slipper jeg å gå forkjøla så lenge neste gang. Hva resten av innlegget ditt angår, så omhandler det en helt annen problemstilling, nemlig misbruk av systemet. Jeg mener dette er et problem man kan få kontroll med på helt andre måter enn å tvinge syke mennesker til å jobbe fordi de ikke har råd til å være borte fra jobb. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Mange sykdommer kan kortes ned med innsats fra den som er syk ja. Jeg skjønner ikke hvordan du kan mene noe sånt. Skal man ved egeninnsats få kroppen til å helbredes fortere? Kan du ikke fortelle meg nøyaktig hvordan man får til det, så slipper jeg å gå forkjøla så lenge neste gang. Jeg gjentar: "Syk" og "frisk" er ikke de to kategoriene som finnes, det er en glidende overgang hvor man på ett eller annet punkt på skalaen bestemmer seg for at nå kan jeg ikke gå på jobb. Hvor det punktet er vil påvirkes av sykelønnsordningen. Mener du at vi i Norge er dobbelt så syke som de er i Sverige, Nederland, England og Danmark? Disse landene har ca. sammenlignbart sykefravær, mens vi har ca. dobbelt så høyt. Hva kommer dette av, mener du? Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Det er nå litt morro at det skal kuttes for oss som jobber på velferd, mens mange penger skal brukes på de som ikke tjener norge i vesentlig grad. Så har man f.eks omskjæring som staten skal støtte økonomisk og med det gi signalet om at det er greit å gjøre på et barn. Så der skal foreldrenes meninger/tro veie høyere enn barnets ve og vel - stikk i strid med goder fra samfunnet - da skal barnet gå forran. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Mener du at vi i Norge er dobbelt så syke som de er i Sverige, Nederland, England og Danmark? Disse landene har ca. sammenlignbart sykefravær, mens vi har ca. dobbelt så høyt. Hva kommer dette av, mener du? Selv om det er flere faktorer her, er nok en at arbeidstakere i land med dårlig velferd går på jobb til tross for at de er syke. Rett og slett fordi det ansees som et mindre onde enn tapte inntekter. Nettopp det gjør det problematisk med drastiske kutt i sykelønnen - vi risikerer at folk er umoralske "andre veien", og går syke på jobb for pengenes skyld. Med det øker smittefaren, og dermed også antallet sykemeldte. Kanskje ikke så mye billigere for staten likevel? For bedriftene blir det trolig langt dyrere. Når det er sagt, noe lavere sykelønn (90 prosent?) er kanskje ikke så dumt - transportutgifter er jo som oftest en del av arbeidsdagen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 (endret) Mange sykdommer kan kortes ned med innsats fra den som er syk ja. Jeg skjønner ikke hvordan du kan mene noe sånt. Skal man ved egeninnsats få kroppen til å helbredes fortere? Kan du ikke fortelle meg nøyaktig hvordan man får til det, så slipper jeg å gå forkjøla så lenge neste gang. Det er mye man kan gjøre for å være mer motstandsdyktig mot forkjølelse. Men om du først har fått det er det ikke mye man kan gjøre. Men en ting som er sagt om forkjølelse er at det ikke hjelper å holde senga. Du kan like gjerne gå på jobb med forkjølelse uten at det er fare for verken liv eller utvidet sykdom. http://www.klikk.no/helse/doktoronline/forkjolelse/article888896.ece Om du vil ha et eksempel på en sykdom som kan kortes ned med innsats fra den syke er vond rygg et godt eksempel. 10% av alle sykemeldinger er på grunn av vond rygg. Spesialister på rygg oppfordrer de med vond rygg å gå tilbake på jobb. Egentrening er også viktig når det gjelder vond rygg. http://www.nrk.no/trondelag/pa-jobb-med-vond-rygg-1.8093897 Hva resten av innlegget ditt angår, så omhandler det en helt annen problemstilling, nemlig misbruk av systemet. Jeg mener dette er et problem man kan få kontroll med på helt andre måter enn å tvinge syke mennesker til å jobbe fordi de ikke har råd til å være borte fra jobb. Hvilke måter tenker du på da? Hvordan kan folk ikke ha råd til å være borte fra jobb med en 80% utbetaling? Mener du at uføretrygdede burde bli beregnet med 100% fra tidligere lønn? Eller er det bare de korttidssyke du bryr deg om? Endret 8. april 2014 av Kron Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå