Playmofetish Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Kjører WD Raptor (s-ata) på mitt Asus A7N8X Deluxe-hovedkort, og er fornøyd som bare det. Men jeg har to spørsmål: - Har ikke s-ata som boot option i bios, selv om maskina booter fint på min Raptor. (har Hdd 0 som boot option).vil s-ata option komme opp hvis jeg oppdaterer bios på HK?? (er det veldig nødvendig å oppdatere BIOS i det hele tatt dersom alt funker fint?) - I oppstarten får jeg den evinnelige forespørselen om å trykke F4 for å innstallere Silicon RAID utility. Skjønner at dette må være en mulighet dersom man ønsker RAID, men det gjør ikke jeg. Finnes det noen måte for å skru av dette alternativet, så maskina loader XP fire sekunder raskere? (den tiden alternativet er der) Litt sære spørsmål, men jeg synes det er best om det loader så raskt som mulig :o Lenke til kommentar
huf Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Finnes det noen måte for å skru av dette alternativet, så maskina loader XP fire sekunder raskere? Ja, se i biosen din om å deaktivere raid, eller så er det en jumper på hk'et ditt som du skal flytte på. Står i manualen. Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Tror ikke du kan disable raid når du bruker en eller flere av s-ata connectorene. Hvis du flytter jumperen på hk vil ikke s-ata diskene fungere. nb. du har satt s-ata disken din på s-ata connector og ikke på ide vel. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 grunnen er vel at Silicon Image controlleren ikke er "innebygd" i Northbridge (eller er det southbridge), men er en egen chip på hovedkortet...så da har du bare muligheten til å slå av og på SATA i BIOS, ikke RAID...det er også grunnen til at du må stikke i diskett for å installere driver når du installerer windows... neste generasjon SATA HK har dette innebygd i bios...så da trenger du ikke disketten, og jeg vil tro at man kan slå av raid i bios uten å drepe SATA helt...men foreløpig er det vel bare et par P4 HK som har SATA kontroller integrert i NB/SB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå