Gå til innhold

Amotor: Bompenger


Ernie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hadde ikkje brydd meg om det var 5-10kr i bommen.

Men når det koster 50-60kr for bil, deretter 18kr pr. passasjer!

Då blir eg sur!

Det er det eg er nødt til å betale for å kjøyre til byen.

Ein veg!

tur-retur er enda verre!

Såklart er dette ein av dei få bommane i Noreg som har foto-kamera BAK, dvs at sykkler også må betale =/

ARGh!

 

Bommen ligger like utanfor Ålesund.

No når den er på vei vekk, er det snakk om bomring rundt heile Ålesund.

Håper at dei som bur her ute på øyane greie å gjer opprør.

Lenke til kommentar
jeg synes dere burde slutte å syte sånn ..

bomringer fører til bedre veier .. noe vi grovt trenger

og vi lever i verdens rikeste land ffs .. slutt å syt!

nja, jeg er litt uenig i hva du sier der. Vi bør og må syte litt. For, som jeg skrev i artikklen, er det staten som har anvaret for vegene i Norge, ikke folket. Skal vi da betale over 3milliarder hvert år ekstra fordi staten ikke tar ansvar? Nei! Ikke når 1,5 milliarder av dem går til administrasjon og låneutgifter.

 

Dessuten føler jeg at staten viser mindre og mindre anvar i politikken. Ta f.eks skole og helse sektor. Nedprioritert. Når vi betaler skatt som skal brukes til disse formålene synes jeg det ikke er for mye forlangt at det faktisk brukes til formålet. I Sverige finnes det EN bomstasjon, den er på Øresundbroen. Når Sverige kan få det til, hvorfor skal ikke Norge få det til?

 

En ting til: 4% av vegene i Norge har den standarden den skal ha. Altså, 96% av vegene tåler ikke trafikken som går på den (=vegen er farlig). Er det noe vi bare skal sitte pasivt i sofane og se på?

Lenke til kommentar

greitt nok at viss det ikkje hadde vore for bompenger, hadde vi fortsatt hatt ferger som hadde kostet enda meir penger.

 

Men, no er tunnelane her ute betalt ned ganske mange gongar.

Pga renter osv på låna. Jappe tid ol. så vil dei som den gang gav penger, ikkje få tilbake sine, uansett kor lenge bomstasjonen her er åpen.

Vi betaler fånyttes akkurat no.

Bankane vil liksom ikkje bare sei at no har dei fått nok, sjølv om dei ikkje tjener noko på det.

Tenk kva det koster midt på natta når der passerer kanskje tre biler i timen.

Lenke til kommentar
I utgangspunktet liker ikke jeg bompenger. Men hvis pengene går til akkurat det de er ment til, kan jeg " kanskje" forsvare det. Et eks er bommen som sto ved mjøsbrua, så fort brua var finansiert så rev dem bommen.
Ja, akkurat den var jo rimelig grei da, men du vet at det er planer om en 4 veis bro over mjøsa, altså bygging av ny bro ved dagens bro? Er ikke helt sikker på når dem starter, men planene ligger iallfall der. Med dagens bevilgninger kommer vel starten i 2015 eller noe i den rettningen.(Er en stund siden jeg så oppslaget)
Lenke til kommentar

Dette er jo typisk bonde Norge! Det blir bare flere og flere billister her i landet å når det skal bygges noe nytt så burde det tenkes litt lengre frem i tid. Når den tid kommer så skal det vel opp en ny bom da! :wink:

Det er mye mere omfattende og ikke minst mye mere kostbart å " rette " opp ting i ettertid. Syntes en del av veiprosjektene blir halv gjort pga penge mangel. Synd men sant.

Lenke til kommentar

Ja, selvsagt. Når noe bygges her så er det for å dekke dagens behov, men det de ikke tenker på er at når behovet dekkes kommer med mer behov.

La meg demonstrere:

Det skal bygges en bro fra en øy med ferge forbindele til fastlandet. Man bygger da en bro sett ut ifra dagens behov. Når broen er ferdig går det en tid før behovet plutselig øker, dette fordi det nå er en bro over til øya og ikke en ferge. Man bestemmer seg for å bygge en ny bro som skal dekke behovet. Så går det hele over i loop. Ny bro, mer behov. Mer behov, ny bro.

 

Slik er det dessverre og det ser vi spesielt på Mjøsbrua, men også andre steder selvsagt.

Lenke til kommentar
hadde ikkje brydd meg om det var 5-10kr i bommen.

Men når det koster 50-60kr for bil, deretter 18kr pr. passasjer!

Då blir eg sur!

Har ikke noe imot bompenger generelt. Synes det er helt greit at de som faktisk bruker veien/brua/tunnelen må være med på å betale for den. Men at man må betale for antall passasjerer i tillegg, som du sier, det er jo rimelig latterlig!. Dersom det er noe som man bør oppmuntre til så er det jo å kjøre flest mulig i samme bil. Dette er med på å holde slitasje og forurensing nede.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid lurt på om bompengene egentlig går til bedre veier og nye veiprosjekter. :roll: Det jeg ikke skjønner med veiene i Norge er at det bare finnes noen få veier med 4-felt. Det skulle ha vert 6-felts noen steder. Vi tenker bare på dagens behov og ikke fremtidens. :( Dette er bare rett og slett for dårlig. Jeg skjønner heller ikke at det skal koste masse penger når man er nødt til å betale bompenger.

 

Jeg gruer meg når vi er nødt til å betale avgifter på lufta vi puster! :o

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...