Gå til innhold

Fotoboksen blinket rødt


Psycho

Anbefalte innlegg

Jeg har et par spørsmål her nå. Kom kjørende i ca 60 km/t i en 50 sone, og fotoboksen blinket rødt.

 

For det første; er det slik at fotoboksene blinker selv om de ikke har film i seg? Her jeg bor er det fire fotobokser, og jeg vet at det maks er film i èn av de om gangen. Blinker de alltid når biler kjører over, eller blinker de kun når det er film i de?

 

For det andre, hvor mye kan jeg vente meg i bot om jeg blir tatt? "Bryr" de seg om så knappe fartsoverstigelser? Vet at politiet her henlegger mye verre hendelser enn dette. Det har også snødd kraftig her i dag, og hele veibanen er dekket av nysnø. Hvis det ennå brukes veimerkinger for å fastslå fart, så vil de ikke ha noen bilder av veilinjene, det er jeg helt sikker på.

 

Og sist men ikke minst; jeg har akkurat tatt lappen. Hatt den i litt over en månede bare, er det slik at med tanke på min prøvetid, så står jeg i fare for å miste lappen? :ohmy:

 

Er ikke helt sikker på fart holdt, men jeg tittet på speedometeret når det blinket, og da var det rundt 60 km/t. Så skal det jo være noen feilmargin, men jeg har ikke peiling.

 

Håper noen orker å svare på alt dette.

 

:hm::hm::hm:

Endret av Umlaut
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lenge siden de har byttet ut de analoge kameraene som kunne gå tom for film.

De nye er digitale og bildene blir sendt avgårde elektronisk med en gang.

Så det hjelper altså ikke å kappe av fotoboksen, kaste den i sjøen, brenne den opp, sprenge den og lignende.

Jeg regner med at du ikke ville valgt å gjort noe slikt uansett.

 

Om speedometeret viste eksakt 60 km/t når det blinket, så vil det bli trukket sikkerhetsmargin fra både fotoboks og speedometer. Så jeg regner med målt fart kan ligge på mellom 54-57 km/t.

Du vil da få tilbud om forenklet forelegg, og en lite bot på enten 600 eller 1600. (Kommer ann på hva du blir målt til.) Når boten er betalt, så vil du ikke bli værende registert i "rullebladet".

Du vil heller ikke få noen prikker.

 

Det er uansett ikke sikkert de vil sende ut noen forelegg. Men det vil antakelig komme i posten ganske snart.

 

Du kan selvsagt selv da bestemme om du ønsker å godta forelegget eller ikke.

Jeg vil anbefale deg å godta et slikt forenklet forelegg, siden man kun får tilbudt forenklet forelegg en gang.

 

Men om du søker på google "fotoboks snø", så vil du få med deg at mange ikke får noen bøter i posten pga snø. Så du kan være heldig.

 

Uansett, du slipper ganske billig unna dette.

Gi gjerne tilbakemelding om det kommer noe i posten eller ikke :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Blinker det er du målt, har de måling på overtredelse vil du nok få et forelegg. Du kan regne 5-10% feilvisning på speedometeret, og så legges det inn en margin på muligens 3km/t, sistnevnte trenger du ikke ta for god fisk. Så, når du får forelegget får du ta en vurdering på om du vil prøve deg. Etter det jeg har lest er ca. 20% av bildene for dårlige til å identifisere føreren, men de prøver seg visstnok uansett. Du har krav på å få se bildet, det får du framvist på nærmeste politistasjon. Kan du ikke identifiseres på bildet er du i utgangspunktet pliktig til å opplyse om hvem som hadde bilen på det aktuelle tidspunktet, MEN du er ikke forpliktet til å inkriminere deg selv eller dine nærmeste. En kjenning av meg holdt armen foran ansiktet og slapp unna med at han "ikke ante hvem som hadde hatt bilen da, det var så mange som hadde lånt den...".

Lenke til kommentar

Forebyggende til TS:

Når det gjelder hastigheten på speedometeret ditt kan dette være langt fra virkelighet. Det skal så vidt jeg vet ligge en feilprosent på 2-3% fra fabrikk, men den største feilprosenten havner i omkretsen på dekket. Er det kjøpt et dekk som er nøyaktig i forhold til bilen, men mye utslitt vil speedometeret vise mer da omkretsen på dekket er kortere. Er dekket større en normalt kan det vise mindre enn faktisk hastighet. For å ha en mer nøyaktig hastighetsavlesning ville jeg skaffet en GPS. Den er kanskje ikke riktig til enhver tid, (merk: akselerasjon, bremsing) men burde være ganske så riktig ved jevn hastighet.

 

Og så vil jeg også anbefale deg å holde hastighet og avstand til bilen foran i henhold til loven. Har man rundkjøringer på strekningen man kjører ville jeg heller prøvd å få morro ut av disse. Svært mange er i praksis svært idiotisk laget, da kjørebanen for å kjøre rett frem går i en alt for kraftig bue. Du har sikkert lært at man skal ligge til høyre i en rundkjøring hvis man skal rett frem. Klistre deg til den hvite stripen. Unngå for all del spoling, sladding, brekking eller andre former for når hjulene ikke har 100% kontakt med underlaget i riktig kjøreretning.

 

Som sagt; Blinker det rødt er det blitt tatt bilde. Husk også at flere steder er det satt opp strekingsmåling. Her vil fotoboksene alltid ta bilde både i start og slutt.

Lenke til kommentar

Forebyggende til TS:

Når det gjelder hastigheten på speedometeret ditt kan dette være langt fra virkelighet. Det skal så vidt jeg vet ligge en feilprosent på 2-3% fra fabrikk, men den største feilprosenten havner i omkretsen på dekket. Er det kjøpt et dekk som er nøyaktig i forhold til bilen, men mye utslitt vil speedometeret vise mer da omkretsen på dekket er kortere. Er dekket større en normalt kan det vise mindre enn faktisk hastighet. For å ha en mer nøyaktig hastighetsavlesning ville jeg skaffet en GPS. Den er kanskje ikke riktig til enhver tid, (merk: akselerasjon, bremsing) men burde være ganske så riktig ved jevn hastighet.

Fra fabrikk er alt mellom 3 og 10% vanlig feilmargin, ikke bare 2-3%..

 

Å ha så store hjul at speedometer viser for lite er ulovlig, da er rett og slett ikke bilen i lovlig stand.

 

Og så vil jeg også anbefale deg å holde hastighet og avstand til bilen foran i henhold til loven.

Ja, vær en sau..

 

 

Som sagt; Blinker det rødt er det blitt tatt bilde. Husk også at flere steder er det satt opp strekingsmåling. Her vil fotoboksene alltid ta bilde både i start og slutt.

Nå skal det sies at man knapt nok legger merke til blinket fra de nye boksene, det er noe annet enn de gamle boksene med preventiv virkning i form av at de lyste opp hele fylket og nabofylket når blitzen gikk av.

 

Ved strekningsmåling er det også en gul lampe på en stolpe ca 50 meter etter den siste boksen, dersom denne blinker gult har man kjørt for fort.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Etter det jeg har lest er ca. 20% av bildene for dårlige til å identifisere føreren, men de prøver seg visstnok uansett.

Jeg kjenner ikke til den feilprosenten du oppgir, men vet med 100% sikkerhet at ihvertfall i ett politidistrikt så droppet de daglig en nokså stor andel bilder pga for dårlig kvalitet. Jeg kjenner en som hadde som en av sine oppgaver nettopp å gå igjennom bilder fra fotobokser og vurdere hvilke som skulle forfølges og hvilke som skulle makuleres, og det var nokså mange som ble makulert kunne hun fortelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...