Gå til innhold

reklamasjon med programfeil?


Anbefalte innlegg

Hei.

Hvordan er rettighetene angående reklamasjon ved programfeil?

 

Saken er følgende:

Kjøpte en Lenovo HTPC hos komplett forrige høst. Når har den klikket helt. Etter boot så laster windows, og en feilmelding kommer opp. Eneste valget da er å klikke OK for reboot. Så dermed går det i en uendelig loop.

 

Prøvde å reinstallere fra medfølgende backup-partisjon, men det ga bare samme resultat.

 

Hvilke rettigheter og muligheter har jeg?

Skal kontakte komplett over helga, vil bare vite hvor jeg står i denne saken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forutsetter at det ikke er brukerfeil, virus eller lignende.

At recovery-funksjonen ikke virker er uansett en mangel i de aller fleste sammenhenger. En recovery skal kunne reversere alle virus og software-feil, hvis ikke så har jo recovery-produktet en mangel.

Snakker vi derimot om hardware-feil så er det ikke umulig at det er brukeren selv som har skyld i problemet, f.eks. ved overklokking.

 

Til TS.: Har du prøvd å kjøre et annet operativsystem? Det er også mulig å kjøre noen direkte fra minnepenn/cd. Får du dette til kan du relativt enkelt feilsøke selv og dermed slippe å sende inn pc-en.

Lenke til kommentar

Ja ok.

Håper det fortsatt er tilfelle.

Takk for ett svar jeg ville høre :)

Programvarefeil dekkes vanligvis ikke av garanti eller reklamasjon, så fremt ikke det står noe annet under garanti-vilkårene til produsent.

 

 

At recovery-funksjonen ikke virker er uansett en mangel i de aller fleste sammenhenger. En recovery skal kunne reversere alle virus og software-feil, hvis ikke så har jo recovery-produktet en mangel.

Ikke nødvendigvis. Er ekstremt mange rotehoder som klarer å slette eller på en annen måte ødelegge recovery partisjonen på maskinen.

 

Men godt mulig det er minne eller hdd problem for TS, så ville nok ha sendt det inn for sikkerhetsskyld. De vil dog ta betalt om det ikke dekkes av garantien eller reklamasjon.

Lenke til kommentar

Er greit å utdype av og til Brun.

 

edit: Hvis jeg får virus på maskina mi, eller den er blitt fylt med bloatware, så er ikke dette noe som jeg kan skylde på produsenten. Om jeg installerer 2 antivirusprogrammer på maskina mi så er dette også min feil, og ikke produsentens feil. Dette er vanlige årsaker til at PC'er leveres til meg i mitt jobb, og dermed så støtter jeg Merkos påstand da overnevnte også kan defineres som programvarefeil.

Endret av Flodec
Lenke til kommentar

 

 

Ja ok.

Håper det fortsatt er tilfelle.

Takk for ett svar jeg ville høre :)

Programvarefeil dekkes vanligvis ikke av garanti eller reklamasjon, så fremt ikke det står noe annet under garanti-vilkårene til produsent.

 

Tullball.

 

Nei?

 

Private folk kan installere såpass mye som påvirker programvaren som er lagt inn fra før av, derfor vil ikke produsenter garantere for at programvaren fungerer ordentlig når dette er gjort.

Lenke til kommentar

 

Ja ok.

Håper det fortsatt er tilfelle.

Takk for ett svar jeg ville høre :)

Programvarefeil dekkes vanligvis ikke av garanti eller reklamasjon, så fremt ikke det står noe annet under garanti-vilkårene til produsent.

 

I praksis har du helt rett. Herr Brun vet lite om hvordan dette fungerer i praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven § 15:

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

Jeg finner ikke noe unntak for programvare der. Programvare som man selv har installert vil åpenbart ikke kunne utgjøre en mangel ved pcen, men software som er bundlet med maskinen kan gjøre det.

Nei?

 

Private folk kan installere såpass mye som påvirker programvaren som er lagt inn fra før av, derfor vil ikke produsenter garantere for at programvaren fungerer ordentlig når dette er gjort.

Hva produsenten har garantert for er av temmelig underordnet betydning. Kan man bevise at det faktisk er programvaren som er levert med maskinen som er problemet, og ikke en brukerfeil, så er det en mangel. Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Ja det har du rett i Brun. Men Merko brukte ordet vanligvis, og siden vi som jobber med dette faktisk vet hva som vanligvis er årsaken til problemene, så har Merko rett i sin påstand med at dette vanligvis ikke dekkes av garanti/reklamasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å droppe lovverket og snakke litt om praksisen både bransjen og forbrukerråd er enige om, så vil feil som forsvinner ved en fabrikknullstilling av PC/Mobil ikke være noe man kan reklamere på.

 

Enkelt og greit, heldigvis :)

 

Så for meg høres dette ut som en reklamasjonssak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å utdype litt her, har pusla med PC siden Pentium 100 var det hotteste på markedet, så en viss anelse om hba jeg driver med.

 

Maskinen har vært brukt som ren htpc. Hovedsaklig med Netflix og xbmc. Ingen overklokking eller noe annen endringer på hardware. 99% av filene har vært innom hovedpcen min, så tviler på det er virus.

 

Fikk nettopp svar fra komplett som prøver seg på at "softwarefwil dekkes ikke av garanti".

 

Har nå prøvde å installere enda en gang fra backuppartisjonen med samme resultat. Dvs den som følger med, ikke noe jeg har mekket selv.

 

Det som også gjør dette knotete er jo at lenovo ser ikke ut til å ha ett klistremerke med serienøkkelen til windows, så har jo ingen mulighet til å foreta en totalt ren installasjon.

Eller er ikke det vanlig lengre?

Har ikke kjøpt ferdigpc siden 07 før denne.

Lenke til kommentar

Fikk nettopp svar fra komplett som prøver seg på at "softwarefwil dekkes ikke av garanti".

 

Har nå prøvde å installere enda en gang fra backuppartisjonen med samme resultat. Dvs den som følger med, ikke noe jeg har mekket selv.

 

Det som også gjør dette knotete er jo at lenovo ser ikke ut til å ha ett klistremerke med serienøkkelen til windows, så har jo ingen mulighet til å foreta en totalt ren installasjon.

Eller er ikke det vanlig lengre?

Har ikke kjøpt ferdigpc siden 07 før denne.

 

Du måtte uansett hatt ett OEM-image for å benytte denne nøkkelen.

 

Men, siden fabrikkrecovery fungerer, men samme problem oppstår etter reinstallasjon - så tyder vel det mer på en hardware-feil, istedet for en software-feil? - Hva er feilmeldingen som kommer opp i windows?

 

Jeg vil tro du har meldt dette inn på feil måte, - du bør melde det inn som en (hardware) feil som ikke retter seg etter fabrikk-recovery.

Lenke til kommentar

Det som også gjør dette knotete er jo at lenovo ser ikke ut til å ha ett klistremerke med serienøkkelen til windows, så har jo ingen mulighet til å foreta en totalt ren installasjon.

Eller er ikke det vanlig lengre?

Har ikke kjøpt ferdigpc siden 07 før denne.

Om det er en maskin hvor Windows 8 var installert ved kjøp, så er lisenskoden låst mot BIOSen din. Så du kan bare få lånt en Windows 8 kopi og installere på PCen din :)

Lenke til kommentar

 

 

Det som også gjør dette knotete er jo at lenovo ser ikke ut til å ha ett klistremerke med serienøkkelen til windows, så har jo ingen mulighet til å foreta en totalt ren installasjon.

Eller er ikke det vanlig lengre?

Har ikke kjøpt ferdigpc siden 07 før denne.

Om det er en maskin hvor Windows 8 var installert ved kjøp, så er lisenskoden låst mot BIOSen din. Så du kan bare få lånt en Windows 8 kopi og installere på PCen din :)

Men man trenger vel uansett en serienøkkel?

 

Og ble enig med komplett om å sende den inn. Argumenterte med at når selv ikke fabrikkimage hjelper, så er det er mangel.

 

Feilmeldingen er følgende: "can not find script X:\onekey\main\lrscall.vbs

Lenke til kommentar

Nei, trenger ikke lisens\serial-kode under Windows 8 installasjon om PCen kom med det fra fabrikk.

 

Bare husk på at om det viser seg at det ikke dekkes av reklamasjonene, så kan du bli fakturert for frakt + tiden de eller eksternt verksted har brukt på det.

 

Du får holde oss oppdatert :)

Lenke til kommentar

Etter boot så laster windows, og en feilmelding kommer opp. Eneste valget da er å klikke OK for reboot. Så dermed går det i en uendelig loop.

 

Prøvde å reinstallere fra medfølgende backup-partisjon, men det ga bare samme resultat.

Dette tyder vel på at det er hw-problemer. Men hva med å prøve å kjøre en eller annen Linux fra CD(DVD) eller USB.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...