Gå til innhold

den andre tråden om Pi /Tau


Anbefalte innlegg

kan dere heller ikke slutte å tulle så mye .

kan man ikke alt ( enten fordi man har glemt det , har brukt andre betegnelser eller aldri lært det ) så er det utilgivelig å dra en spøk ut av det

Det gjør ikke saken bedre at man bare blir anda mer vrang lært av det .

hva er da poenget ?

 

Da er dere enda verre an det dere påstår jeg er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager spøken, det var unødvendig. Uansett. Når man deriverer sinus(x) med hensyn på x blir det cosinus(x) ved bruk av radianer, men (Pi/180)*cosinus(x) ved bruk av grader. Å skrive d/dx for denne operasjonen (altså å derivere med hensyn på x) er Leibniz-notasjon, som jeg ikke tror du skjønte mtp svaret ditt. Selv om du ikke forstår hva derivasjon er, er du nødt til å se at det er enklere.

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

om jeg burde se at det skulle være enklere ved å bruke radianer så kom det ikke god frem

det er et matematisk uttrykk , som selvsagt kan skrives på flere måter

 

sinus (x) blir altså cos(x) ved radianer og man må sette inn konverteringen mellom grader og radianer

man hva når du bruker radianer ?

jeg går ut fra at du ikke vil bruke desimal verdien

 

da blir det jo likevel formel akting uttrykk ( hvis jeg for lov å bruke den betegnelsen ) hvis man skal uttrykke radianer ved hjelp av pi .

I så tilfelle ser jeg ingen praktisk forskjell x/pi i stedet for Pi/180)*cos

i det stedet så kan man bruke desimaltallet men det synes du er virkelig upraktisk

 

så da gjenstår spørmålet om man synes at det har noe for seg ved å korte ned uttrykket med noen få tegn ?

( jeg ser ikke at det er så mange tegn som forsvinner )

jeg synes ikke det , for da er det endre ting som gjør det vanskeligere igjen

 

men hver sin fornøyelse sier jeg

 

hvor mye det påvirker det valget, om man husker radianer tallene ( ihvertfall uttrykket ) for hver vinkel har nok mye å si her

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at av alle på forumet, så er det Elgen jeg er mest nysgjerrig på.

 

Hvem ER han egentlig?

 

Jeg har dannet meg en slags profil i hodet mitt hvor han heter Leif eller Geir eller noe i den gaten. Bor nord for Trøndelag og har bikket 50-tallet.

 

Så vidt jeg vet så har han snakket noe om at han gikk elektro en gang i tiden. En karriere jeg ikke tror han fulgte videre.

 

Så hva jobber du med, Elgen?

 

Jeg ser for meg noe praktisk. Noe man er god til basert på erfaring og ikke teoretiske kunnskaper/utdannelse.

 

Tenk så gøy det hadde vært om alle her i tråden (som jeg på en måte annser som elgens nærmeste krets her på forumet) hadde møttes i virkeligheten for å diskutere vitenskap.

 

Så gøy det kunne blitt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at av alle på forumet, så er det Elgen jeg er mest nysgjerrig på.

 

Hvem ER han egentlig?

 

Jeg har dannet meg en slags profil i hodet mitt hvor han heter Leif eller Geir eller noe i den gaten. Bor nord for Trøndelag og har bikket 50-tallet.

 

Så vidt jeg vet så har han snakket noe om at han gikk elektro en gang i tiden. En karriere jeg ikke tror han fulgte videre.

 

Så hva jobber du med, Elgen?

 

Jeg ser for meg noe praktisk. Noe man er god til basert på erfaring og ikke teoretiske kunnskaper/utdannelse.

 

Tenk så gøy det hadde vært om alle her i tråden (som jeg på en måte annser som elgens nærmeste krets her på forumet) hadde møttes i virkeligheten for å diskutere vitenskap.

 

Så gøy det kunne blitt :)

det var kun en ting du gjette riktig på og det var at jeg bor nord på.

hvorfor tror du at jeg heter geir ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

om jeg burde se at det skulle være enklere ved å bruke radianer så kom det ikke god frem

det er et matematisk uttrykk , som selvsagt kan skrives på flere måter

 

sinus (x) blir altså cos(x) ved radianer og man må sette inn konverteringen mellom grader og radianer

man hva når du bruker radianer ?

jeg går ut fra at du ikke vil bruke desimal verdien

Hvordan kan du ikke se at det blir enklere?

 

"Sette inn konverteringen mellom grader og radianer", hva skal det bety? Man trenger ikke konvertere noe som hest, putt radianer direkte inn. Når man regner for hånd putter en ikke inn desimaltall, men eksakte verdier, hvor de vanligste er Pi/6, Pi/4, Pi/2, Pi, osv... Med det sagt kan du selvsagt putte inn akkurat det du ønsker. Men disse verdiene har fine uttrykk for sinus og cosinus som egner seg godt i akademiske situasjoner. I mer praktiske tilfeller hvor en skal ha spesielle vinkler vil kalkulasjoner uansett bli gjort av en datamaskin, som ikke bryr seg særlig om pene uttrykk eller ei.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg må innrømme at av alle på forumet, så er det Elgen jeg er mest nysgjerrig på.

 

Hvem ER han egentlig?

 

Jeg har dannet meg en slags profil i hodet mitt hvor han heter Leif eller Geir eller noe i den gaten. Bor nord for Trøndelag og har bikket 50-tallet.

 

Så vidt jeg vet så har han snakket noe om at han gikk elektro en gang i tiden. En karriere jeg ikke tror han fulgte videre.

 

Så hva jobber du med, Elgen?

 

Jeg ser for meg noe praktisk. Noe man er god til basert på erfaring og ikke teoretiske kunnskaper/utdannelse.

 

Tenk så gøy det hadde vært om alle her i tråden (som jeg på en måte annser som elgens nærmeste krets her på forumet) hadde møttes i virkeligheten for å diskutere vitenskap.

 

Så gøy det kunne blitt :)

det var kun en ting du gjette riktig på og det var at jeg bor nord på.

hvorfor tror du at jeg heter geir ?

Du har da gått grunnkurs elektro også. Men du leste vel innlegget hans like nøyaktig som du pleier?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...