Gå til innhold

den andre tråden om Pi /Tau


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det er et problem her og det er at man aldri oppgir vinkelen i radianer .

da må man omgjør den til radianer

 

i de beregningen jeg har vær ute for har vinklene enten vær oppgitt i grader , eller så måtte man finne dem selv

 

et radianer tall sier svær lit med mindre man slå det opp . derfor en tabell

derfor er det merkelig ( og en smule irriterende ) at noen av der skal tvinge en til omgjøre det til radianer og så samtidig påstå at man ikke trenger å slå det opp , det er noe man kan beregne

forslaget lenger oppe i tråden er jo en konstruksjon av en oversikt ( en tabell ) over radianer

 

 

så lenge man kan bruk grader talene direkte i en formel så ser jeg ingen grun til at man skal gjøre det omm til radianer først

radianer talene vil også ta mere plass men få unntak

 

så dere som vil bruke radianer til alt mulig , tenk dere nå litt om

 

hvis jeg ser 45° så vet jeg omtrent hvor mye det blir ser jeg tallet 0.78... ( som er omtrentlig) eller pi/4 så sier det meg ingen ting

 

pi /4 kan forlede en til å tro at sirkelen først er delt i 4 og så i ca 3 eller rund 12 deler og da ender man opp med 360 / 12 og man får da ca 30° .

Da ser dere at det blir helt feil

 

unøyaktigheten blir for stor

Lenke til kommentar

1. det er et problem her og det er at man aldri oppgir vinkelen i radianer .

 

2. unøyaktigheten blir for stor

1. HAHAHAHAHAHA! Helt fullstendig håpløst. Nei vinkler blir alltid oppgitt i grader. på ungdomsskolen.

 

2. Eeeh... Nei.

 

Problemet ditt er at du kun snakker om de enkleste former for matte når det kommer til vinkler. Og da er det enklest å bruke grader fordi oppgavene er laget for å nettopp treffe enkelt og greit med grader. Du har jo knapt noen form for skole over ungdomsskolen, så at du ikke skjønner radianer er ikke snodig i det hele tatt. Og at du ikke ser noe poeng i å bruke radianer er heller ikke rart, fordi du aldri har hatt behov for det med ditt enkle utgangspunkt.

 

Akkurat samme med trigonometri. Hvorfor skal man bruke sin,cos tan når man kan bruke pytagoras som jo er knall lett forhold og som er det du kaller "logisk".?

Lenke til kommentar

det er ikke alltid Pytagoras funger , da må man bruke andre metoder

 

dere vil ha mag dit hen at det er ikke alltid at vinkler oppgitt i grader fungerer , det er greit nok

 

problemet er jo at enkelte av dere tydeligvis bare godtar radianer i stedet for vinkler når det er snakk om vinkel beregninger

 

jeg har til gode å se et eksakt tilfelle fra arbeidslivet der man faktisk bruker radianer i stedet for grader

 

og jo , jeg delt opp sirkelen i deler for å imøtekomme "kravet" om radianer , for å sammenligne men det fungerte ikke slik det ble beskrevet

Lenke til kommentar

1. problemet er jo at enkelte av dere tydeligvis bare godtar radianer i stedet for vinkler når det er snakk om vinkel beregninger

 

2. jeg har til gode å se et eksakt tilfelle fra arbeidslivet der man faktisk bruker radianer i stedet for grader

1. Hvem er dette??? Nå må du finne ut av hvem det er og nevne navn. Hvis ikke blir det jo bare tull.

 

2. Og hva jobber du med? Som ikke har utdannelse i det hele tatt? kassadama på kiwi har sikkert ikke opplevd tilfeller der man bruker grader engang. Så hva skal denne påstanden din bety for diskusjonen? Nada!

Lenke til kommentar

 

1. problemet er jo at enkelte av dere tydeligvis bare godtar radianer i stedet for vinkler når det er snakk om vinkel beregninger

 

2. jeg har til gode å se et eksakt tilfelle fra arbeidslivet der man faktisk bruker radianer i stedet for grader

1. Hvem er dette??? Nå må du finne ut av hvem det er og nevne navn. Hvis ikke blir det jo bare tull.

 

2. Og hva jobber du med? Som ikke har utdannelse i det hele tatt? kassadama på kiwi har sikkert ikke opplevd tilfeller der man bruker grader engang. Så hva skal denne påstanden din bety for diskusjonen? Nada!

 

du bør slutte å påstå at at alle som regnere trigonometri bestandig har bruk for radianer

inntil da klarer jeg ikke langer å ta deg seriøst

 

at jeg skriver at det ikke er nødvendig hver gang virker det som du mere eller mindre ignorer

samtidig hinter du enkelte ganger om at ikke alle treger å bruke radianer og trigonometri

 

Da vet jeg ikke hva du menr lenger

 

så vær snill og host opp et seriøst eksempel fra virkeligheten der man må / bør bruke radianer

 

forsten så tar 45° 3 tegn mens 0,7853 6 tegn samtidig som det er mindre nøyaktig

hvorfor skal man bruke de mindre nøyaktige betegnelsene når de i tillegg tar mere plass når det ikke er nødvendig ?

 

 

ps: jeg ønsker å se bruken av radianer i arbeidslivet

Lenke til kommentar

du bør slutte å påstå at at alle som regnere trigonometri bestandig har bruk for radianer

inntil da klarer jeg ikke langer å ta deg seriøst

En gang til? har eg sagt det som du skriver her? Hvis du finner et sitat der eg skriver dette så skal eg personlig skyte meg.

 

Om du klarer å ta noen seriøst er knekkende likegyldig. For det jo ikke en kjeft her inne som tar deg seriøst. Du kommer jo bare med vas fra a til å. Du påstår ting om andre som du ikke kan bevise (som det du skriver over her) og du viser gang på gang at dine kunnskaper er milevis unna det som kreves for å i det hele tatt kunne ha en slik diskusjon som dette.

 

I tillegg skriver du helt grusomt dårlig norsk som er fryktelig vanskelig å lese.

Lenke til kommentar

At du tror man skriver 0,7853 sier nok for min del...

om man skriver en 4 dels pi i sted så blir det ikke bedre

hvordan vil du da skrive 50° med radianer ?

eller 44° for den saks skyld ?

det er da det blir komplisert ?

 

eller vil du påstå at man bruker disse vinklene bare fordi de ikke forekommer i oversikten det er linket til tidligere i tråden ?

Lenke til kommentar

hva menr du med

0.352lk45l234j2345 ?

 

problemet er uthevet

 

det jeg spurte om hvorfor man må skrive det som radianer ( enten som desimaltall eller ved hjelpe av pi / tau) når det tar mer plass , og er samtidig vanskelige å lese når det tross alt dreier seg om en vinkel på en bestem antall grader ?

 

det kan minne veldig mye om en person son nekter å snakke og skrive norsk fordi det er for lett

han vil heller skrive latin for da blir det en utfordring

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Eller en person som nekter å bruke kjente begreper innen matte fysikk og språk fordi han er for lite opplyst til å skjønne det....

fordi det er ikke så anvendelig som du skal ha det til

 

å skrive 10° tar ikke store plassen å skrive det som radianer vil ta mere plass .

hvorfor er det da så mye bedre bruk det ?

 

du ignorer jo fullstendig at selv om begrep radianer er kjent så er det få som forstår konseptet

jeg så spør hvorfor og hvordan det er så anvendelig så er det ingen som klarer å gi meg en fornuftig begrunnelse

 

når jeg så spør etter noen konkrete eksempler så ser der bar på meg som store spørmål tegn

 

Da er det jo ikke rar at dette går skeis

 

jeg ser rett og slett ikke anvendeligheten i det slik det er fremstilt .

det var også derfor jeg ba om eksempler som fungerte

 

nivået har lagt seg på lik linje som man skulle diskuter hva som var best av epler og pærer uten at man blir enige

Lenke til kommentar

å skrive 10° tar ikke store plassen å skrive det som radianer vil ta mere plass .

hvorfor er det da så mye bedre bruk det ?

 

Hjelpe meg. Det handler da ikke om hvor vanskelig det er å skrive det. Det handler om hvor mye enklere å regne noe avansert matte med.

 

Når folk her inne tror du er på et nivå så viser du gang på gang at nivået er enda lavere.... :nei:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvd å regne noe vektorkalkulus? Dersom du skal finne fluksen ut en sirkulær flate kan det være kjekt å bruke radianer. Veldig ofte blir svaret langt mer kompakt og elegant enn dersom du hadde brukt grader. Dette er fordi vinklene i integrasjonsgrensene ligner på, for eksempel, konstanten i Coulombs lov. (Begge uttrykkes ved Pi, om det skulle være tvil)

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Prøvd å regne noe vektorkalkulus? Dersom du skal finne fluksen ut en sirkulær flate kan det være kjekt å bruke radianer. Veldig ofte blir svaret langt mer kompakt og elegant enn dersom du hadde brukt grader. Dette er fordi vinklene i integrasjonsgrensene ligner på, for eksempel, konstanten i Coulombs lov. (Begge uttrykkes ved Pi, om det skulle være tvil)

har du et eksempel ?

 

spørmålet er hva gjør man med resultatet hvis man skal bruke det til noe

nå kjenner jeg heller ikke noe særlig til bruken av den type matematikk , men mistenker det er for å tegne grafer

uten at jeg ser at det blir så mye beder ved bruke kortformen av radianer ( ved å bruke pi )

det betyr ikke at der på død og liv skal se på meg som et analfabet , slik enkelte gjør inntrykt av

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...