Gå til innhold

den andre tråden om Pi /Tau


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor bruke grader i stedet for pi/tau?

Snakker du om en konstant vinkel er det ofte praktisk å bruke grader. Mye lettere å relatere heltall til vinkler. Skal du ha et argument til en trigonometrisk funksjon som ikke bare er et konstant tall, er det nesten helt sikkert enklere å bruke radianer.

Eller for å oppsummere: Skal du snakke er det praktisk med grader. Skal du skrive er det praktisk med radianer.

Lenke til kommentar

Hvorfor bruke grader i stedet for pi/tau?

Fordi grader gir heltall på 45 grader.

 

Jeg argumenterte for å bruke rotasjoner som brøk. Det er praktisk på alle måter. 45 grader blir da 1/8, lett å si og mye mer logisk enn gradene. En superfordel er konverting til radianer er enkelt: man ganger bare med tau.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

jeg kommer ihvertfall å bruke grader hvis jeg skal angi vinkler .

på mange måter så høres 22.5° mere nøyaktig en 1/16

 

Hvor ender man opp hen hvis man tar 45° og legger til 22,5° ?

jo man får 67.5 ° eller 1/8 +1/16 og ender opp med 3/16

3/16 er lit vanskeligere å visualisere en 67.5°

Hvis du ønsker å relatere direkte til grader kan du bare skrive brøken som antall grader over 360. Man må jo ikke forkorte.

45/360 + 22.5/360 = 67.5/360

Lenke til kommentar

på kalkulatoren min kan jeg velg å operere i 3 meduser

Degraderer , radianer eller gradiraner ( eller noe slikt )

 

Da velger man mellom 360 graders sirkel , radianer eller 400 graders sirkel

driver man og bruker dette i programmeringsspråk elelr regneark ( slik jeg forstår det ) så må man også legge inn konverteringene selv og da blir det lit komplisert

 

man kan alltids påstå at radianer er en naturlig del av sirkelen men det er også den delen man forstår minst

hvem kan lese direkte hva et radianer tall betyr ?

Lenke til kommentar

Hm, jeg har vanskelig for å komme på flere konkrete fordeler med radianer. Gjerne utdyp hovedfordelen.

 

på kalkulatoren min kan jeg velg å operere i 3 meduser

Degraderer , radianer eller gradiraner ( eller noe slikt )

 

Da velger man mellom 360 graders sirkel , radianer eller 400 graders sirkel

driver man og bruker dette i programmeringsspråk elelr regneark ( slik jeg forstår det ) så må man også legge inn konverteringene selv og da blir det lit komplisert

 

man kan alltids påstå at radianer er en naturlig del av sirkelen men det er også den delen man forstår minst

hvem kan lese direkte hva et radianer tall betyr ?

Som regel så betyr f.eks "radianertallet" pi, nettopp "radianertallet" pi. På lik måte som at 45 grader betyr 45 grader. Om du mener "hvem kan lese direkte hva et radianertall er i grader", så kunne du like godt ha spurt "hvem kan lese direkte hva et gradertall er i radianer". Man er på ingen som helst måte avhengig av grader.

Lenke til kommentar

Hm, jeg har vanskelig for å komme på flere konkrete fordeler med radianer. Gjerne utdyp hovedfordelen.

 

Her er et utvalg:

http://en.wikipedia.org/wiki/Radian#Advantages_of_measuring_in_radians

Den enkleste fordelen å se for seg konkret, er at man jobber med buelengder. Om det er hovedfordelen, skal ikke jeg påstå, men det gir en god forståelse for hva man opererer med.

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar

Hm, jeg har vanskelig for å komme på flere konkrete fordeler med radianer. Gjerne utdyp hovedfordelen.

 

på kalkulatoren min kan jeg velg å operere i 3 meduser

Degraderer , radianer eller gradiraner ( eller noe slikt )

 

Da velger man mellom 360 graders sirkel , radianer eller 400 graders sirkel

driver man og bruker dette i programmeringsspråk elelr regneark ( slik jeg forstår det ) så må man også legge inn konverteringene selv og da blir det lit komplisert

 

man kan alltids påstå at radianer er en naturlig del av sirkelen men det er også den delen man forstår minst

hvem kan lese direkte hva et radianer tall betyr ?

Som regel så betyr f.eks "radianertallet" pi, nettopp "radianertallet" pi. På lik måte som at 45 grader betyr 45 grader. Om du mener "hvem kan lese direkte hva et radianertall er i grader", så kunne du like godt ha spurt "hvem kan lese direkte hva et gradertall er i radianer". Man er på ingen som helst måte avhengig av grader.

Både nei og jo , det kommer jo helt an på utgangspunktet

 

hvis man skal ha et resultat som kan brukes til noe så er det sjelden at man kan bruke radianer direkte.

de må enten inngå i et regnestykke eller konverteres

Da for man et fornuftig svar ut av det

 

dette nærmer seg svare på hva livet gåte er .

i følge "haikerens gaide til galaksen" er svaret 4.

Det er jo et like fornuftig tall

Lenke til kommentar

 

hvis man skal ha et resultat som kan brukes til noe så er det sjelden at man kan bruke radianer direkte.

de må enten inngå i et regnestykke eller konverteres

Da for man et fornuftig svar ut av det

 

Uff, det er så frustrerende å lese når du "forklarer" til andre om ting du har null peiling på, og belærer andre med din uviten. Det er derfor dine tråder blir så toskete.

Du har jo selv sagt at du ikke skjønner radianer, og det er tydelig. Du har til og med sagt at du ikke interesserer deg for det. Hvorfor skal du da forklare andre som om du vet hva du snakker om?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hm, jeg har vanskelig for å komme på flere konkrete fordeler med radianer. Gjerne utdyp hovedfordelen.

 

Her er et utvalg:

http://en.wikipedia.org/wiki/Radian#Advantages_of_measuring_in_radians

Den enkleste fordelen å se for seg konkret, er at man jobber med buelengder. Om det er hovedfordelen, skal ikke jeg påstå, men det gir en god forståelse for hva man opererer med.

 

Ja, sant, godt poeng. Jeg trodde et lite sekund det var lettere å regne på bare fordi det ser jævla rotete ut å skrive tresifrede tall overalt.

Lenke til kommentar

 

 

hvis man skal ha et resultat som kan brukes til noe så er det sjelden at man kan bruke radianer direkte.

de må enten inngå i et regnestykke eller konverteres

Da for man et fornuftig svar ut av det

 

Uff, det er så frustrerende å lese når du "forklarer" til andre om ting du har null peiling på, og belærer andre med din uviten. Det er derfor dine tråder blir så toskete.

Du har jo selv sagt at du ikke skjønner radianer, og det er tydelig. Du har til og med sagt at du ikke interesserer deg for det. Hvorfor skal du da forklare andre som om du vet hva du snakker om?

 

For å få frem problemet .

Dessuten så forklarer jeg ikke til andre hvordan det funger .

Lenke til kommentar

 

 

 

hvis man skal ha et resultat som kan brukes til noe så er det sjelden at man kan bruke radianer direkte.

de må enten inngå i et regnestykke eller konverteres

Da for man et fornuftig svar ut av det

 

Uff, det er så frustrerende å lese når du "forklarer" til andre om ting du har null peiling på, og belærer andre med din uviten. Det er derfor dine tråder blir så toskete.

Du har jo selv sagt at du ikke skjønner radianer, og det er tydelig. Du har til og med sagt at du ikke interesserer deg for det. Hvorfor skal du da forklare andre som om du vet hva du snakker om?

 

For å få frem problemet .

Dessuten så forklarer jeg ikke til andre hvordan det funger .

 

Det fremstår som om du forklarer noe som om det er en sannhet, hva er det ellers du gjør i det uthevede innlegget over?

 

Og problemet, som du "fremhever", er i utgangspunktet deg selv. Du har bestemt deg for at radianer er noe tull som "de smarte" driver med for å brife, mens grunnskolefremstillingen er den beste, fordi du føler at den er logisk.

Selvfølgelig er den mest brukt i det daglige, fordi folk har lært den, men det er det eneste som gjør at den er fornuftig å bruke. Men av nytteverdi, i praktiske formål, har den ingen fordeler over radianer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...