Imlekk Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 (endret) hvis du skal poengter hvor bra det er så bør du dra inn et bedre eksempel la oss f.eks si en vinkel 5 ° . Det må se veldig klossete å betene det med T eller Pi Du skjønte ikke poenget mitt. Man kan, selvfølgelig, lett uttrykke 5 grader vha. eller . For å bruke eksempelet ditt . Er det da enklere å lese av med grader? Ja... men i dette eksempelet så startet du med grader, og brukte det som et rammeverk. La oss si f.eks. radianer, og se hva det blir i grader? Hmmm, det blir da Ikke akkurat 'enklere' å regne med. Ja, det kan være behageligere og enklere å uttrykke enkelte vinkler med grader, enn med radianer. Men alle vinkler kan uttrykkes nøyaktig med både grader og radianer. et eksempel på et problem : Man har et område ( punkt matrise ) som skal roteres ( punktene ska altså flyttes som en vinkel på sentrum ) Det krever en del beregninger Man man har bestem at sentrum som det midterste punktet og så må man ta hver enkelt pukt , definer med x ( bredde ) og Y ( høyde) i forhold til sentrum Man vet dog ikke vinkelen til sentrum xsy men det kan man regne ut Dette er den vinkel man skal ende opp med og jeg kan kalle det for vinkel 2 punktet x2 , y2 jeg hadde en metode å løse det uten T , som jeg ikke husker akkurat nå så må man av praktiske grunner finne den gamle vinkelen , regne seg tilbake til punktet definer av x og y når man har Den gamle vinkelen , vinkel 1 er jo bare vinkel2 minus rotasjonen da må man også regne ut punkt1 ( x1 og y1). Da henter man fargeverdien fra punkt 1 og plaserer det i punkt 2 Da kan man rotere alle punktene ved å gjenta det samme for hver eneste punkt klarte dere å holde følge her Jeg er litt usikker, men slik jeg skjønte det så var poenget at et punkt skulle roteres rundt et sentrum med en eller annen vinkel. Avstanden mellom punktet og sentrum skulle bevares. Dersom det var oppgaven, så er det selvfølgelig ganske trivielt å regne ut både ved hjelp av radianer og grader, så lenge man har nok informasjon. Utregningen blir i stor grad den samme. Fordelen med radianer her er at man enklere vil ha et mål for hvor langt punktet har beveget seg. Det blir da bare hvor er avstanden til punktet fra sentrum og er endringen i vinkelen. Den sammen utregningen med vinkler gir da . Hakket mer slitsomt. Jeg vil også påpeke en annen uvurderlig fordel ved å fokusere på radianer fremfor grader: Det gir en bedre forståelse av hva man holder på med! Det er så tett bundet opp til sirkelens natur at hvis man forstår radianer så har man en dypere forståelse av geometrien enn man vil få med å kludre rundt med grader. Edit: Endret på syntaksen i et par av LaTeX-snuttene. Endret 15. desember 2014 av Imlekk Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 15. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2014 Hva er poenget da? poenget er at det ikke alltid er mest hensiktsmessig å bruke radianer , T eller pi som slutt resultat skal man bruke det til videre beregninger så hender det at man vil ha resultatet i grader . det er også det jeg vil ha frem med eksemplet Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 15. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2014 hvis du skal poengter hvor bra det er så bør du dra inn et bedre eksempel la oss f.eks si en vinkel 5 ° . Det må se veldig klossete å betene det med T eller Pi Du skjønte ikke poenget mitt. Man kan, selvfølgelig, lett uttrykke 5 grader vha. eller . For å bruke eksempelet ditt . Er det da enklere å lese av med grader? Ja... men i dette eksempelet så startet du med grader, og brukte det som et rammeverk. La oss si f.eks. radianer, og se hva det blir i grader? Hmmm, det blir da Ikke akkurat 'enklere' å regne med. Ja, det kan være behageligere og enklere å uttrykke enkelte vinkler med grader, enn med radianer. Men alle vinkler kan uttrykkes nøyaktig med både grader og radianer. et eksempel på et problem : Man har et område ( punkt matrise ) som skal roteres ( punktene ska altså flyttes som en vinkel på sentrum ) Det krever en del beregninger Man man har bestem at sentrum som det midterste punktet og så må man ta hver enkelt pukt , definer med x ( bredde ) og Y ( høyde) i forhold til sentrum Man vet dog ikke vinkelen til sentrum xsy men det kan man regne ut Dette er den vinkel man skal ende opp med og jeg kan kalle det for vinkel 2 punktet x2 , y2 jeg hadde en metode å løse det uten T , som jeg ikke husker akkurat nå så må man av praktiske grunner finne den gamle vinkelen , regne seg tilbake til punktet definer av x og y når man har Den gamle vinkelen , vinkel 1 er jo bare vinkel2 minus rotasjonen da må man også regne ut punkt1 ( x1 og y1). Da henter man fargeverdien fra punkt 1 og plaserer det i punkt 2 Da kan man rotere alle punktene ved å gjenta det samme for hver eneste punkt klarte dere å holde følge her Jeg er litt usikker, men slik jeg skjønte det så var poenget at et punkt skulle roteres rundt et sentrum med en eller annen vinkel. Avstanden mellom punktet og sentrum skulle bevares. Dersom det var oppgaven, så er det selvfølgelig ganske trivielt å regne ut både ved hjelp av radianer og grader, så lenge man har nok informasjon. Utregningen blir i stor grad den samme. Fordelen med radianer her er at man enklere vil ha et mål for hvor langt punktet har beveget seg. Det blir da bare hvor er avstanden til punktet fra sentrum og er endringen i vinkelen. Den sammen utregningen med vinkler gir da . Hakket mer slitsomt. Jeg vil også påpeke en annen uvurderlig fordel ved å fokusere på radianer fremfor grader: Det gir en bedre forståelse av hva man holder på med! Det er så tett bundet opp til sirkelens natur at hvis man forstår radianer så har man en dypere forståelse av geometrien enn man vil få med å kludre rundt med grader. Edit: Endret på syntaksen i et par av LaTeX-snuttene. du er nesten i mål , hensikten var at alle punktene inne i "området" skulle roteres samme vei rundt senter Det jeg ser etter er en enkel måte å beregne alle punktene jeg har merket som 1 ( på grunn av måten pcen bendler grafikken på må jeg tenke motsatt når det gjelder roteringen ) i utgangspunktet har man senter punktet og punktene merket som 2 resten må beregnes Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 du er nesten i mål , hensikten var at alle punktene inne i "området" skulle roteres samme vei rundt senter Det jeg ser etter er en enkel måte å beregne alle punktene jeg har merket som 1 ( på grunn av måten pcen bendler grafikken på må jeg tenke motsatt når det gjelder roteringen ) i utgangspunktet har man senter punktet og punktene merket som 2 resten må beregnes Ah, du ønsker å bevege et område. Skjønner. I så fall er det lettere problematisk å beregne endringen for alle de uendelig punktene individuelt, så det mest naturlige er å lage en generell funksjon eller transformasjon som kan ta for seg ethvert punkt i området. Det er ikke problematisk, og som tidligere nevnt, det er ganske likegyldig hvorvidt man bruker radianer eller grader. Jeg legger merke til at du ikke kommenterer på et par punkter. Kan jeg da anta at du er enig i følgende tre punkt? hvorvidt en vinkel enklest uttrykkes i grader eller radianer er avhengig av hvilket utgangspunkt man velger. Dersom man også er interessert i å regne ut avstanden området beveger seg rundt sentrum så er det helt klart en fordel å regne med radianer, og ikke med grader. Bruk av radianer åpner opp for en bedre forståelse av sirkler enn grader. Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 (endret) La b være vektoren [1, 1]. Det vil være en linje som går fra origo og skrått opp mot høyre, med en 45-graders (Pi/4) vinkel. Vi ønsker å speile denne om y-aksen, eller med andre ord, å rotere den 90 (Pi/2) grader mot venstre, som vel cirka er det du ønsker å gjøre. Hvordan kan vi gjøre dette enkelt?La A være en matrise med [-1 0] som første rad, og [0 1] som andre rad. Dersom vi multipliserer b med A, får vi en ny vektor, kall denne c, lik [-1, 1]. Viss vi tegner opp begge vektorene ser vi at den nye vektoren er nettopp det vi ønsket oss i utgangspunktet.Vi kan dermed si at vi har laget en transformasjon, T(x), som speiler en vektor du putter inn i den, om y-aksen. Transformasjonen tar altså inn en vektor og multipliserer den med matrisen A.Kanskje det er noe slikt du er ute etter, elgen? Endret 15. desember 2014 av -sebastian- 1 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 (endret) Og litt mer generelt ganger du med matrisen cos(theta) -sin(theta) sin(theta) cos(theta) for å rotere med vinkelen theta. Og cos(theta) og sin(theta) er uavhengig av om du måler vinkelen i grader eller radianer. Endret 16. desember 2014 av the_last_nick_left 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2014 Jeg legger merke til at du ikke kommenterer på et par punkter. Kan jeg da anta at du er enig i følgende tre punkt? hvorvidt en vinkel enklest uttrykkes i grader eller radianer er avhengig av hvilket utgangspunkt man velger. Dersom man også er interessert i å regne ut avstanden området beveger seg rundt sentrum så er det helt klart en fordel å regne med radianer, og ikke med grader. Bruk av radianer åpner opp for en bedre forståelse av sirkler enn grader. ja, vet ikke hvis man har stor matematisk innpresse kanskje. ( å bruke radianer blir som å lære seg et helt nytt språk , ikke særlig givende når man ikke interessert ) Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2014 La b være vektoren [1, 1]. Det vil være en linje som går fra origo og skrått opp mot høyre, med en 45-graders (Pi/4) vinkel. Vi ønsker å speile denne om y-aksen, eller med andre ord, å rotere den 90 (Pi/2) grader mot venstre, som vel cirka er det du ønsker å gjøre. Hvordan kan vi gjøre dette enkelt? La A være en matrise med [-1 0] som første rad, og [0 1] som andre rad. Dersom vi multipliserer b med A, får vi en ny vektor, kall denne c, lik [-1, 1]. Viss vi tegner opp begge vektorene ser vi at den nye vektoren er nettopp det vi ønsket oss i utgangspunktet. Vi kan dermed si at vi har laget en transformasjon, T(x), som speiler en vektor du putter inn i den, om y-aksen. Transformasjonen tar altså inn en vektor og multipliserer den med matrisen A. Kanskje det er noe slikt du er ute etter, elgen? jeg ramlet helt av lasset her. kanskje du har en tegning slik at ser hva man faktisk regner ut Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 vet ikke hvis man har stor matematisk innpresse kanskje. ( å bruke radianer blir som å lære seg et helt nytt språk , ikke særlig givende når man ikke interessert ) Så det du nå påstår at for en som ALDRI har sett noe til sirkler og har noe forhold til grader så er det så innmari mye enklere med 0-360 grader som en beskrivelse av sirkelen? Det tror eg ikke det finnes noe hold i. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 vet ikke hvis man har stor matematisk innpresse kanskje. ( å bruke radianer blir som å lære seg et helt nytt språk , ikke særlig givende når man ikke interessert ) Så det du nå påstår at for en som ALDRI har sett noe til sirkler og har noe forhold til grader så er det så innmari mye enklere med 0-360 grader som en beskrivelse av sirkelen? Det tror eg ikke det finnes noe hold i. Digg å jobbe med heltall, skal sies. Så lenge du ikke må innom trigonometriske funksjoner og bryr deg mer om det praktiske enn matematisk eleganse er grader helt utmerket, men det faller såklart i fisk med en gang du vil gjøre noe litt avansert. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2014 vet ikke hvis man har stor matematisk innpresse kanskje. ( å bruke radianer blir som å lære seg et helt nytt språk , ikke særlig givende når man ikke interessert ) Så det du nå påstår at for en som ALDRI har sett noe til sirkler og har noe forhold til grader så er det så innmari mye enklere med 0-360 grader som en beskrivelse av sirkelen? Det tror eg ikke det finnes noe hold i. En beskrivelse av vinkelen i grader vil i slike tilfeller si mye mere en en formel med Pi skal man foreta en beregning så må man gå frem på riktig måte Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Dette er helt absurd i det hele tatt å diskutere. Selvsagt er grader lettere for folk flest til bruk i hverdagen. Gradskiver kommer i grader, og det er det eneste man lærer i obligatorisk matte på skolen som barn. Med en gang man skal gjøre noe litt avansert, som nevnt av flere her, er radianer fullstendig overlegent. At folk uten særlig matematisk innsikt hevder radianer bare er tull blir for dumt. Som om en femteklassing kom bort og anbefalte meg å bruke grader i fluksintegralet fordi han synes det er mer forståelig... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2014 Dette er helt absurd i det hele tatt å diskutere. Selvsagt er grader lettere for folk flest til bruk i hverdagen. Gradskiver kommer i grader, og det er det eneste man lærer i obligatorisk matte på skolen som barn. Med en gang man skal gjøre noe litt avansert, som nevnt av flere her, er radianer fullstendig overlegent. At folk uten særlig matematisk innsikt hevder radianer bare er tull blir for dumt. Som om en femteklassing kom bort og anbefalte meg å bruke grader i fluksintegralet fordi han synes det er mer forståelig... Men hva kan man gjør med det ? radianer blir jo som å lære seg et nytt språk og den læring skurven virker noe bratt for de alle fleste vil det bare fremstå som noen tall uten mening siden noen har linket til en oversikt over sirkelens inndelinger med del parameter så hadde det jo også passet med en oversikt hvordan det vil slå ut hvis man brukte radianer ( der får unnskylde hvis jeg virker dum , men jeg har lite peiling på hvordan det ville fungere med radianer ) Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Dette er helt absurd i det hele tatt å diskutere. Selvsagt er grader lettere for folk flest til bruk i hverdagen. Gradskiver kommer i grader, og det er det eneste man lærer i obligatorisk matte på skolen som barn. Med en gang man skal gjøre noe litt avansert, som nevnt av flere her, er radianer fullstendig overlegent. At folk uten særlig matematisk innsikt hevder radianer bare er tull blir for dumt. Som om en femteklassing kom bort og anbefalte meg å bruke grader i fluksintegralet fordi han synes det er mer forståelig... Men hva kan man gjør med det ?radianer blir jo som å lære seg et nytt språk og den læring skurven virker noe bratt for de alle fleste vil det bare fremstå som noen tall uten mening siden noen har linket til en oversikt over sirkelens inndelinger med del parameter så hadde det jo også passet med en oversikt hvordan det vil slå ut hvis man brukte radianer ( der får unnskylde hvis jeg virker dum , men jeg har lite peiling på hvordan det ville fungere med radianer ) Se innlegg #38. Sirkelen der er inndelt i radianer også. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2014 ok , det var lit vanskelig å ha full oversikt Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Digg å jobbe med heltall, skal sies. Så lenge du ikke må innom trigonometriske funksjoner og bryr deg mer om det praktiske enn matematisk eleganse er grader helt utmerket, men det faller såklart i fisk med en gang du vil gjøre noe litt avansert. Dette er helt absurd i det hele tatt å diskutere. Selvsagt er grader lettere for folk flest til bruk i hverdagen. Gradskiver kommer i grader, og det er det eneste man lærer i obligatorisk matte på skolen som barn. Med en gang man skal gjøre noe litt avansert, som nevnt av flere her, er radianer fullstendig overlegent. At folk uten særlig matematisk innsikt hevder radianer bare er tull blir for dumt. Som om en femteklassing kom bort og anbefalte meg å bruke grader i fluksintegralet fordi han synes det er mer forståelig... Siterer dere begge, siden jeg tenker at dere kanskje har noen innspill på dette. Jeg er helt enig i at de fleste har betydelig lettere for å jobbe med heltall enn desimaltall. Men samtidig så tror jeg at man kunne gjort en god sak for å fokusere kun på radianer i undervisningen dersom hele opplegget fokusert mest mulig på forståelse av matematikken. Slik det er i dag, så er matematikken veldig instrumentell i undervisningen - dvs. at man fokuserer på hva man skal gjøre, ikke hvorfor. Radianer er direkte bundet opp i sirkelens natur. Det åpner for en helt annen forståelse enn grader. Det er selvfølgelig helt urealistisk i vårt nåværende skolesystem... men det må da være lov å drømme 1 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Men hva kan man gjør med det ? radianer blir jo som å lære seg et nytt språk og den læring skurven virker noe bratt Hvis du vil sammenligne det med å lære et nytt språk (og å lære seg radianer er kanskje på nivå med det turister flest lærer seg før de drar til syden) vil jeg påpeke at det åpner for å snakke med noen millioner flere mennesker. 1 Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Dette minner meg om meg selv som liten gutt, da jeg ikke skjønte hvorfor noen brukte annen valuta. Prisen er jo mye finere på varene vi kjøper i kroner enn om vi skulle betalt med euro.. 6 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 17. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2014 Digg å jobbe med heltall, skal sies. Så lenge du ikke må innom trigonometriske funksjoner og bryr deg mer om det praktiske enn matematisk eleganse er grader helt utmerket, men det faller såklart i fisk med en gang du vil gjøre noe litt avansert. Dette er helt absurd i det hele tatt å diskutere. Selvsagt er grader lettere for folk flest til bruk i hverdagen. Gradskiver kommer i grader, og det er det eneste man lærer i obligatorisk matte på skolen som barn. Med en gang man skal gjøre noe litt avansert, som nevnt av flere her, er radianer fullstendig overlegent. At folk uten særlig matematisk innsikt hevder radianer bare er tull blir for dumt. Som om en femteklassing kom bort og anbefalte meg å bruke grader i fluksintegralet fordi han synes det er mer forståelig... Siterer dere begge, siden jeg tenker at dere kanskje har noen innspill på dette. Jeg er helt enig i at de fleste har betydelig lettere for å jobbe med heltall enn desimaltall. Men samtidig så tror jeg at man kunne gjort en god sak for å fokusere kun på radianer i undervisningen dersom hele opplegget fokusert mest mulig på forståelse av matematikken. Slik det er i dag, så er matematikken veldig instrumentell i undervisningen - dvs. at man fokuserer på hva man skal gjøre, ikke hvorfor. Radianer er direkte bundet opp i sirkelens natur. Det åpner for en helt annen forståelse enn grader. Det er selvfølgelig helt urealistisk i vårt nåværende skolesystem... men det må da være lov å drømme men hva er det man forstår så mye bedre ved være helt inne med radianer. de fleste er jo inneforstått med at man ikke har så veldig mye bruk for radianer , det er jo bare et tall som har en eller annen betydning når man regner med sirkler på en måte så kan man jo sammenligne det med det man lære på skolen der mye det er mye man ikke får bruk for senere , andre ting igjen får man bruk for uten at man vet det på forhand Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 men hva er det man forstår så mye bedre ved være helt inne med radianer. de fleste er jo inneforstått med at man ikke har så veldig mye bruk for radianer , det er jo bare et tall som har en eller annen betydning når man regner med sirkler Man får større anledning til å forstå hva eller er, og relasjonene i en sirkel (pugging av en formel er ikke forståelse). Du kan lettere regne på avstander langs buelengden. Radianer er et system som er bundet opp til relasjoner innad i sirkelen. Grader er bare en vilkårlig valgt inndeling. Man har lettere for å gå over på mer avansert matematikk. på en måte så kan man jo sammenligne det med det man lære på skolen der mye det er mye man ikke får bruk for senere , andre ting igjen får man bruk for uten at man vet det på forhand Sant, mye av det man lærer på skolen får man ikke bruk for. Men det viktigste man lærer på skolen av fag er ikke masse trivia om Jupiter sine måner. Det er hvordan man tilegner seg kunnskap, forståelse av sammenhenger og måter å tenke på. Det får man større muligheter for ved radianer. Selv om ja, det er hakket mer komplekst. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå