Gå til innhold

den andre tråden om Pi /Tau


Anbefalte innlegg

Bedre og bedre ?

Når noen påstår at det ene er bedre en det andre så er det nesten alltid fordi de føler det slik , som betyr at det er an vanesak

 

jeg forstår da ikke hvorfor en ukjent og vanskelig begrep , som tau skulle være så nye bedre

2pi ( 6.283185307179586476925286766559) er heller ikke så mye bedre en 90°

Hverken chart?cht=tx&chl=\tau eller chart?cht=tx&chl=\pi er vanskelige begrep. Det er forholdstall mellom omkretsen og radiusen (eller omkretsen og diameteren) til en sirkel.

 

Hvorvidt man bruker chart?cht=tx&chl=\tau eller chart?cht=tx&chl=2\pi som et mål er ikke så veldig viktig. Men begge deler er uansett bedre enn grader. La meg minne på at chart?cht=tx&chl=\pi allerede er brukt i sirkler. Siden vi har relasjonen chart?cht=tx&chl=O = 2 \pi \cdot r hvor O er omkretsen og r er radiusen. (Ser man på den samme relasjonen med chart?cht=tx&chl=\tau så får man chart?cht=tx&chl=O = \tau \cdot r.)

 

Vi ser da at hele omkretsen er et produkt av radiusen og chart?cht=tx&chl=2\pi. Å si at halve sirkelen sin omkrets langs buen er chart?cht=tx&chl=\pi multiplisert med radiusen gir mening.

 

Med andre ord, når vi jobber med sirkler så er chart?cht=tx&chl=\tau eller chart?cht=tx&chl=\pi begrep vi allerede kjenner til, og neppe kan greie oss uten. Vi trenger ikke noe mer for å også kunne si noe om andelen av en sirkel vi snakker om, eller størrelsen på vinklene.

 

Å begynne med grader er da en unødvendig komplikasjon. Dersom vi ønsker å benytte færrest mulige begrep og konsept, så er det en fordel å droppe 'grader'.

 

Det kan dog være enklere å forstå på f.eks. ungdomsskolen, eller dersom man kun trenger en høyst instrumentell forståelse (anvendbar i enkle situasjoner, men uten dypere forståelse) av vinkler og lignende.

Endret av Imlekk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg vil frem til er at noen ganger må man bruke grader for å betegne riktig vinkel

andre gager holder det med T eller pi

Dette er galt. Enhver vinkel kan formelt og nøyaktig uttrykkes ved hjelp av enten chart?cht=tx&chl=\tau eller chart?cht=tx&chl=\pi.

 

hvis man skal regne små vinkler så blir det jo også mange brøker hvis man bruker T eller PI

Det må jo komplisere det hele

Jeg skjønner ikke hva du mener. Mener du at tallene blir små dersom man skal beskrive små vinkler? Slik at f.eks. vinkelen chart?cht=tx&chl=0.01^{\circ} = \frac{\pi}{18000}, og at det sistnevnte er et upraktisk tall?

 

Det er uansett ikke snakk om mer enn et par størrelseordener i forskjell, og det er ikke store problemet. At eksempelet ovenfor ser bedre ut i grader er jo fordi man startet med grader, og ikke radianer, som utgangspunktet.

Lenke til kommentar

 

Det jeg vil frem til er at noen ganger må man bruke grader for å betegne riktig vinkel

andre gager holder det med T eller pi

Dette er galt. Enhver vinkel kan formelt og nøyaktig uttrykkes ved hjelp av enten chart?cht=tx&chl=\tau eller chart?cht=tx&chl=\pi.

 

hvis man skal regne små vinkler så blir det jo også mange brøker hvis man bruker T eller PI

Det må jo komplisere det hele

Jeg skjønner ikke hva du mener. Mener du at tallene blir små dersom man skal beskrive små vinkler? Slik at f.eks. vinkelen chart?cht=tx&chl=0.01^{\circ} = \frac{\pi}{18000}, og at det sistnevnte er et upraktisk tall?

 

Det er uansett ikke snakk om mer enn et par størrelseordener i forskjell, og det er ikke store problemet. At eksempelet ovenfor ser bedre ut i grader er jo fordi man startet med grader, og ikke radianer, som utgangspunktet.

 

hvis du skal poengter hvor bra det er så bør du dra inn et bedre eksempel

la oss f.eks si en vinkel 5 ° .

Det må se veldig klossete å betene det med T eller Pi

 

et eksempel på et problem :

 

Man har et område ( punkt matrise ) som skal roteres

( punktene ska altså flyttes som en vinkel på sentrum )

Det krever en del beregninger

 

Man man har bestem at sentrum som det midterste punktet

og så må man ta hver enkelt pukt , definer med x ( bredde ) og Y ( høyde) i forhold til sentrum

 

Man vet dog ikke vinkelen til sentrum xsy men det kan man regne ut

Dette er den vinkel man skal ende opp med og jeg kan kalle det for vinkel 2

punktet x2 , y2

jeg hadde en metode å løse det uten T , som jeg ikke husker akkurat nå

 

så må man av praktiske grunner finne den gamle vinkelen , regne seg tilbake til punktet definer av x og y

når man har

Den gamle vinkelen , vinkel 1 er jo bare vinkel2 minus rotasjonen

da må man også regne ut punkt1 ( x1 og y1).

 

Da henter man fargeverdien fra punkt 1 og plaserer det i punkt 2

 

Da kan man rotere alle punktene ved å gjenta det samme for hver eneste punkt

 

klarte dere å holde følge her

post-56194-0-47060200-1418669010_thumb.png

Lenke til kommentar

Kan du vise hvordan det er noe som helst enklere med grader enn radianer Elgen?

 

Også. Dersom jeg sier 3.5 Tau radianer vet man lett at det er snakk om 3 og en halv gang rundt. Med grader må man regne med mye mindre intuitive tall.

Det bedre når resultatet ikke har noe med hvor mange ganger rundt man skal gå

 

som ved eksemplet mit lenger opp i tråden

Lenke til kommentar

 

 

Men så har du over snittet gode mattekunnskaper og Elgen. Du må tenke på de andre.

hva mener du med det ?

 

jeg vet ikke om det var deg , men jeg har blitt forklart at det skal være en vis nivå på kunnskapen i disse trådene

samtidig som andre sier at de som lurer på noe bør for hjelp uten surmuling av resten

Ja men i denne sammenheng er det jo du som belærer oss andre. Det er jo vi som trenger hjelp til å foreta avansert sirkel beregninger med hjelp av grader.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kan du vise hvordan det er noe som helst enklere med grader enn radianer Elgen?

 

Også. Dersom jeg sier 3.5 Tau radianer vet man lett at det er snakk om 3 og en halv gang rundt. Med grader må man regne med mye mindre intuitive tall.

Det bedre når resultatet ikke har noe med hvor mange ganger rundt man skal gå

 

som ved eksemplet mit lenger opp i tråden

 

Nei, det er ikke bedre da heller. Dersom jeg sier 1/3 Tau vet alle straks ca hva jeg snakker om. 60 grader er mye mindre intuitivt. Og du viste aldri det i eksempelet. Det var derfor jeg ba deg forklare hvordan eksempelet ditt viser at grader er bedre.

Lenke til kommentar

Du henviser til T , som det er bare å ta det i bruk for alle kan det , noe som er bare tøv.

Derfor et det faktisk bedre å bruke grader når man skal beskrive vinkler

forresten så sier heller ikke x* pi meg så mye heller før man har tenkt seg om

 

Det går ikke så automatisk som du skal ha det til

Har du forstått det nå ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...